Drengene fra Cortina Racing

IMG_2611 (1)

Foto Malene Raith

”Og nu over til en kvinde, der er smuk på en helt anden måde, skønhed kommer jo som bekendt indefra … eller …?!” Bubber er godt i gang med at male sig selv op i et hjørne, som han kommenterer damer live fra pitten. I solskinnet på den store plæne går folk rundt og drikker iskold fadøl med biltrøjer spændt ud på store som små maver, mens de kigger på biler i alle udgaver og årgange, og ovre ved Diffs Food Truck langes friske bemærkninger over disken sammen med stribevis af hamburgere.

Det er første weekend i august, og der er gang i intet mindre end en sand folkefest her på Bellahøj, hvor bycykler, busser og Berlingoer er fortrængt i en hel weekend til fordel for det årligt tilbagevendende historiske motorløb: Copenhagen Historic Grand Prix.

IMG_2571

Det er tredje gang, at CHGP afholdes netop her. Tidligere har løbet haft til huse på Christiansborg Slotsplads, Holmen og Fælledparken, og det var netop på sidstnævnte sted, at jeg for nogle år tilbage mødte dem sidst.

”Jeg vågnede kl. 03.45 med et sæt,” fortæller Oscar Davidsen Siesbye og går lidt rundt om sig selv, ”og jeg har ikke sommerfugle i maven, det er kongeørne! – og de har nu fået børn og taget deres venner med …”

Også Martin Berner kigger undskyldende på mig i sin sorte køredragt. ”Jeg kan ikke sige to sammenhængende ord nu, jeg skal ud at køre …”

IMG_2546

Jo, jo, nerverne er her skam stadig her hos Cortina Racing, hvor de tre teammedlemmer er ved at gøre klar til at køre finalen af Royal Pro/Am løbet.

”Vi har god tid,” beroliger Prins Joachim og virker ved første øjekast helt afslappet. Men ser man nærmere efter, vil man opdage, at han er anspændt og fuldt koncentreret. ”Jeg har brug for 10 – 15 minutter til at lukke verden helt ude, så jeg kan lægge en strategi,” forklarer han. ”Alt skal rømmes, og først når jeg har fået tomme øjne, begynder jeg at se på taktikken for løbet.”

IMG_2399

Cortina Racing blev startet i 2002, men interessen for bilerne grundlagt allerede i 1996, (hvis vi lige ser bort fra den generelle bilglæde, som er medfødt hos d’herrer), hvor Copenhagen Classic Car Cup (som det hed dengang) blev afholdt for første gang med Prins Joachim som protektor.

Her kom prinsen med en udtalelse, som han i dag vel må betragte som en af sine bedre. Han sagde nemlig, at hvis han nogensinde skulle køre historisk race, skulle det være i en Ford Lotus Cortina.

Det hørte Ole Sommer og en gruppe fra CCCC gik straks i gang med at samle penge ind til projektet. Fire år senere, i år 2000, fik Prins Joachim så overrakt den hvide Lotus Cortina.

IMG_2577

”Det forpligtede jo,” fortæller prins Joachim, ”men fordi vi var i september måned, kunne jeg ikke rigtig nå noget det år. Så aftalen blev, at jeg skulle tage licens i foråret 2001.” Med den hvide Lotus Cortina fulgte også en hjælper, nemlig Martin Berner, som skulle sørge for prinsen kom godt i gang. Martin Berner var allerede dengang en erfaren mand, der havde kørt gokart, inden han i 1994 fik sin drøm om en Lotus Cortina i farven british racing green med gul stribe opfyldt.

”Martin foreslog,” går prins Joachim videre, mens DTC racerne larmer forbi ude på banen, ”at jeg prøvede bilen af ved Munkebjerg Hillclimb i august 2001 , og derefter skulle jeg prøve kræfter med et løb på Jyllandsringen i sensommeren samme år. Det blev mit første baneræs, og al ære og respekt for Hillclimb, men da jeg først havde prøvet at køre på bane, var jeg på.”

Efter dette var Martin Berners rolle egentlig udspillet, men det var Oscar og Joachim, som er barndomsvenner, bare ikke helt tilfredse med. Og da Oscar samme år købte en Morris Cooper sammen med sin far, Adam Siesbye, gik de alle fire sammen om at danne Cortina Racing i 2002.

