Den blå bandit Honda Civic Type R

IMG_7902

Foto Malene Raith

”Hvad sker der mon?” Jeg kigger søgende i bakspejlet for at få øje på det, men alting ser umiddelbart helt normalt ud.

Så går det pludselig op for mig. Det er jo mig, de kigger på. Eller rettere bilen, som jeg befinder mig i. Jeg kører ellers ikke særlig hurtigt, men den blå gaderacer har alligevel en dyb lyd, som får folk til at vende sig på gaden.

Nogle ser lidt himmelfaldne ud, men de fleste smiler bredt ved synet af den særprægede Honda Civic Type R.

IMG_7948

Og måske kan vingen på bagenden da også virke som overdimensioneret blær. Men det er den bare ikke.

Den har ganske enkelt det formål at holde på vognens bagende, så baghjulene forsat har vejgreb, når hastigheden nærmer sig de 270 km/t.

Jep. Det kan Honda Civic Type R nemlig køre, og den har da såmænd også banerekorden for hurtigste serieproducerede forhjulstrukne vogn på Nürburgring.

IMG_7911

Honda Civic Type R er lavet over familiebilen (surprise!) Honda Civic med race for øje, den er udviklet på Hondas udviklingscenter i England, og som det jo ofte er med gaderacere, sender det nogle sjove lidt skizofrene signaler.

For på den ene side har den jo både fint bagagerum, fem døre og bagsæde, og så på den anden side … tja, tjek lige de sæder.

IMG_5179

Hvis man ikke lige fanger, at det er en racervogn, vi er ude i her på udseendet, så er man ikke i tvivl, når man tager i dørhåndtaget.

De skålformede røde racersæder, som sikrer, at man sidder optimalt og helt fast i skarpe sving, de røde sikkerhedsseler, røde syninger på blandt andet døre og det brede armlæn samt det røde læder på rattet henvender sig ikke just til namsede børnefingre.

IMG_7981

Men når først man sidder bag det dejligt tykke læderrat på Honda Civic Type R, virker vognen egentlig fredsommelig nok.

Her er flere displays, der for eksempel viser brændstofforbrug, om mine dæk mangler luft, om alle sikkerhedsseler er spændt, her er navigation, men måske også pænt vigtigt, så advarer vognen mig, hvis jeg nærmer mig noget stillestående med for høj fart.

For det er jo et bæst af en bil, det her. Specielt, hvis man trykker på den diskret placerede R knap til venstre for rattet. Den vender jeg lige tilbage til.

IMG_7974

Først trykker jeg på den røde startknap, så den herlige dybe brummen fra motoren vækkes til live. Det gør min kæbe så også, som jeg rumler ud på de hullede københavnske veje.

For nok kan man uden problemer køre Honda Civic Type R pænt og roligt gennem byen, men styretøjet er så stenhårdt, at jeg en kort overgang tvivler på om den overhovedet har servostyring, og undervognen mærker hver en lille sten på vejen. Jeg kan ikke lade være med at grine.

Denne her bil kan nok, men gider bare ikke bykørsel.

IMG_7928

Honda Civic Type R skal ud på motorvejen. Så det kommer den, og på vej gennem tunnelen derud, trykker jeg på R knappen, så urene bliver røde, undervognen endnu hårdere og speederen bliver ekstra følsom.

Med et ondt dybt brøl flyver jeg ned ad rampen og ud på motorvejen, den forhjulstrukne vogn ligger helt fast på asfalten, som jeg kører den ud gennem de seks gear og fartgrænsen nås længe før, jeg er færdig med at skifte gear.

IMG_7911

Turboen ”trækker vejret” tungt og hårdt, hvilket man i øvrigt også kan høre, hvis man kører i R ved lavere hastigheder, og jeg er helt vild med det.

Måske fordi vognen jo i virkeligheden kalder på en racerbane. For det den kan er ikke muligt at gøre på de danske veje indenfor fartgrænserne. Også selvom den som sagt på sin vis er praktisk nok.

IMG_5177

Sønnike sidder glimrende på bagsædet og med fem døre, er det oven i købet let at spænde ham fast.

Også bagagerummet er stort, sæderne kan sågar foldes ned, så man kan have endnu mere med, og så alligevel …. glem det. Måske kan du overbevise din hustru med argumenterne om rummelighed, men hun går i dørken, når hun ser vingen på bagenden.

Med GT pakken, som vognen her er udstyret med, får du desuden cool 19” fælge, og de kræver altså knivskarpe parallelparkeringer. Hver eneste gang (men så har du også bakkamera til hjælp).

IMG_5171

Men sådan er det jo altid med gaderacere. De taler til det yngre publikum eller folk, der sætter raceroplevelse før praktik og har råd til en fornuftig bil ved siden af. Og Honda Civic Type R skuffer absolut ikke.

Jeg er vild med det kompromisløse design, den brutale bagende og kan næsten ikke få spoileren stor nok (og den giver faktisk stadig fint udsyn i bakspejlet). Den dybe brummen kan vække naboerne, og bilens udseende giver dem noget at snakke om.
IMG_7936

Om jeg så vil værdsætte det i længden, er en anden snak. Den blå bandit ville nok i sidste ende blive brugt til track og ikke til at hente skummetmælk eller brumme til og fra børnehaven i.

Ikke desto mindre var med tunge skridt, at jeg afleverede nøglen til Hondas skarpe gaderacer tilbage. For køreglæden og al det sjove er i top.

IMG_7922

Honda Civic Type R 2.0 (4 cyl.)

Pris kr. 547.300,- (GT pakken koster desuden 27.000,-)

Hestekræfter: 310

0 – 100 på 5,7 sekunder

Topfart: 270 km/t

Kilometer på literen: 13,7

Læs mere i PRÊT-À-PARTIR Magasin – du kan abonnere helt gratis øverst til højre på denne side …

Author: Malene Raith

Share This Post On