Guden i motoren, Volvo XC90 T8 Twin Engine

IMG_8020

Foto Malene Raith

”Stille, stille, stille, står solen op …” Nannas dejlige børnesang om Buster Oregon Mortensen flyder ud af højtalerne, og sønnike og jeg skråler med, som vi kører den store hvide Volvo XC90 T8 Twin Engine over Øresundsbroen på vej mod bilens hjemland.

Lyden i anlægget er i en liga for sig selv, men det vender jeg tilbage til.

For det mest markante ved den nye version af Volvo XC90 gemmer sig naturligvis et helt andet sted: under motorhjelmen.

IMG_8026

Volvo XC90 T8 Twin Engine er nemlig en Plug-In Hybrid, hvilket jo altså betyder, at den kører delvist på strøm.

Det sker ved at den 4 cylindrede 2.0 liters benzinmotor med 320 hestekræfter, suppleres af en batteridrevet elmotor med yderligere 87 hestekræfter (yes, over 400 hestekræfter i alt!).

Batteriet oplades ved, at man tilslutter strøm (plug-in, så blev den lige skåret ud i pap) hjemme i indkørslen eller ved arbejdspladsen, men Volvo XC90 T8 Twin Engine kan naturligvis også sættes i diverse køremodes, som sender overskydende energi fra rulle eller bremsning tilbage til batteriet.

IMG_8036

Det giver ikke bare en smuk brændstoføkonomi (47,6 kilometer på literen er det officielle tal, men det skal dog lige tages med et gran salt), det giver også mulighed for at køre op til ca. 40 kilometer på ren strøm (afhængig af måden du kører på).

Og det betyder faktisk, at du nænsomt kan køre rundt i din enorme bil midt inde i vores bilfjendske hovedstad helt uden at forurene eller larme. Vupti, nu er der altså ingen grund til at spytte efter eller ridse de store biler i byen længere (omend den adfærd vist altid har handlet om sure rønnebær).

IMG_8049

Jeg genkender det meste i kabinen fra den almindelige Volvo XC90, som jeg kørte i sommer – den kan du læse om her Gudevognen Volvo XC90 – og så er der alligevel ting, der er anderledes.

Den hvide Volvo XC90 T8 Twin Engine er nemlig i R-Design, topudstyrsniveauet i dynamisk stil, hvilket blandt andet betyder skålformede stramme lædersæder, alu sportspedaler og sportsrat.

IMG_8079

Men også gearskifteren er anderledes (8 trins automatgear).

For hvor tyskerne har Swarovski til at pynte biler med, har svenskerne Orrefors, og det klare glas dekorerer diskret knapperne på midterkonsollen, herunder gearskifteren.

På rulleknappen kan du indstille køremodes, som for eksempel kørsel på ren el, almindelig hybridkørsel, terrænkørsel eller ren benzinkørsel, hvis du ønsker at spare på batteriet til senere kørsel i byen.

Når du sætter gearskifteren i Drive, kører du som udgangspunkt i et komfortabelt hybridmode, som samler energien fra dine opbremsninger, men du kan også køre endnu mere hybridvenligt ved at skifte videre til B.

IMG_8086

Jeg mærker det straks, da jeg gør det på motorvejen. Nu opsamles energien nemlig også fra motorbremsen (altså når du slipper gassen og ruller), hvilket får vognen til at gå ned i fart hurtigere.

Til gengæld vipper nålen i højre ur samtidig smukt ned i ”den gode ende”, som viser, at batteriet bliver ladet op. Perfekt køremode på længere ture, og som vi kommer tættere på Sverige, bemærker jeg da også, at vores rækkevidde bliver længere og bedre.

IMG_8071

Hybrider starter altid på strøm, hvilket betyder, at der ikke er en lyd at høre, når du drejer knappen over på start og sætter den store SUV i Drive. Kun knasen fra de enorme dæk kan høres, indtil du træder lidt hårdere på speederen.

Så tager benzinmotoren nemlig automatisk over. Men her opstår også et dilemma. For Volvo XC90 T8 Twin Engine er på alle måder dynamisk.

IMG_8008

Den klarer 0 – 100 km/t på blot 5,6 sekunder, og det er en nydelse at flyde i fuld fart ud ad motorvejen højt hævet over asfalten i den luksuriøse vogn, men … så går den gode brændstoføkonomi altså også fløjten.

For det er jo sådan med hybrider, at de skal køres nænsomt for at give bedst mening. Og derfor skal du heller ikke regne med nogensinde at nå de 47,6 kilometer på literen. For Volvo XC90 T8 Twin Engine indbyder ikke til morfarkørsel. (Bevares, det halve er også flot for en stor SUV med syv sæder).

IMG_8058

Sønnike kan selv folde det midterste bagsæde til barnesæde (ekstraudstyr), så han kan nyde skuet ud af forruden, han sætter klimaanlægget heromme på 22 grader, og efter at vi har moret os med at kigge på bilen fra de forskellige kameravinkler på infotainmentsystemets store skærm, er det, at vi sætter Nanna på.

Og skråler med på sangen, der performes med lyd fra en berømt koncertsal. Jeg er ikke HiFi ekspert, men anlægget fra Bowers & Wilkens, som kan indstilles på 117 måder og koster mere, end anlægget i de fleste hjem (kr. 62.500,-), er en suveræn oplevelse.

IMG_8029

Jeg kunne fortsætte med at skamrose Volvo XC90 for dens noget nær perfekte design og nedtonede overlegenhed, der signalerer klasse og luksuriøse livsstil, men det kan I læse om i min tidligere anmeldelse.

Blot vil jeg tilføje, at med Volvo XC90 T8 Twin Engine har Volvo ikke bare sat Thors hammer i lygterne, de har såmænd også fået ham til at svinge den i motoren.

På den måde er Volvo XC90 T8 Twin Engine så sandelig Deus ex Machina (”Gud fra en maskinen”).

IMG_8014

Volvo XC90 T8 Twin Engine aut. R-Design

Pris kr. 1.434.845,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 407

Topfart: 230

Kilometer på literen: 47,6

0 – 100 km/t på 5,6 sekunder

Volvo XC90 fås fra kr. 1.068.773,-

Husk du kan abonnere helt gratis på PRÊT-À-PARTIR Magasin og få det direkte i din indbakke hver måned:

 

Author: Malene Raith

Share This Post On