Sidenhen er det blevet til 11 gange guld ved Danmarksmesterskabet i 65-klassen (fem til prins Joachim og fem til Martin Berner), mens Oscar flittigt har været lige bag dem på jagt efter de 3 sølv og fire bronze.

IMG_2548

”I 2015 har vi droslet ned på aktiviteterne på grund af familie og arbejde,” fortæller Oscar Davidsen Siesby, ”I visse tilfælde spiller nationens interesser jo også ind, så Joachim og jeg har kun kørt historisk løb i Århus og København. Men Martin har faktisk kørt lidt med i Danmarksmesterskabet …”

”Jeg har kørt to ud af tre løb, og det er da blevet til to første pladser,” nikker Martin Berner, der til daglig er maskinarbejder på Avedøreværket. ”Jeg har bare rigtig meget at lave på arbejdet i øjeblikket, så jeg tror ikke, at jeg når at køre mere nu. Men det er jo også stort for os, at være med både i Århus og her i København, og så må vi jo bare komme efter det til næste år,” smiler han.

Der er nemlig også en hverdag i morgen, og en familie der skal passes.

IMG_2544

”Men jeg skal ikke kunne udelukke, at vi måske i fremtiden igen vil forsøge os på udenlandske baner,” påpeger Oscar Davidsen Siesbye, ”Vi kørte nemlig for nogle år siden et historisk løb på banen over alle baner – Spa. Det var i … Joachim? Hvornår var vi på Spa?” Oscar råber over til vennen, som står fordybet i en anden samtale. Alligevel kigger han hurtigt op og svarer: ”2005. Sen september …”

”Det var helt fantastisk, men kræver selvfølgelig også noget mere på flere områder,” fortsætter Oscar, ”for eksempel, at man er væk i længere tid.”

IMG_2368

De tre velholdte Lotus Cortinaer (Oscar skiftede til sin sorte Lotus Cortina i 2005) holder elegant på række til offentlig skue med åbne kølerhjelme ved siden af os. Den røde Morris Cooper er ikke med længere, og ligesom det fjerde medlem af teamet, Adam Siesbye, deltager den nu kun i de klassiske løb i ånden og i de talrige underholdende anekdoter, som der hyggesnakkes om ved bordene.

Pressen er ved at forsamles udenfor teltet, og det er der mere end én royal grund til. En konge går nemlig afslappet rundt under den hvide teltdug med halvt nedrullet køredragt, og signerer bøger, hilser på venner og skriver autografer på papirlapper og kasketter.

IMG_2540

Tom Kristensen har fået base hos Cortina Racing under CHGP, og han har taget sine venner, Audi fabrikskører Loïc Duval og Dindo Capello, med. De skal nemlig også ud at køre Royal Pro/Am i teamets tre vogne om lidt.

”Joachim har kørt Royal Pro/Am i flere år, men for tre år siden spurgte Jac Nellemann (hovedpersonen bag CHGP) os så, hvad der skulle til, for at vi alle tre ville være med,” forklarer Oscar Davidsen Siesbye.

IMG_2528

Royal Pro/Am er et underholdende løb, som går ud på, at amatører og professionelle deler vogn (der som oftest ejes af førstnævnte). Amatørerne lægger ud med at køre mod hinanden, og herefter skal de professionelle forsøge at vinde løbet ud fra den position, som amatørerne kommer over målstregen.

Og selvom det selvfølgelig er en stor ære, at have kørere som Tom, Dindo og Loïc bag rattet i sin vogn, er der lige et par ting, man skal tage højde for.

Banen er for eksempel en bybane, der derfor ikke har grus eller bløde græskanter, men blot til lejligheden er sat sammen af hårde betonelementer. Det giver nok publikum sikkerhed, men vognene er anderledes udsatte.

IMG_2506

”Det er selvfølgelig med blandede følelser, at man går ind til det, men heldigvis er de alle gentlemen. Professionelle med respekt for at de kører i folks hobbyvogne,” understreger Prins Joachim. ”Og så kører de gudbenådet godt. Jeg har ingen betænkeligheder med at køre med Tom. Han er jo læremesteren, og det er altid spændende at se, hvad han gør.”

IMG_2601

Men tro nu ikke, at de professionelle lægger fingrene imellem i kampen om førstepladsen. Dagen før kom Tom Kristensen fint i mål trods en fejl på styretøjet, Oscars vogn blev ridset langs højre side, og motoren på Martin Berners Lotus Cortina smed olien med Loïc Duval bag rattet. Teamets to mekanikere har derfor haft travlt hele natten, og i dag er den ene vogn perfekt igen, den anden har fået sort gaffertape og sidste vogn en ny motor.

