Fantastiske futuristiske koncepter

Foto Malene Raith

Du kan have alle de penge, du vil, men du kan ikke købe en. Det er nemlig slet ikke vogne, der er beregnet til at køre på gaden.

Endnu.

Konceptbiler er bilproducenternes bud på fremtiden indenfor design og ny teknologi helt uden hensyntagen til sikkerhed, lovgivning eller fysiske rammer. Alt er muligt i koncepternes verden, og selvom vognene som oftest munder ud i en helt almindelig personbil med måske en sjov lygte eller spændende linje her og der intakt, så er de altså et fascinerende skue.

Hermed et lille udpluk af de mange fantastiske konceptbiler fra Geneve Motor Show 2016.

 Opel GT Concept

IMG_6757

Den første blev præsenteret i 1965, og nu 51 år senere viser Opel en helt ny Opel GT frem. Og nej, det er ikke en tegning, det her er et live foto af den betagende konceptbil.

Opel GT Concept har baghjulstræk, frontmotor og en 1,0 liters turboladet benzinmotor på 145 hestekræfter. Hvis du ikke synes, at det lyder af så meget, så hav i mente, at bilen vejer under 1000 kilo, og derfor klarer 0-100 km/t på under 8 sekunder. Topfarten er 215 km/t.

IMG_6750

Opel GT Concept har store døre med integrerede sideruder i plan med de lakrede flader på bilen. Adgang til bilen sker ved at trykke på udvendige touchpads til de elektriske døre, som glider et stykke ind i hjulkassen, når de åbnes.

Udvendige kameraer rettet bagud sikrer føreren overblik og overflødiggør dermed sidespejle samt fjerner risikoen for blinde vinkler.

Skarpt ser det hele ud, vi venter spændt på den ægte vare.

Peugeot Fractal

IMG_7049

Peugeot har altid fantastiske konceptbiler med på de store internationale udstillinger, og i Geneve har de medbragt det meget interessante koncept Peugeot Fractal.

Vognen er en rejse i lyd, hvilket man måske forstår bedst, når man ser interiøret.

Det ligner nemlig et lydstudie, og kabinen inklusiv sæderne er spækket med højttalere.

IMG_7324

Peugeot Fractal er en elbil, og de er jo, som de fleste nok ved, pænt lydløse. Men i denne er det muligt at vælge din egen helt unikke lyd til vognen, så omgivelserne kan høre dig komme.

Den kan styres med lyd, lyset skifter i forhold til eksempelvis acceleration, og så er der eksperimenteret med lyden fra døre og bagklappen samt lydanlægget i vognen, så du for eksempel kan mærke bassen udover at høre den.

Peugeot Fractal er en videreudvikling af Peugeots i-cockpitconcept (konceptet bag det prisvindende instrumentbord, der nu sidder i eks. Peugeot 308), og indeholder flere elementer, som uden tvivl vil dukke op i kommende Peugeoter. Og så er Trikoloren (det franske flag), der sidder i blinklyset en fræk lille detalje.

DS E-TENSE

IMG_7165

Vi bliver i både det franske og elektriske hjørne (du kan lige så godt vænne dig til det, de fleste konceptbiler er mere eller mindre elektriske i dag) med det smukke koncept DS E-Tense.

Konceptbilen er 4,72 meter lang, 1,29 meter høj og 2,08 meter bred. Den er som sagt elektrisk og kan accelerere fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekund. Topfarten er 250 km/t og rækkevidden på en opladning er 310 kilometer ved blandet kørsel.

Bilens udvendige design leder tankerne hen på Grand Tourismo med hækspoileren i krom og den elegante ametringrønne metallak.

IMG_7171

Bagenden på konceptbilen er ren avantgarde, som DS selv kalder det. DS E-Tense har ingen bagrude, men er udstyret med et avanceret kamera til at kigge bagud.

LED lygter i front er bearbejdet som smykker, afviserblinkene bag på bilen er placeret i taget med reference til den historiske DS fra 1955, og baglygterne er udstyret med full LED teknologi inspireret af krybdyrsskæl.

DS E-Tense er ikke bare elegant og dynamisk design, konceptbilen er også med til at lægge afstand til Citroën, og cementere DS som et eksklusivt og luksuriøst selvstændigt mærke.

Citroën E-MEHARI Courréges

IMG_7157

Men lad os hurtigt kaste blikket på Citroëns skægge konceptbil E-Mehari Courréges.

I maj 1968, for knap 50 år siden, satte den første Citroën Mehari hjul på asfalten. En lille terrængående vogn, som du kan smide dit surfboard op i og køre helt ned til standkanten i. Meget populært i det Sydfranske.

Den klassiske vogn er nu i 2016 blevet genoplivet og en helt ny E-Mehari, oui, det er en elbil, lanceres i løbet af foråret i Frankrig (om den kommer til Danmark vides endnu ikke).

I den andledning har Citroën samarbejdet med det franske modehus Courréges om at skabe denne helt unikke konceptudgave af den sjove ungdommelige åbne vogn med plads til fire, solskin og livsnydelse.

Mazda RX-Vision

IMG_7034

Konceptet Mazda RX-Vision bygger også på gamle traditioner i nyt karossi. Igen er årstallet 1968, for det var det år, hvor den nu meget sjældne Mazda Cosmo Sport blev præsenteret.

