Sporty og veludrustet Kia cee’d SW GT-Line

 

IMG_7391

Foto Malene Raith

”Hov, hvad er det, mor?” Lyder det overrasket fra bagsædet.

Jeg har netop drejet nøglen på den sorte stationcar og det afstedkommer en lille glad feature.

”Det er en melodi, som vognen spiller for at byde os velkommen,” forklarer jeg, hvilket straks bliver godkendt af sønnen.

Man bliver da også i godt humør bag rattet på Kia cee’d SW GT-Line, specielt, hvis man er glad for plads, sporty design og masser af udstyr.

IMG_7411

Det første jeg lægger mærke til, som jeg sætter mig ind i vognen, er nemlig de mange knapper på instrumentbordet og multifunktionsrattet.

Et sandt mekka for pilfingre, modsat mange andre nye biler, hvor nærmest alt, på nær gearet, er integreret i infotainmentsystemet.

Der er unægtelig lidt cockpitstemning over det, og det kan jeg godt lide.

IMG_7503

Måske fordi jeg selv er en sådan. Pilfinger.

Det tager mig i hvert fald ikke mange øjeblikke at slå automatisk start/stop fra (knap på venstre side af rattet), indstille rattet i Sport (så bliver det lidt ekstra stramt), sætte klimaanlægget på 24 grader (yes, er en frossenpind), slå over på Radio 24/7 og tænde for både rat- og sædevarme.

Sådan! Klar til afgang sætter jeg fødderne på de sporty alupedaler, gearskifteren i Drive og ruller ud i trafikken.

IMG_7694

Jeg er særligt fan at det lidt oversized speedometer, hvor jeg blandt andet kan holde øje med mit forbrug, også selvom det ikke helt er noget at prale af (måske jeg skulle slå den stop-knap til igen).

GT-Line er et udstyrsniveau, som gør vognen mere skarp at se på med sporty kabine (tjek sæderne), alupedaler og ikke mindst et pænt bistert udseende.

IMG_7396

Jo, jo, det behøver nemlig ikke være kedeligt køre familiebil. Specielt ikke i den sorte Kia cee’d SW GT-Line med en 1,6 liters dieselmotor og automatgear.

Den har en herlig kvik acceleration, styrer godt og glider komfortabelt gennem de syv trin i automatgearkassen. Vognen er desuden behagelig støjsvag, og det er faktisk kun i tomgang, at man bemærker diesellyden.

IMG_7425

Det gør den ikke bare brændstoføkonomisk og praktisk på længere ture, det gør den også meget komfortabel at læne sig tilbage i og glide ud ad asfalten med autopiloten sat på.

Nu er det jo langt fra alle, der er til dieselbiler, så jeg prøver også en laber rød Kia Cee’d SW GT-Line med benzinmotor.

IMG_7671

Udvendigt er vognene ens, og sådan set også indvendigt på nær, at denne 1.0 liters benzinmotor er udstyret med 6 manuelle gear.

Den har naturligvis også de skarpe GT detaljer med syninger på rat og håndbremse, men derudover har den også en anderledes let dybere brummen, når den kører. Sejt.

IMG_7682

Den lidt vrede lyd er nemlig med til at understrege det sporty design, og den store familiebil er da også både frisk og nem at manøvrere gennem byen.

På motorvejen glider den skønt af sted i overhalingsbanen uden at det på noget tidspunkt føles som om, at den anstrenger sig gennem de seks gear, og er, præcis ligesom dieseludgaven, en nydelse at cruise af sted i med masser af dynamik og behagelige køreegenskaber.

IMG_7508

SW betyder jo stationcar, og det er lig med rummelighed. Både til hverdagsindkøbene og skoletaskerne i hverdagen og Ikea skabet og feriebagagen i weekenderne.

Tre børn eller to voksne sidder også fint på bagsædet, som det naturligvis hører sig til i en familiebil.

IMG_7511

For det er Kia cee’d SW jo. En rummelig, komfortabel og rigtig velkørende vogn med plads til både hverdag og fritid.

Men ikke nok med det, i de skarpe GT-Line klæder tilføres vognen også et dynamisk udtryk, som ikke bare ser brandgodt ud, det får ejeren til at virke sporty.

IMG_7419

Jeg er blevet lidt glad for dieselbilers brændstoføkonomi, men benzinudgaven passer måske bedre til et liv i byen med kortere ture. Det må være en temperament sag, hvad man er til.

Fælles for begge biler er, at de kører utroligt godt, let og behageligt ovenikøbet med hele syv års garanti (eller 150.000 kilometer), og jep, så må vi ej forglemme, at man aldrig går ned på udstyr i en Kia.

IMG_7685

Kia cee’d SW GT-Line 1,6 DCT Diesel

Pris kr. 308.108,-

Hestekræfter: 136

Topfart: 197 km/t

Kilometer på literen: 23,8

Kia cee’d SW GT-Line 1,0 Benzin

Pris kr. 273.443,-

Hestekræfter: 120

Topfart: 187 km/t

Kilometer på literen: 19,2

Kia cee’d SW fås fra kr. 202.543,-

Author: Malene Raith

Share This Post On