Bil med et smil Mazda MX-5

IMG_8198

Foto Malene Raith

”Der er ikke noget, der hedder dårligt vejr …” synger jeg glad, vipper håndtaget ned og åbner taget på den lille roadster i en rask bevægelse.

Nok har jeg tynde arme, men det kræver heldigvis ikke videre muskelkraft at klikke kalechen på plads bag mig. Bum.

Jeg kører vinduerne op igen, sætter i gear og med solen i ansigtet ruller jeg ud i det generøse sommervejr i den friske og glade Mazda MX-5.

IMG_8234

Den lille sportsvogns historie går helt tilbage til Mazdas hovedkontor i Hiroshima i 1979. Her foreslog en motorjournalist, ifølge rygtet, ledelsen at bygge en enkel, vind-i-håret, classy britisk roadster. Som vel at mærke var til at betale.

Det startede en længere proces, der kulminerede med præsentationen af den første Mazda MX-5 på Chicago Auto Show i 1989.

Sidenhen er der kommet yderligere to generationer til samt et mindre bjerg af Limited Editions.

I efteråret 2015 stod fjerde generation så endelig klar. Lidt kortere, lidt lavere og 100 kilo lettere end forgængeren.

IMG_8210

”Far, sådan en vil jeg have!” udbryder en stor teenagedreng (man hører alt i en åben bil) og peger, som jeg ruller forbi på Strandvejen. Nok bor jeg i et nabolag, hvor der er flere Porscher end Toyotaer, alligevel er den lille hvide roadster en vogn, som vender hoveder.

Og jeg forstår det godt. For den muntre lille vogn er ikke bare smuk i designet og indtagende i solskin, den er også lige så fornøjelig at køre, som den ser ud. Og så laver man i øvrigt Mazda MX-5 hilsen, når man løber ind i en åndsfælle. Fandt jeg ud af ved Svanemøllebugten.

Interiøret er enkelt og meget overskueligt med startknap, aircondition og nyt 7” infotainmentsystem, som styres med en drejeknap i midterkonsollen.

IMG_8226

Med taget nede kan jeg se alle hjørnerne på vognen, og Mazda MX-5 er så herligt adræt og kontant i gear og speederrespons, at jeg ikke kan dy mig for at lave frække små overhalinger, hver gang der opstår et lille hul i trafikken.

De korte gear (seks styk) glider nemt og ligger perfekt, som man ønsker sig dem, og bliver ledsaget af en dejlig lidt hul lyd fra udstødningen.

IMG_8223

Rattet er tilpas stramt og undervognen halvhård nok til at give en perfekt dynamisk fornemmelse, uden at det er generende for komforten. Med andre ord, køreegenskaberne er i top for den lille sportsvogn.

Også som jeg kommer ud på motorvejen. Bevares, forvent nu ikke, at vognen har acceleration som luksussportsvogne, det ville være vanvid i så lille en bil, men Mazda MX-5 med 1,5 liters motoren (den fås også med en 2.0 liters), er absolut både frisk og hurtig nok.

IMG_8191

Fordi jeg sidder dybt i bilen, kan jeg sagtens køre med taget nede her (husk dog altid at sætte langt hår op), men på længere stræk bliver man nok lidt træt af larmen. Radio og navigationen er umuligt at høre, til gengæld kan jeg dufte, hver gang jeg kommer i nærheden af en smuk gul rapsmark.

Hvad jeg til gengæld først mærker mange timer senere, er, at jeg er blevet forbrændt lige midt på knolden. Af den bagende middagssol. Tip: husk kasket og solfaktor.

IMG_8185

Allersjovest er Mazda MX-5 dog på en snoet landevej. Her mellem lærkesang og svaler kan jeg for alvor få glæde af det kontante styretøj og roadsterens evne til at suge sig fast på vejen i svingene. Over stok og sten går det med smil fra øre til øre.

Sønnike er med på passagersædet og han nyder, det mindst lige så meget som jeg.

IMG_8241

Passagertallet er jo begrænset til 1, og pladsen i bagagerummet kun til daglige indkøb eller to weekendkufferter.

Man kan selvfølgelig, hvad man vil, men det er lidt ligegyldigt. For Mazda MX-5 er ikke en praktisk bil.

Det er en bil for livsnydere, søndagsbilen eller bil nummer 2 ved siden af hverdagsbilen, som du kører frem, når du lige skal have et glædesboost, nyde vejret eller bare mærke, at du lever.

IMG_8236

Det er bil på den sjove måde, en glad lille sommersko, som det er svært at få nok af.

Selv da vejret slår om, har jeg, en frossenpind, ingen problemer med at køre åbent (så længe det ikke regner). For så skruer jeg bare op for varmen og tager en jakke på.

Og så er der lige prisen. Den sidder lige i skabet, uanset om man vælger en 1.5 eller 2.0. Men nu skal man selvfølgelig også huske, at vognen mest er at betragte som et solfyldt supplement til familiens hverdagskøretøj. Med mindre man er ung, eller børnene er flyttet hjemmefra.

Se filmen fra testkørslen i Barcelona her, lavet i samarbejde med Morten Bek fra Blog om Biler. Bemærk, at prisen siden vi lavede denne film, i mellemtiden er blevet sat ned …

Mazda Mx-5 (1,5)

Pris fra kr. 309.998,-

Hestekræfter: 131

Topfart: 204 km/t

0 – 100 på 8,3 sekunder

Kilometer på literen: 16,7

Læs det nye PRÊT-À-PARTIR Magasin her og abonner gratis øverst til højre …

Author: Malene Raith

Share This Post On