Cool brint koncept Audi h-tron quattro concept

Nu gør også Audi klar til en helt ny brintbil med deres koncept Audi h-tron quattro concept.

Vognen kombinerer en brændselscelle med en ydelse på op til 150 hk med et kraftigt batteri, der giver mulighed for et kortvarigt boost på ekstra 136 hk.

Audi h-tron quattro concept er 4,88 m lang, 1,93 m bred og 1,54 m høj, og brændselscellen, en stabel opbygget af 330 enkelte celler, er placeret forrest i bilen.

Static photo, Colour: Citrine yellow

Tre brinttanke under et tryk på 700 bar er placeret under passagerkabinen og indeholder brint nok til en rækkevidde på op til 600 km. Hver tank er bygget op af flere lag, den indvendige beholder af gastæt polyamid omviklet med kulfiberforstærket kunststof (CFK) og glasfiberforstærket kunststof (GFK). En fuld optankning varer ca. 4 min.

Som supplement til den 150 hestekræfters brændselscelle er der desuden et kompakt litium-ion-batteri. Det leverer en ydelse på op til 136 hk, der ved acceleration kortvarigt fungerer som ekstra fremdrift. Når vognen ruller opsamler batteriet desuden energien. Det sender Audi h-tron quattro fra 0 til 100 km/t på under 7 sek., og tophastigheden er begrænset til 200 km/t.

Konceptbilen h-tron quattro concept har selvfølgelig også alle de selvkørende teknologier, som Audi har udviklet: radarsensorer, en ny type videokamera, ultralydssensorer og en laserscanner.

Intelligent software hjælper desuden Audi h-tron quattro concept, når bilen skal læsses: Den registrerer bagagen via to små sensorer, og viser den optimale læsningsrækkefølge på en skærm, som er placeret bagest i bilen. Cool!

Interior

De tre store displays foran føreren er udført i OLED-teknologi, og deres ekstremt tynde folier kan næsten formes på alle måder. Det centrale Audi virtual cockpit curved OLED suppleres af to touchskærme. På den venstre skærm styrer føreren lyset og systemerne til bilens selvkørende funktioner. Den store skærm i højre side bruges til styring af medier og navigation, og desuden viser den drivlinjens driftstilstande. Systemerne kan også betjenes fra rattet, hvor der på egerne er placeret konturformede, berøringsfølsomme flader.

Foran gearvælgeren er der to andre OLED-displays til drivlinjestatussen, til klimareguleringen og til frit programmerbare infofunktioner. Den forreste af dem kan styres med bevægelser. De kurvede skærme forrest på dørene fungerer desuden som digitale sidespejle.

Der er også plads til to bagsædepassagerer på individuelle sæder, som ved hjælp af Audi tablets, ligeledes OLED-displays, kan udveksle data med føreren.

Audi h-tron quattro concept har tætte relationer til konceptbilen Audi e-tron quattro concept, en rent elektrisk drevet SUV, som Audi viste for første gang på Frankfurt Motor Show i 2015.

Static photo, Colour: Citrine yellow

Author: Malene Raith

Share This Post On