Stort og grønt nyt fra KIA

Kia Optima Plug-in Hybrid - Exterior 11

Foto Malene Raith og KIA

Egentlig finder den europæiske premiere først sted på Geneve Motor Show i begyndelsen af marts, men allerede i denne uge inviterede KIA pressen til snigpremiere på deres nye 2017 modeller: KIA Optima Sportswagon, KIA Optima Plug-in Hybrid samt den helt nye hybridcrossover KIA Niro.

Ja, det er helt rigtigt. Det nye line up har utvivlsomt en meget grøn profil, og det har jeg talt kort med David Labrosse om i KIA Motors europæiske hovedkontor i Frankfurt.

“Fremtiden er elektrisk. Om fire til fem år vil jeg tro, at alle benzin og dieselmotorer på en eller anden måde vil være involveret med strøm,” forklarer han, der som øverst ansvarlige for produktplanlægning på KIA Motors tekniske center i Europa har medindflydelse på hvilke nye modeller KIA sender på gaden.

IMG_6581

Og der er flere årsager til de nye grønne tiltag. Dels skal stadig strengere EU krav til bilers udledning imødekommes, dels spiller den tunge beskatning i visse lande ind, og dels er markedet for hybridbiler stigende.

Den helt nye hybridmodel KIA Niro, som samlet vil have 141 hestekræfter (brændstoføkonomi er endnu ikke oplyst) er bygget udelukkende til at være det (kommer senere også som Plug-In hybrid), altså en vogntype, der konstant opsamler og viderefører energien fra din kørsel til batteri og elmotor, der så løbende supplerer benzinmotoren.

KIA Niro er optimeret til det med blandt andet forbedret dynamik, vægt og vægtfordeling, batterierne er placeret under bagsæderne, og der er brugt aluminium forskellige steder i karosseriet.

Noget der ikke har været muligt at gøre med KIA Optima Plug-In, da den trods alt er bygget på den eksisterende nye KIA Optima.

KIA Optima Plug-In Hybrid kommer til at have samlet 205 hestekræfter, en topfart på 192 km/t, mulighed for at køre op til 54 kilometer på ren el og en brændstoføkonomi på op til ca. 59 kilometer på literen.

IMG_6585

“De to former for hybrider er forskellige, men det er kunderne også. KIA Niro er for folk, der gerne vil vise, at de tænker på miljøet, dem, der decideret går efter det grønne med lav Co2 udledning og nyder, at køre hybrid uden for meget besvær. Der er det lidt anderledes med KIA Optima Plug-In hybrid.”

En Plug-In vogn er en kombineret benzin og elbil, som både skal tankes og lades op.

“Her er man lidt mere udfordret, fordi vognen skal have tilført strøm enten hjemme i indkørslen eller ved en stander. Til gengæld er fordelen så, at du har mulighed for at køre længere på ren el, når du for eksempel kører i byen, men også kan køre en lang tur på landet uden at være begrænset af rækkevidden.”

Almindelige hybridbiler uden Plug-In skal nemlig køres lidt mere gelinde (ikke for lange ture med fuld gas på motorvejen), hvis den skal give rigtig mening.

IMG_6533

“Personligt er jeg mest til Plug-In hybrid på grund af den gode acceleration, stille kørsel og mulighed for længere ture,” afslutter David Labrosse.

Men hvad med de andre typer grønne biler, vil vi se mere til det?

“Brændselsceller (brintbiler) har vi endnu ikke nogen planer om. Markedet er stadig meget begrænset af infrastrukturen, så den skal på plads først. Lige nu holder vi os til Hyundais brintbil ix35 (Hyundai er søsterselskab til KIA), og vi har jo også elbilen KIA Soul, selvom den ikke er meget efterspurgt.”

IMG_6576

Begge de to nye typer hybridbiler er store vogne, og det er den sidste nyhed fra KIA også: KIA Optima SW (Sportswagon = stationcar). KIAs firmabil lanceres nu altså også som familiebil i Europa i en dieseludgave (141 hestekræfter) og to benzinvariationer (163 til 245 hestekræfter).

Hele nyheds lineuppet vækker begejstring hos KIA Danmark, der glæder sig til at kunne introducere et meget bredere modeludvalg for kunderne, der strækker sig fra små biler til store familie- og firmabiler samt miljøbiler.

KIA Optima Plug-In samt Optima SW forventes til landet i sensommeren, mens KIA Niro kommer senere på efteråret. Priserne er endnu ukendte.

Kia Niro - Exterior 9

Author: Malene Raith

Share This Post On