Vognen blev senere til RX-modellerne, seneste hed Mazda RX-8. Og det er efterfølgeren til den, vi måske ser på her.

Mazda RX-Vision har baghjulstræk og en traditionel Wankel motor, som Mazda ellers havde lagt i graven for snart fire år siden, da den sidste Mazda RX-8 rullede af samlebåndet.

IMG_7027

Wankelmotoren har ikke stempler til forbrænding der går op og ned, men tre kamre og en slags roterende motor (som er trekantet). Fordelen ved denne type motor er, at den er enkel, ikke fylder så meget og stort set er vibrationsfri, foruden af det giver spændende designmuligheder med en helt flad front.

Bagdelen er brændstofforbruget. Ind til videre har Wankelmotoren brugt al for meget brændstof, men noget tyder på, at Mazdas ingeniører måske er ved at få styr på det problem.

Hestekræfterne på Mazda RX-Vision ved vi endnu ikke noget om, ej heller om bilen nogen sinde kommer, men skal vi ikke krydse fingre for, at en produktionsmodel bliver introduceret på næste års Geneve Motor Show?

Toyota KIKAI

IMG_7109

Glem alt om produktion her.

Den sjove Toyota KIKAI er en hyldest til maskinen, teknikken, de bevægelig dele og al det, som efterhånden er gemt helt væk for brugerne i de moderne biler.

Den er en slags kørende skelet, som giver et indblik i bilernes anatomi på en spændende og logisk måde. Tjek lige støddæmperne …

Kikai er japansk for maskine, og den lille Bedstemor And bil er en hybrid.

Volkswagen T-Cross Breeze Concept

IMG_7320

Volkswagen har nu gennem flere år leget med tanken om en åben SUV, og den lille Volkswagen T-Cross Breeze Concept er et meget godt eksempel på et design, der måske kunne blive til noget.

Rygtet vil i hvert fald vide, at den lille Range Rover Evoque klon, er det tætteste VW har været på en ny Volkswagen SUV.

Den kompakte vogn er 10 cm større end en 5-dørs VW Polo, og har en 3 cylindret turboladet 1.0 liters benzinmotor.

VW har planer om flere åbne vogne, men hvorvidt Volkswagen T-Cross Breeze er en af dem, vides ikke.

Mercedes-Benz F 015

IMG_7056

Fremtiden er her. Ingen tvivl om det, når man ser Mercedes-Benz selvkørende bil, som nok blev introduceret sidste år, men stadig er et fascinerende skue.

På sin vis er den ikke et koncept, da vognen er en fungerende bil, der kan køre selv. Og så alligevel … den er ikke lige frem på vej i produktion endnu.

Med Mercedes-Benz F 015 viser den tyske bilproducent, hvor langt fremme de er med selvkørende teknologi – meget af det kan man allerede opleve i de nye bilmodeller, såsom kørebane assistance, uassisteret parkering og adaptiv fartpilot, men denne vogn er faktisk i stand til at gøre alting selv, mens vi spiller kort eller Wordfued inde i kabinen.

Hvornår folk så er klar til at give rattet fra sig er en anden sag. Teknologien er her i hvert fald.

Nissan IDS Concept

IMG_7125

Vi bliver i det selvkørende. For også Nissan tror på, at vi i fremtiden vil få mindre og mindre at lave bag rattet.

Allerede fra til næste år introducerer de delvist selvkørende funktioner som standard i Nissan Qashqai, som blandt andet vil kunne følge kørebanen for dig og trafikken, når du kører i kø.

Fra 2018 vil bilerne være i stand til selv at kunne skifte bane samt følge GPSens vejledning frem til destinationen, og pr. 2020 skulle deres vogne kunne blive fuldautomatiske, så bilen selv holder øje med trafik, lyskryds og fodgængere.

Rattet folder sig sammen, mens du sidder og slapper af på forsædet og nyder en ustresset transport, eller du kan vælge at køre selv.

Sådan ønsker Nissan det i hvert fald med deres Nissan IDS Concept (Intelligent Driving System), men der er lige en del teknologi og psykologi, der skal på plads først.

Mere om det følger.

Honda Civic Hatchback Concept

IMG_7016

Vil du gerne vide, hvordan den næste Honda Civic kommer til at se ud?

Viola, så kig nærmere på Honda Civic Hatchback Concept.

Jo, jo, det er stadig et koncept, vi er ude i her, men rygtet vil vide, at det ligger meget tæt op ad den færdige produktionsmodel.

Det så vi også med Honda Civic Type-R Concept, der nok blev en lille smule mere poleret i den færdige version og ikke fik den enorme spoiler på bagenden, men ellers var meget lig konceptet.

Vognen har hverken inventar eller motor endnu (den skulle dog komme i både benzin og dieseludgave), så det er linjerne og designet, som du skal nyde og krydse fingre for vil fortsætte på produktionsmodellen, der gerne skulle bliver præsenteret til februar næste år.

Alle konceptbilerne står stadig på udstillingen og du kan nå at se dem endnu, hvis du tager et smut til Geneve i weekenden.

IMG_7010

Author: Malene Raith

Share This Post On