Praktisk familieraket MINI Cooper D Clubman

IMG_6501

Foto Malene Raith

”Maksimal go-kart fornemmelse! Sådan, din bandit, nu kender jeg dig igen,” Jeg læner mig glad tilbage i sædet, træder speederen i bund og flyver med hvinende dæk om hjørnet og op på motorvejsrampen.

Jeg havde ellers i første omgang overset den gode drejeknap (ekstraudstyr til ca. 3500,-), som gemmer sig i det funky interiør, og anset dieselvognen for at være en Mini i den mere praktiske ende. Det er den lange Mini Cooper D Clubman med fem døre da også, men bare rolig. Den har skam en raket indbygget.

IMG_6495

Det allerførste jeg bemærker, da jeg tager Mini Cooper D Clubman i brug, er den megen plads.

Nuvel. Vognen med de fem døre er absolut stor at se på, som den står parkeret mellem de andre Mini’er, men alligevel bliver jeg overrasket over, hvor rummelig den faktisk er, som jeg åbner dørene og smækker sønnen ind på bagsædet.

Selv med mig (185 cm.) bag rattet, har drengen nemlig rigelig benplads i den fladbundede vogn.

IMG_6529

Som lang person er der selvfølgelig et stykke ned til forsædet, men sådan er det jo med Mini.

Her sidder man lavt med bagdelen tæt på asfalten, og benene lodret frem. Det er nemlig det, der er med til at give den dynamiske go-kart fornemmelse, og vognen sine fantastiske køreegenskaber.

IMG_6487

Jeg genkender den skægge rødpulserende startknap midt mellem de andre sølvglimtende knapper, trykker på den og får pludselig et flashback.

Ikke, at jeg har kørt en, men som jeg retter bakspejlet, kommer jeg til at tænke på den gamle Morris Mini Traveller fra 1960’erne. Populært kaldt ”hundehuset”, fordi den firkantede vogn havde døre og vinduer med trælister på bagenden.

Mini Cooper Clubman er da også en moderne fortolkning, hvilket især splitdørene på bagagerumsklappen minder mig om. Dem vender jeg tilbage til.

IMG_6512

Minis interiør er ligesom dens exteriør, noget helt for sig selv. Stilen minder mig om Steam Punk, altså en blanding af nostalgisk retro og moderne hightech.

Specielt, når man kigger på flipknapperne i loftet, over midterkonsollen og de forholdsvis simple runde skiver i instrumentbordet, som al sammen minder om noget fra en gammel flyvemaskine.

IMG_6612

Men de indeholder bare speedometer med moderne sikkerhedsteknik såsom advarsel ved for tæt kørsel (lille rød bil tænder), et hightech farverigt infotainmentdisplay (styres nemt fra drejeknap i midterkonsol) og styring af soltag, ESP og Start/Stop.

Mini Cooper Clubman har også en meget diskret og god p-sensor (ekstraudstyr), som man faktisk har brug for i en vogn med så stor en bagende.

IMG_6624

Specielt fordi at udsynet i bakspejlet er noget udfordret af den dobbelte bagagerumsdør samt en tredje nakkestøtte i midten af bagsædet.

Lydene, der advarer og orienterer, er helt i særklasse, på nippet til det fjollede. Men det understreger også bare det muntre ved en Mini, og det gælder i høj grad også for den store Mini Cooper Clubman.

IMG_6509

For det er en bil, som får smilet frem også på regnvejrsdage.

Jo, jo. Nok kørte jeg til at begynde med i Mid-mode. Det er en blanding af Green- og Sportsmode (fandt jeg senere ud af), men selvom vognen er ok rap her, var jeg ikke helt tilfreds.

Først mente jeg, at det skyldtes Mini Cooper D Clubmans størrelse. Herefter gav jeg dieselmotoren skylden (har stadig lidt svært ved at forbinde Mini med diesel) og besluttede, at det praktiske nok kom først i denne vogn.

Men så var det bare, at jeg fik øje på de små bogstaver ved gearskifteren.

IMG_6623

Yes! I det øjeblik jeg vipper vognen i Sportsmode, bliver den store Mini Cooper D Clubman nøjagtig ligeså dynamisk, udfordrende og kvik, som jeg ønsker en Mini skal være, og pludselig forsvinder alle tidligere tanker om størrelse og praktik.

Vognen stryger af sted ud ad motorvejen, hvor den hurtigt rammer fartgrænsen, høvler gennem skarpe sving og rundt om hjørner præcis som den go-kart, jeg forbinder med Mini. Min søn jubler over minibussen, som han kalder den, jeg jubler over køreegenskaberne, der er i topklasse.

Fartpiloten er også super nem at sætte, når man lige skal vise hensyn ved for eksempel vejarbejde.

Og det giver jo glimrende mening. At Mini Cooper D Clubman ikke kører i raketmode hele tiden. For al den plads skal naturligvis bruges.

IMG_6518

Jeg er vild med bagklappen, der automatisk åbner (ekstraudstyr) først den ene dør og så den anden, hvis du trykker en gang mere. Det ser ikke bare blæret ud, når du står på parkeringspladsen ved Netto, det er også praktisk.

Og ja. Mini Cooper Clubman er praktisk. En minibus vil jeg dog ikke kalde den, men snarere en mikrobus. En lille bitte en af slagsen med plads til tre børn på bagsædet og deres pakkenelliker i bagagerummet, der kan køre langt på literen.

Når så du har vinket farvel til dem ved børnehaven, kan du passende forlade den fornuftige forældrerolle og det komfortable Green- eller Midmode igen.

Og slippe gækken, køreglæden og raketten (og ja, der kommer faktisk en lille tankeboble med en raket i vognens display sammen med teksten Maksimal Go-Kart Fornemmelse) løs i Sportsmode.

IMG_6506

Mini Cooper D Clubman (4 cyl.)

Pris kr. 330.749,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 150

Topfart: 212 km/t

0 – 100 kilometer i timen på 8,5 sekunder

kilometer på literen: 24,4

Author: Malene Raith

Share This Post On