Fyrre, federe og friskere end nogensinde Golf GTI

pic7067-2

Foto VW

”Hvad siger du?!” Jeg læner mig lidt over mod kollegaen.

”Jeg siger, gad vide om radioen virker …” råber han og begynder at skrue på FM båndet. Der lyder kun knitren og knasen med et enkelt svensk ord ind imellem, så han slukker igen.

Det gør nu heller ikke så meget, for nok var vognen, vi befinder os i, banebrydende dengang i 1970’erne, men støjsvag kan man ikke klandre den første Golf GTI I, for at være, når den får fuld gas.

Golf 1-2

Vi befinder os i et, desværre, meget regnvådt Sverige, hvor Volkswagen har inviteret til testkørsel af samtlige årgange Golf GTI i anledning af den fyrige vogns 40 års jubilæum.

Nok er vejret deprimerende, men det er lineuppet af de mange biler ikke, og dagen byder på en enestående mulighed for at se og mærke forskellen, der er på bilernes komfort, køregenskaber og design gennem fire årtier. Ej at forglemme følelserne og minderne, det kan vække.

VW Golf GTI er i dag oppe på sin 7. generation, men at det skulle komme så vidt, lå slet ikke i kortene, dengang det hele startede for fyrre år siden. Faktisk var det en vogn, der ikke skulle laves, havde det ikke været for en lille flok entusiaster hos Volkswagen.

Golf GTI x 7 Sturup

Året var 1973, der var oliekrise og økonomien var i bund. Derfor var der ingen hjælp at hente hos ledelsen i VW, da seks ildsjæle fra forskellige afdelinger i firmaet fik den fremragende i de, at fremstille en sports VW Golf.

Heldigvis besluttede de at gøre noget, som er meget ulig den ellers strikte tyske organisation, og tog sagen i egen hånd. Det næste år holdt de inkognito “kaffemøder” og brugte al deres fritid på at skabe den allerførste Golf GTI.

pic7068

Det skulle være en bil til de unge, som jo ofte ikke har så mange penge, og derfor lettere har råd til en gaderacer i stedet for en Porsche.

Vognen, med en 1,6 liters motor og 110 hestekræfter, stod klar i 1974, blev vist frem på Frankfurt Motor Show i 1975 og sat i produktion i 1976.

pic7072

Salget gik naturligvis over al forventning, og den dynamiske Golf var med til løfte hele Volkswagen som brand.

Golf GTI gennemgik efterfølgende facelift og kom i andre versioner, inden anden generation (1,8 med 112 hk) stod klar i 1984. I dens levetid kom der blandt andet en Golf GTI 16V til, der udmærkede sig som den første GTI, der kom over 200 km/t.

I 1991 kommer så tredje generation med en 2,0 liters motor og 115 hestekræfter, og i 1996 fejres Golf GTIs 20 års jubilæum med en jubilæumsmodel.

Golf 3-6

I 1998 kom fjerde generation til i mange forskellige udgaver, hvilket lidt udvandede GTI og nærmest blot gjorde det til et udstyrsniveau. Heldigvis genfandt Volkswagen melodien igen med femte generation i 2004, der endte med at blive super populær.

Sjette generation kom til allerede i 2008, og for første gang som cabriolet i 2013.

Samme år kom også syvende og nyeste generation Golf GTI til, som netop er blevet lanceret i en spritny vild 40-års jubilæums variation, Golf GTI Clubsport S.

DB2016AU00354_large

Det er den til dato stærkeste Golf GTI med 310 hestekræfter, en topfart på 265 km/t, som klarer 0 – 100 km/t på 5,8 sekunder og ny banerekord på Nürburgring (for forhjulstrukne serieproducerede biler).

Der er sket virkelig meget med Golf GTI siden de hemmelige møder i begyndelsen af 1970érne. Og det er dæleme en anden larmende oplevelse, at give den gas i Golf GTI I med et tyndt stort rat mellem hænderne, manglende servo og totalt fravær af sikkerhedsforanstaltninger (her er dog sele), for så fyre den helt nye Golf GTI VII Clubsport (290 hk) af på Sturup Raceway.

Selv på en regnvåd bane styrer vognen fantastisk, komfort og køregenskaber kan der ikke sættes en finger på, og sammen med den herligt hule lyd lever også 7. generation op til den fyrre år gamle målsætning: Golf GTI er stadig et dynamisk svar til dem, som ikke har råd til en Porsche.

Golf GTI 1 + GTI Clubsport

Author: Malene Raith

Share This Post On