”That’s racing,” trækker Martin Berner en lille smule ærgerlig på skuldrende og tager sin hjelm på, ”Men havde der ikke været en professionel bag rattet, som kørte hurtigt i pit, kunne det måske være gået meget værre.”

IMG_2441

De tre teamkammerater forlader nu ryttergården og gør klar til at køre mod startområdet. Prins Joachim fordyber sig i strategi, og også Martin Berner sidder forstenet i sin grønne Cortina.

IMG_2394

”Man lukker boblen og taber omverdenen. Det skal man, ellers kan det gå helt galt. Vi er amatører, der kører på en bybane, så det er knald eller fald,” forklarer han.

Oscar Davidsen Siesbye derimod vandrer hvileløst rundt og lufter ørnene og deres venner indtil sidste øjeblik.

IMG_2555

Konkurrenterne hedder Jesper (amatør) og Nicolai (professionel) Sylvest. Martin Berner gav Jesper Sylvest kamp til stregen i går, men er nødt til at starte bagest i feltet i dag, fordi vognen jo måtte udgå.

Lysene tændes, starten går og de gamle vogne blæser af sted. Jesper Sylvest kommer godt fra start og stikker af fra Prins Joachim, som i stedet hurtigt får noget at se til i form af Martin Berner, der på kort tid har kørt sig op gennem feltet til tredjepladsen.

Det er tæt race mellem vennerne, og kommentatorerne morer sig kongeligt. Som man siger. Imens venter Tom, Dindo og Loïc helt afslappede i pitten, giver lidt interviews til TV2, laver sjov og følger med på en lille skærm.

IMG_2595

Femten minutter senere ruller Cortinaerne ind og de svedende amatører overlader rattet til de professionelle, og nu bliver kampen pludselig anderledes intens.

Nicolai Sylvest, Tom Kristensen, Dindo Capello og Loïc Duval ligger tæt og her gives ikke ved dørene.

”Det ser så glidende og let ud, ” smiler en lettet Oscar Davidsen Siesbye side om side med Joachim og Martin, ”som ballet på asfalt.”

IMG_2499

Men da Nicolai Sylvest pludselig ryger ned i feltet og til sidst må køre i pit, er sejren indenfor rækkevidde. Top tre består nu udelukkende af Cortina Racing, og jubelen vil da heller ingen ende tage, som vognene kommer over målstregen og børn, hustruer, og venner strømmer til ryttergården for at lykønske dem.

Guld, sølv og bronze. Sådan!

IMG_2617

Selvom det hele lige er blevet en tand mere professionelt med en ekstra mekaniker, en kommerciel manager, en Londonbus, kendte racerkørere og den helt nye MAN truck, er glæden og den familiære stemning stadig intakt.

Oscar Davidsen Siesbyes mor og søster, Ida og Mia, sidder som altid trofast ved bordene, mens en masse børn løber rundt og leger, venner og bekendte kommer forbi og hilser på, og en pumpet og parfumeret realityperson får lov til at overrække Prins Joachim en gave.

IMG_2644

Det både ser og er super stemningsfuldt og hyggeligt. Alligevel er der et sidste spørgsmål, som trænger sig på. Kan det blive ved med at være sjovt?

”Jeg har da tænkt tanken,” indrømmer Prins Joachim. ”Og da jeg var blevet dus med Cortinaen, var det da også nærliggende at overveje at sælge den og gå efter noget lidt peppere. Som for eksempel en Lotus Elan. Men så blev der lige pludselig mere at køre om i 65-klassen. Der kom flere deltagere med, konkurrencen blev større, og det er jo sjovere at have nogen at bokse med. Ellers bliver sejren lidt tom.”

Prins Joachim er ude af køredragten og tilbage i almindeligt tøj. Martin og Oscar får sig et glas champagne med nogle svenske racervenner. Dindo Capello er strøget af sted for at nå et fly, og Tom Kristensen er også på vej hjem med sin hjelm i en stofpose.

”Det er kampen på banen og podiepladsen det handler om, men så sandelig også det hyggelige i ryttergården. Og nu mangler jeg så bare at finde to børn og en hund,” afslutter Prins Joachim smilende og forsvinder ud af teltet.

IMG_2663

Author: Malene Raith

Share This Post On