Køreglæde og sjov i Seat Ibiza Cupra

IMG_5664

Foto Malene Raith

”Undskyld, må jeg lige spørge dig om noget?” En mand står og skutter sig for vinterkulden udenfor min bilrude, og jeg skynder mig at rulle den ned.

Har jeg parkeret forkert? Kom jeg til at ramme græsset, da jeg skulle vende bilen?

”Er det den nye Seat Ibiza?” spørger han til min overraskelse, og det eneste jeg kan finde ud af at svare er:

”Ja, men det er altså en Cupra …”

IMG_5702

Måske en lidt irrelevant oplysning at lægge ud med og så alligevel ikke.

For nok har Seats biler altid mere eller mindre temperament, men når der står Cupra på vognen rykker du direkte over i den dynamiske afdeling (som kan hedde GT eller ST hos andre).

Og derfor indbyder Seat Ibiza Cupra da også med sine 192 hestekræfter og sit diskrete målflag på fronten til lidt mere sjov og ballade.

IMG_5692

Det går fremad for Seat, der efter nogle hårde år, ser ud til at være på vej i den rigtige retning.

Der er blevet foretaget massive investeringer i nye modeller og teknologier i fabrikken i Barcelona, som efter første halvår af 2015 kom ud med sorte tal på bundlinjen.

Herhjemme er der kommet nye forhandlere, og de har altså netop fået den friske nye Seat Ibiza Cupra i butikkerne.

IMG_5690

Seat Ibiza Cupra er sportsudgaven af den almindelige og noget mere familievenlige Seat Ibiza, og det kommer til udtryk på flere områder.

Udvendigt har vognen blandt andet tonede bagruder, bistre bi-xenon forlygter, røde bremsekalibre og 17” letmetal fælge, og i kabinen er interiøret klar spiffet op med sporty features.

IMG_5750

Såsom alupedaler, sportssæder (som dog er tilpas bløde), stort læderrat og gearknop med hvide syninger som matcher sæderne.

Farveskærmen er nem at betjene, og resten af interiøret er enkelt og lige til, om end der er en lille knap, som er værd at se nærmere på.

IMG_5741

Til at begynde med, lægger jeg bare ikke mærke til den.

Jeg nyder blot, hvor kvik i optrækket vognen er, hvor dejligt stramt rattet føles og hvor gedigne køreegenskaber Seat Ibiza Cupra har.

De seks manuelle gear glider let, som jeg giver gas på motorvejen, og det er fornøjelse at glide gennem trafikken i den lille hurtige vogn, der ligger super godt på vejen.

IMG_5701

Men den oplevelse forbedres, som jeg opdager knappen under radioen. Sport står der sammen med en lille gul hårnål (synes, jeg det ligner – det er en støddæmper).

Som jeg trykker den ind bliver alting lige lidt mere stramt. Undervognen bliver hårdere (stadig uden at være ubehagelig), motoren får en dybere mere aggressiv brummen, og det hele sender lige mit humør en tand mere i vejret.

IMG_5759

Seat Ibiza Cupra handler da også først og fremmest om køreglæde. Personen bag rattet skal have det sjovt og nyde at køre en dynamisk vogn, at det så kan blive hverdag ind imellem er sekundært.

Ikke, at det betyder, at Seat Ibiza Cupra ikke kan bruges i hverdagen. Vognen kan sagtens køres helt almindeligt, og pladsen i bagagerummet er rigelig, men den fås kun med tre døre.

IMG_5678

Er børnene store nok til selv at kunne tage sele på, kan de da godt få et lift, men en familievogn er Seat Ibiza Cupra ej. Jeg ville gerne skrive, at det er den for dyr til, men det er den bare ikke. Som i overhovedet ikke.

Prisen på den friske og veludstyrede vogn er nemlig yderst fornuftig, så er bagsædeplads underordnet, får man for alvor køreglæde og sjov for alle pengene i den nye Seat Ibiza Cupra.

IMG_5669

Seat Ibiza Cupra

Pris fra kr. 215.120,-

Hestekræfter: 192

Topfart: 235 km/t

0 – 100 på 6,7 sekunder

Kilometer på literen: 16,1

Seat Ibiza (uden Cupra) fås fra kr. 114.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On