Brugstest og bagdele på Peugeot 308

PRESENTATION PRESSE 308

Foto Malene Raith og Peugeot

”Jeg bed navnlig mærke i, at robotten bruger en ”Standard SAEJ 826 Butt Form” påpeger min kollega tørt, hvilket straks får mig til at grine.

Men alvoren indfinder sig kort efter. For bemærkningen afføder naturligvis også det noget mere kildne spørgsmål:

Hvor stor er sådan en standard bagdel egentlig? Større end min? Eller måske mere i retning af en nydelig fransk pariser popo?

Man tænker nok ikke meget over det til daglig, men der er faktisk mange interessante faktorer, der spiller ind, når man tester holdbarheden på en bil.

IMG_6225

Vi befinder os på et meget hemmelig sted. Nærmere betegnet PSAs (koncernen, der producerer Peugeot, DS og Citroën) tekniske center i Belchamp, Sydøstfrankrig, hvor Peugeot har inviteret indenfor til kvalitetstjek af Peugeot 308.

Den succesfulde vogn er nemlig designet og udviklet her, og bliver produceret ca. 5 kilometer herfra på PSAs fabrik i Sochaux.

Peugeot 308 blev lanceret i slutningen af 2013 og kåret til Årets Bil i Europa i 2014. Designet og interiøret har vundet bunker af priser, men også kvaliteten har været et vigtigt fokusområde for Peugeot, da de byggede vognen.

Og derfor giver det selvfølgelig mening at gøre status her to år senere for at se på om den holder.

IMG_6227

Og ja. Du gættede det. Jeg kan afsløre med samme, at det gør den. Ellers havde Peugeot vel næppe inviteret den europæiske presse på besøg her i de hellige haller i dag.

Og hemmeligt, det er her. Mega. Faktisk så meget, at der skal underskrives papirer og sættes klistermærker hen over alle kameraer på mobiltelefoner og tabletter, inden vi i små hold køres ind på området.

Belchamp tekniske center har over 1400 tekniske faciliteter, inklusiv over 35 kilometer vej fordelt på 25 forskellige typer tracks, og mere end 1100 ansatte.

PRESENTATION PRESSE 308

Kvalitetskontrollen af Peugeot 308 er delt ind i tre grupper.

Først er der nykvaliteten. Den tjekkes konstant på fabrikken, hvor 1800 punkter på vognen kontrolleres. Herefter undersøges den løbende, når bilerne er taget i brug, hvilket baseres på tilbagemeldinger fra private og professionelle kunder (eksempelvis taxachauffører) i hele verden samt pressen.

Og endelig er der levetiden på vognen, langtidsholdbarheden. Den udfordres her på testcenteret ved hjælp af forskellige tests, som gennemføres allerede inden, at vognen bliver lanceret. Dukker der fejl op, bliver de rettet.

Første sted, vi besøger, er udholdenhedstesten kaldt ”4-Poster Bench.”

MDS_7498

Her bliver bilen placeret med hjulene på hver sin platform, som individuelt kører op og ned med lodrette stød, hvilket får den til at hoppe og danse på stedet.

Vognen er spækket med sensorer, der døgnet rundt registrerer al stress, vibrationer og belastning, som bilen udsættes for i de seks uger, den uafbrudt står her. Svarende til 240.000 kilometers brug.

PRESENTATION 308 QUALITE

Men også andre faktorer spiller ind, når vi taler langtidsholdbarhed og kvalitet, derfor simulerer 2 af de i alt 5 slags ”testbænke” vejret.

Her udsættes vognen blandt andet for konstant sollys, vind, luftfugtighed fra 10 procent og op til 95 procent samt temperatursvingninger fra minus 40 grader til plus 50.

Alle strabadserne ælder den stakkels vogn, så den på blot 22 dage bliver 3 år gammel.

I en anden hal på Belchamp testes interiør såsom instrumentbord og sæder, og det er her vi møder den franske standard popo.

IMG_6221

Bagdelen trykkes ned i sædet, drejer og stiger sidelæns ud af det igen, 3 dage i træk med i alt 20.000 indstigninger. Også ryglænet testes på en separat robot.

Vinduer, døre og bagageklap bliver åbnet og lukket, og alt, hvad der begynder at knirke, rasle eller sige lyde bliver opfanget med særligt lytteudstyr og registeret.

Til slut pilles vognen fra hinanden, hvorefter alting bliver nøje undersøgt.

PRESENTATION PRESSE 308

Vognen bliver selvfølgelig også testet på Belchamps forskellige testbaner, foruden ude i det virkelige liv i forskellige lande på forskellige veje med forskelligt klima og forskellige chauffører.

Alle disse tests ligger, ifølge Peugeot, til grund for kvaliteten i Peugeot 308, og noget tyder på, at den holder her to år efter.

Dels viser undersøgelser fra blandt andet England, at vognen holder gensalgsværdien, og dels er pressen begejstret. For eksempel redaktøren på det spanske bilmagasin ”Autopista,” der fra december 2014 til december 2015 tilbagelagde 100.000 kilometer på den Iberiske halvø i en Peugeot 308 (3 cylindret benzinmotor med 130 hestekræfter).

”Der var ingen problemer med motoren, men en lille sensor skulle, som det eneste, skiftes,” påpeger han smilende.

Og selvsamme bil er her i Belchamp i dag.

IMG_6223

Nej, jeg har ikke misforstået noget. Der står 200.000 på den, fordi Autopista fortsætter testen dertil.

På nuværende tidspunkt har vognen kørt 120.000 kilometer og kører overordentlig smooth, som vi får lov til at teste den på en af banerne.

Konklusionen på dagen er, som sagt ikke overraskende, at Peugeot 308 holder kvaliteten to år efter.

Og det er naturligvis ikke irrelevant at forholde sig til. For som fornuftig bilkøber, specielt i Danmark, hvor priserne er så høje, er det yderst vigtigt også at kigge på, om den bil, du har forelsket dig i, kan klare mosten og holde prisen.

Og det er faktisk uanset, om du er i besiddelse af en ”Standard SAEJ 826 Butt” eller ej.

PRESENTATION 308 QUALITE

Author: Malene Raith

Share This Post On