Foto Malene Raith
”Det der, det er en brintbil, og den laver brint om til strøm!” Min 5-årige søn er helt oppe at ringe, som han skal forklare sin ven fra børnehaven om den store hvide crossover foran os.
Og uden at vide det, opsummerer han faktisk ganske præcist essensen i brintbilen Hyundai ix35.
Ok, nok er selve processen under motorhjelmen noget mere kompliceret end som så, men bag rattet er en brintbil lige så enkel at køre som en elbil.
Faktisk, i længden, lettere, men det vender jeg tilbage til.
Da Toyota i efteråret 2015 kom med deres første brintbil, kunne man godt forledes til at tro, at den var den første af sin slags i Danmark.
Det er det ikke. Hyundai sendte nemlig deres brintbil ud på de danske veje allerede tilbage i januar 2014.
Forskellen er blot, at hvor Toyotas brintbil er en helt ny model serieproduceret til kun at køre på brint, så er Hyundai ix35 en eksisterende (benzin og diesel) model, der er specielt ombygget til formålet.
Selve modellen Hyundai ix35 hed i sin tid Hyundai Tucson, men kom så til at hedde ix35, da Hyundai begyndte at kalde deres modeller i10, i20, i30 osv.
Det holdt frem til 2015, hvor den nyeste model blev lanceret i Geneve. Her benyttede Hyundai lejligheden til på ny at omdøbe vognen til Tucson, men den fås kun med forbrændingsmotorer (altså diesel og benzin).
Brintbilen er og hedder altså stadig Hyundai ix35.
En brintbil har i stedet for en forbrændingsmotor (med stempler og cylindre) en brændselscelle og et batteri.
Bag i vognen ligger tankene, der opbevarer brinten under et højt tryk (faktisk 700 bar, og det er virkelig meget, men bare rolig, tankene er godt tykke og stødsikrede).
I brændselscellen under motorhjelmen tilføres brinten (hydrogen) ilt (oxygen), og det skaber ikke bare vand (H2O = 2 hydrogenmolekyler til et iltmolekyle), det frigiver også elektroner (altså strøm) i processen, som ledes over i batteriet, der så driver elmotoren.
Smart, ikke? Det lyder jo egentlig simpelt, men det er det bare ikke.
Brændselsceller har i mange år været urørligt dyre, og det er faktisk først de senere år, at de og produktionsomkostningerne er kommet langt nok ned i pris til, at det giver mening at sætte i en bil.
Og mening, det giver det unægtelig. Specielt i Hyundai ix35.
Jeg skal ellers være den første til at indrømme, at jeg ikke er det mest øko-prægede menneske, men man skulle være et skarn, hvis man ikke føler sig pænt ovenpå af at trille gennem København i en stor crossover velvidende, at det eneste jeg udleder i byen, er en sjat vand (som faktisk er ren).
Ingen tungmetaller, kræftfremkaldende partikler eller motorstøj. (ja, ja, det ligger måske så mange andre steder i vognens cyklus, men ændrer bare ikke ved, at jeg altså ikke forurener byens gader med min kørsel).
En brintbil drives som sagt frem af en elmotor, og det har en masse fordele. For det første siger motoren, som de fleste elektriske apparater, ingenting. Man starter den ikke, man tænder den bare og på nær en svag biplyd og knas fra dæk, når jeg bakker, siger den store Hyundai ix35 ikke en lyd. Radioen sættes på lav volumen, omend man så får ørene op for andre elementer såsom støj fra blæsere (når det er koldt og du vil have 24 grader i kabinen) og andre bilister.
Og så har Hyundai ix35 jo også en elbils fantastiske acceleration, der trykker mig så herligt tilbage i sædet, når jeg glider over lyskrydset i byen som den første for grønt. Jeg elsker det!
På motorvejen følger den store vogn også fint med, så længe jeg holder mig til det tilladte, men en raket er den ikke. Det er nemlig en vogn, der skal køres hensynsfuldt, hvis man vil optimere rækkevidden.
Derfor er det også muligt at slå den over på to forskellige Eco modes, som blandt andet kan sende overskydende bremseenergi tilbage til batteriet. Det kan jeg følge med i på det venstre ur i instrumentbordet.
Jeg nyder som altid, at jeg sidder højt bag rattet, og har masser af plads i den rummelige kabine med et instrumentbord, der er rimeligt simpelt og overskueligt, og så har Hyundai ix35 naturligvis automatgear.
Det har alle elbiler jo, men her er det så, at vognen skiller sig ud. For på denne vogn behøver jeg ikke skrue ned for sædevarme, aircon og radio for at spare strøm i koldt vejr, den her tankes nemlig bare, som en helt almindelig bil.
Altså næsten. For brint påfyldes under tryk, og det giver derfor et lille sug, når du vipper det lille sorte dæksel af tanken.
Derefter sætter du håndtaget på og tanker brint. Det tager ca. 4 minutter at få fyldt op. Nemt og ikke meget anderledes end hvad bilister er vant til i dag.
Men som det altid er med nye ting, tager logistikken et stykke tid at få bygget op. Derfor kan der på nuværende tidspunkt være langt mellem brinttankstationerne, men inden året er omme er de landsdækkende. Og der kommer hele nye stationer til.
Brint har nogenlunde samme pris som benzin, og kommer fra forskellige steder, blandt andet som et spildprodukt fra industrien, men man kan også spalte vand (elektrolyse, hvor man hiver H2O molekylerne fra hinanden, gemmer brinten og lukker oxygenen ud i luften igen).
Brintbilen og al teknologien omkring den er nok stadig meget ny. Derfor er prisen også høj.
Men med tiden bliver brintbilen uden tvivl billigere, og når først man har siddet bag rattet i den lydløse og komfortable Hyundai ix35, der har en rækkevidde op til 600 kilometer også selvom man kører til på motorvejen, bliver man helt afhængig.
For den indeholder det bedste fra en elektrisk bil: stilhed (på nær når man slukker motoren, og vandet med en suselyd blæses ud af udstødningsrøret), ingen giftige spildprodukter og fantastisk acceleration. Helt uden at man behøver en lader i indkørslen eller at bikse med ledninger i regnvejr.
Og den har det bedste ved en brændstofvogn: rækkevidden og hurtig tankning.
Og nårh, ja, ej at forglemme, så behøver man altså ikke være økoflipper for at nyde følelsen af, at man ikke forgifter sin by og sine omgivelser, når man ræser af sted i sin store Hyundai ix35 Crossover med plads til hele familien og dertilhørende bagage.
Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electical Vihicle)
Pris kr. 624.993,-
Topfart: 160
Rækkevidde: op til ca. 600 kilometer