Racerklar med BMW M Experience

_W3A9832

Foto BMW og Malene Raith

”Jeg hedder Malene, og jeg har da kørt på bane før, men er absolut ingen racerkører …” Forklarer jeg ydmygt og smiler. Og nej, jeg befinder mig ikke på et kursus for Anonyme Fartsyndere, snarere tværtimod.

Omkring mig sidder der sig nemlig 17 svenske og danske motorjournalister, som lige om lidt skal udenfor og køre banekørsel i de vilde BMW M modeller. Og eftersom flere af dem køligt fortæller om stor erfaring, enkelte oven i købet om banelicens, vil det være dumt at polere på sandheden.

For nok er BMW M Experience på ingen måde en konkurrence, men pralerier bliver altid sat til vægs på en racerbane.

IMG_7896

Jeg befinder mig i et solbeskinnet Sverige, nærmere betegnet Falkenberg Motorbane lidt nord for Halmstad, hvor BMW har inviteret til en dag fuld af ræs med BMW M Experience.

BMW M Experience er et kørekursus, som giver alle interesserede både med og uden erfaring (naturligvis med kørekort) mulighed for selv at komme bag rattet på diverse BMW M modeller og håndtere dem så optimalt som muligt under kontrollerede forhold på en bane.

_G5B5268

M står som bekendt for Motorsport, topmodellerne fra BMWs dynamiske afdeling, og bilerne, vi skal køre i i dag, er BMW M3 og BMW M4 som sedan og coupé, begge med 6 cylindre og 431 hestekræfter.

BMW M3 blev første gang introduceret i 1986, og var bygget på en BMW E30. Nye modeller er siden kommet til i 1992 (E36), 2000 (E46), 2007 (E92) og senest i januar 2014, hvor de helt nyudviklede BMW M3 og M4 havde verdenspremierer på Detroit Motor Show.

Samme år begyndte BMW M Experience på Falkenberg Motorbane. Den 1.843 meter lange bane, er fra 1960’erne og herligt fuld af sving og niveauforskelle, men faktisk har området været brugt til motorcykelræs helt tilbage fra 1940’erne.

_W3A9702

”Men, du kör ju som fan …” udbryder min kvindelige svenske kollega grinende, mens hun kæmper for ikke at vælte rundt på passagersædet i svingene.

Jeg svarer hende ikke. Er alt for koncentreret.

Vi er blevet delt i to hold, og sidder to personer i bilerne, som skiftes til at køre. Vores instruktør, den erfarne rallykører Björn ”Nalle” (svensk for bamse – get it?) Johansson, har kørt banen igennem med os i roligt tempo, mens han over radioen har forklaret, hvor man skal lægge sig i kurverne og hvornår, man skal skifte gear.

For en amatør som mig, er det gylden viden. For får jeg det helt rigtigt ind fra starten, kan dagen ikke gå helt galt.

_G5B5793

”Brems, ned i 3., ind i kurven ved keglen, over til næste kegle, op i 4., hold kursen til du er helt forbi sidste kegle, gå så op i 5. og giv gas ud ad langsiden …” Jeg sidder tæt og fastspændt ved rattet, og prøver at huske instrukserne, som tempoet sættes op.

Bilerne kører på skift tre runder efter instruktøren, som giver gode råd til den bagvedkørende, der desuden får lov til at sætte tempoet. Resten af os må bare forsøge at følge med.

_G5B5452

Efterhånden som vi kommer banen rundt flere gange, har jeg helt styr på, hvor jeg skal ligge, og får givet godt med gas. Det er helt utroligt at mærke, hvor optimeret de gedigne vogne er til det her, og hvordan rette beliggenhed i svingene (idealkurven eller apex, hvis man vil være lidt racersmart), gør det så meget nemmere at komme rundt.

Og betydningen af dette, afprøver vi lidt efter, i en øvelse i en s-formet kurve, hvor der er opstillet en fartmåler for enden.

Formålet er at lægge sig så perfekt, at man tidligst muligt kan accelerere ud og få mest muligt fart på forbi måleren. Og det er meget sværere end det lyder, for man må ikke lade sig rive med, og give gas for tidligt.

Exittiderne for deltagerne svinger da også fra 80 til 93 km/t, et godt stykke fra rekorden på omkring 105 km/t, men det siger jo også noget om, hvor meget fart, man får ud af en rigtig placering.

_G5B5417

Nok er BMW Experience som sagt ikke en konkurrence, vi må ikke overhale hinanden på banen, til gengæld kan man ikke lade være med at konkurrere i de andre prøver.

Såsom slalombanen, hvor vi alle bliver timet. Væltede kegler giver tidsstraf.

”Prøv at give fuld gas hen til første kegle og brems så op, inden du kører igennem, allerede der henter du tid,” forklarer instruktøren. Som sagt, så gjort. Desværre får en væltet kegle (som ikke er min gerning) mig til at miste koncentrationen, så jeg laver for stor en bue, rammer næste kegle klokkerent og får tændt for radioen i samme manøvre.

_G5B5651

Instruktøren ser skuffet ud, mens jeg forsøger at skrue ned for den øredøvende svenske lokalradio.

”Din tid var ellers meget god,” forklarer han, men jeg skal have 5 sekunders straf for keglen, som jeg slæbte med under bilen.

Dagen fortsætter med flere øvelser, foruden masser af omgange på banen i et stadig hurtigere tempo, og jeg kan mærke, at jeg har helt styr på det. Jeg får sat resten af mit hold af på de sidste runder efter Nalle, og selvom det er tydeligt, at bilerne kan klare meget mere, har jeg nået maximum af egen formåen, som dagen går på hæld.

_G5B5392

Nok er jeg udmattet af koncentrationen, men følelsen er fantastisk!

Specielt som jeg finder ud af, at jeg har sat 2. bedste exittid (91,6 km/t) og desuden ville være komme direkte på en 3. plads i slalom, havde jeg ikke ramt den kegle.

Så det kan da godt være, at jeg ikke følte mig som en racerkører, inden vi rullede ud på Falkenberg Motorbane til BMW M Experience, men det gjorde jeg til gengæld, som jeg træt og glad satte kursen mod Øresundsbroen igen.

BMW M Experience finder sted omkring april hvert år, kan du ikke vente så længe, er der kørekursus igen på Mantorp, Sverige, til september. Se mere om det hele på http://www.forarutveckling.com/bmw-m-experience-2016/ (bare rolig, de taler også engelsk, hvis du ikke er skarp til svensk).

_G5B5485

Det er gratis både at læse og abonnere på PRÊT-À-PARTIR Magasin …

Author: Malene Raith

Share This Post On