Urban off road i Hyundai Tucson

IMG_6240

Foto Malene Raith

“Hah, genialt!” Jeg smiler tilfreds som den hvide bil bibber fire – fem gange, blinker med lygterne, hvorefter den store bagageklap langsomt åbner.

Ingen benspjæt eller fumlen med nøgle. Alt jeg behøver gøre for at åbne klappen, er at stå stille ved bagagerummet med nøglen i tasken og vupti!

Og det er blot en af de mange praktiske og behagelige features ved den nye store SUV Hyundai Tucson.

IMG_6267

Hyundai Tucson er en populær vogn i Europa og stod faktisk for 22 procent af Hyundais samlede salg på kontinentet i 2014 (dengang hed den ix35).

Den kom på gaden første gang i 2004, blev senere omdøbt til Hyundai ix35 (da Hyundai gik over til sine i-model betegnelser), men da den nye tredje generation blev præsenteret på Geneve Motor Show i 2015, benyttede Hyundai lejligheden til igen at kalde den store vogn for Tucson.

Den nye model er modsat de tidligere både designet og produceret i Europa, og det er super smart gjort af Hyundai.

IMG_6259

Det sætter nemlig ikke bare alle fordommene til vægs (omend der da nok stadig skal være et par tosser, der stadig taler mod bedre vidende), det giver Hyundai Tucson både et udseende og en kvalitetsfornemmelse, som nemt falder i vores smag.

Jeg bemærker det allerede, som jeg kaster første blik på vognens muskuløse linjer og sætter mig ind bag rattet.

IMG_6323

Nok er de bløde lædersæder (med køling skulle det nogensinde blive sommer igen) ekstraudstyr, men jeg bider mere mærke i, hvor dejligt højt jeg befinder mig, som jeg lige forbedrer den kølige forårsdag ved at tænde for varmen i både sæde og rat.

Ah, bagdel og fingre afises i en ruf.

Trafikken, selv i regnvejr, er mere overskuelig heroppefra, og det giver ikke bare mere tryghed, det er også sikrere skulle uheldet være ude.

IMG_6315

Ure og instrumentbord er rimeligt enkle at både overskue og betjene via knapperne eller på multifunktionsrattet, så jeg tænder for Radio 24/7 og mens Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm går amok, sætter jeg i Drive og ruller direkte ned på motorvejen.

Her får den store Hyundai Tucson godt med omdrejninger, som jeg træder speederen i bund, og vognen flytter sig frisk og behageligt gennem trafikken og styrer skønt gennem de seks automatiske trin.

IMG_6270

Bevares, det koster selvfølgelig noget på brændstofforbruget at gøre, specielt fordi det her er en firehjulstrækker, så da jeg lidt senere drejer fra igen og begiver mig ind på en bumpet grusvej et eller andet sted i Sydhavn virker det hele mere rigtigt.

Den stærke bil kan lide af blive udfordret.

Min mission er at nå ud til havnen sådan lidt urban off road style, men som vejen bliver smallere og smallere, og hullerne i den dybere og dybere, fornemmer jeg, at det er lidt håbløst.

Ikke at Hyundai Tucson ikke overlegent klarer udfordringerne, oppe fra mit sæde har jeg helt styr på alle hjørnerne og bakkamera og sensorer vil kunne hjælpe mig samme vej ud, som jeg kom ind, men jernkæden for enden af vejen er ikke til at tage fejl af.

IMG_6333

Takket være de ovennævnte features får jeg dog nemt vendt den store vogn rundt og triller i stedet ind i byen. Herinde går gademanøvrering og p-hus let som en leg, for nok er Hyundai Tucson stor, men den er stadig til at overskue.

Alle indkøb kan uden problemer være i det store bagagerum, og på bagsædet er der fint plads til både børn og voksne.

IMG_6336

Gulvet heromme er fladt og det giver desuden fin afsætningsplads til småting og skoletasker, hvis man ikke lige orker at placere det i bagagerummet.

Det muskuløse og lidt bistre design passer perfekt til den friske køreoplevelse, og det er al sammen er med til at gøre den nye Hyundai Tucson til en på en gang lækker og praktisk vogn.

IMG_6266

Her er rigelig med plads til hverdagen i byen med hvad dertil hører af bagage og passagerer, og når weekenden står for døren, kan fritiden uden problemer afholdes for enden af grusvejen med campingvognen på krogen og familien på bagsædet.

Vognen er både stærk og skarp, komfortabel og rummelig, ej at forglemme de fem års garanti, og så behøver man altså heller ikke engang lave sære benspjæt for at få adgang.

IMG_6251

Hyundai Tucson (2,0) CRDi 4WD aut. Premium

Pris kr. 599.995,- (ekskl. ekstraudstyr såsom lædersæder)

Hestekræfter: 185

Topfart: 201 km/t

0 – 100 km/t på 9,9 sekunder

Kilometer på literen: 15,4

Hyundai Tucson fås fra kr. 324.995,-

Author: Malene Raith

Share This Post On