Elegant og rummelig Mazda CX-3

 

IMG_7758

Foto Malene Raith

“Nåh, hvad koster den her vogn så?” Spørger han henslængt.

“Øhm, det ved faktisk jeg ikke …” svarer jeg lidt flov og begynder at rode efter papirerne.

Det er ikke første gang, at jeg havner i denne situation. Lidt som med sko. Jeg forholder mig altid først til design, passer det mig? Herefter kommer selve funktionen, føles det godt at bevæge sig rundt i? Og når al det er på plads, kigger jeg på prisen, for at vurdere om det er noget, jeg har (eller tager mig) råd til.

“Nåhm, den ligger vel omkring 400 – 450.000 kroner eller sådan noget?” fortsætter han utålmodigt.

Jeg finder endelig faktabladet og smiler. Han er ikke engang i nærheden af prisen på den nye elegante Mazda CX-3.

IMG_7767

Mazdas helt nye model, Mazda CX-3, blev lanceret herhjemme i sommeren 2015, og nåede hele vejen i finalen ved Årets Bil 2016, hvor den kom på en 3. plads.

Den er en såkaldt lille crossover, altså en SUV-lignende bil med rummelig kabine og god frihøjde (afstand fra bund til jorden), som er i stand til at forcere lettere terræn.

IMG_7751

Sidstnævnte bliver understreget af de sorte beskyttelseslister ved hjulkasserne, som ikke bare opfylder et praktisk behov, hvis du føler trang til at slå et smut væk fra asfaltvejen, men også er med til at forstærke det muskuløse sporty design på Mazda CX-3.

Og så er der jo, ej at forglemme, Mazdas designfilosofi, Kodo, som ligger bag udseendet af den nye modellinje. Inspirationen kommer altid fra naturen, og Kodo er spundet ud fra en jaguar i bevægelse.

IMG_7764

Selvom Mazda CX-3 som sagt er en lille crossover, mangler der ikke plads i kabinen, som føles behageligt rummelig, og jeg elsker altid at sidde højt bag rattet og skue ud over trafikken.

Interiøret er super skarpt og overskueligt her i topudstyrsversionen Optimum med røde syninger over instrumentbordet, som matcher detaljer på ventilationskanaler, midterkonsol og døre.

IMG_7789

I forruden lige foran mig har jeg et fint lille headup display, som viser min fart, giver små direktioner, hvis jeg også bruger navigation, samt advarsler, uden at jeg behøver at tage øjnene fra vejen.

Ved siden af, over midterkonsollen, sidder desuden en 7” touch farveskærm med navigation og infotainmentsystem (som kan styres med drejeknap i midterkonsollen, hvis du, som jeg, ikke kan lide fedtfingre på displayet).

IMG_7741

Her er naturligvis også sikkerhedsfeatures som blandt andet Blind Spot Monitoring, der holder øje med blinde vinkler, City Brake Support, det vanedannende Radar Cruise Control, som selv holder farten i forhold til de andre trafikanter, samt det nye Rear Cross Traffic Alert, som advarer dig om kommende trafik fra siderne, når du bakker.

IMG_7777

Den Mazda CX-3 jeg befinder mig i er en benzinversion med AWD (All Wheel Drive = firehjulstræk), som teknisk set selv slår over på forhjulstræk, når man kører på jævne flader.

Nuvel, firehjulstræk koster altid lidt på brændstofforbruget, men nu er jeg heller ikke et økoøre og giver vognen gas, hvor jeg kan komme til det. Og helt i overensstemmelse med det dynamiske udseende, er Mazda CX-3 villig til at komme hurtigt af sted.

Den er komfortabelt affjedret uden at være for blød og kører både skønt og frisk til gennem de seks manuelle gear på både motorvej og i byen, hvor den begge steder er både let manøvrerbar og dynamisk.

IMG_7746

Praktikken er selvfølgelig vigtig i denne type bil, og her er Mazda CX-3 faktisk mere rummelig end den umiddelbart syner.

I bagagerummet er der fin plads til både ferie og hverdag for den lille familie, og det samme gælder sådan set også for bagsædet, hvor der er plads til to voksne eller tre børn.

IMG_7795

Den nye Mazda CX-3 ikke bare signalerer aktiv familie med sit muskuløse off road design, sin størrelse og store rummelighed, den er det skam også.

Du kan uden problemer bruge den komfortable og elegante vogn til og fra job og sætte ungerne af ved skolen først. Men har I også behov for ind imellem at køre helt ud til den lille bondegård for enden af den hullede grusvej i Toscana, kan den, specielt med AWD, også gøre det uden problemer.

IMG_7760

Alsammen pakket ind i skarpt design fra yderst til inderst, som jeg ikke kan lyve om, at jeg synes, sidder lige i skabet.

Måske var det derfor, at han satte det prisskilt på bilen, som han gjorde. Men den rigtige pris er som sagt en hel anden. Og havde Mazda CX-3 været et par sko, havde jeg købt dem med det samme.

Se min korte gennemgang af bilen i den lille film fra testkørslen i Spanien her:

Mazda CX-3 2.0 Optimum AWD (4 cyl.)

Pris kr. 319.990,- (foruden metallak til kr. 6000,-)

Hestekræfter: 150

Topfart: 200 km/t

Kilometer på literen: 15,6

Mazda CX-3 fås fra kr. 214.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On