Praktisk og lidt bister Fiat 500X

IMG_4276

Foto Malene Raith

“Hvad Hulen er nu det for en bil, du har der?” Jeg er lige rullet om bord på færgen i Helsingborg og vender mig overrasket om.

Havnearbejderen vandrer hen over bildækket og taler til mig, som om vi kender hinanden. Det gør vi bare ikke.

Jeg smækker døren og smiler. Han er ikke den første, der bliver mystificeret af det her køretøj.

Fiat 500X ligner nemlig en almindelig Fiat 500 rigtig meget, og så alligevel ikke. Den er nemlig meget større, og ud over folk lige gnider øjnene en ekstra gang, når de ser den, giver det en hel masse fordele.

IMG_4295

Fiat 500X er Fiats nyeste videreudvikling af Fiat 500s store succes. Det er deres første vogn i det såkaldte crossover segment (høj og rummelig uden at være hverken SUV eller stationcar), og produktionen foregår ikke i Torino, hvor Fiat ellers har til huse, men på en nyistandsat fabrik i Syditalien side om side med Jeep Renegade.

(Jeg har besøgt den super moderne fabrik, der har kolosal betydning for byen Melfi og hele regionen – det kan du læse alt om og se film fra fabrikken om her: En bil er ikke bare en bil)

IMG_4278

Men selvom det er en ny model og en mere praktisk storebror, vi har med at gøre her, er cinquecento (italiensk for 500 – nuvel, det vidste du måske) følelsen dog intakt, og det bemærker man fra det øjeblik, man sætter sig ind i vognen.

Jeg glemmer det hver gang. Det høje trone agtige sæde, som selvfølgelig på bedste italienske vis er smukt designet (ekstraudstyr).

IMG_4268

Men Fiat 500X har desuden også mere frihøjde (højden fra jorden til bunden af bilen), og samlet giver det et godt og behageligt overblik over trafikken, som jeg sætter snuden mod færgen og Göteborg i Sverige.

Kabinen er herligt rummelig, instrumentbord og ure overskuelige og meget er til at genkende for Fiat fans som for eksempel det store læderrat. Og så er der alligevel nogle nye ekstra gode features.

IMG_4267

Som for eksempel 5” (der her er opgraderet til 6,5”) touchskærmen med navigation, klimaanlægget og så det, for mig, meget vanedannende Keyless Go, der lader dig åbne og låse samt starte og stoppe bilen uden på noget tidspunkt at skulle have nøglen op af tasken. Genialt i store dametasker.

Denne vogn er desuden udstyret med en vinterpakke (til kr. 6000,-) som giver varme i rat, sæder og ved viskerbladene, hvilket er en lise på denne årstid.

Også regnsensor er uundværligt på de mange gråvejrsdage og de el indklappelige spejle er desuden et sikkert hint om, at vognen skam er låst (når du nu aldrig ser den nøgle). Men en knap på instrumentbordet skiller sig særligt ud.

IMG_4264

Fiat Mood Selector, som den hedder. Den giver dig mulighed for at køre almindeligt, køre i sportmode eller let off road.

Den Fiat 500X, som jeg befinder mig i, er nemlig en Cross model (fås også i en billigere City look), hvilket betyder firehjulstræk. Den kan klare lettere terræn, hvilket kølergrillen foran, skærmen bagpå og beskyttelseslisterne over hjulkasserne også er udtryk for.

Det hele giver vognen et lidt “rough” udseende og gør den mere bister at se på, hvilket efter min mening klæder den rigtig godt.

IMG_4291

Firehjulstrækket slår selv til og fra alt efter underlaget i det almindelige mode, men kan dog godt mærkes på brændsstofforbruget, som jeg kører af sted på den svenske motorvej.

Til gengæld er det med til at gøre bilen dejlig stabil og behagelig at køre langt i. Jeg slår let fartpiloten til og læner mig så tilfreds tilbage i det komfortable lædersæde uden frygt for at blive lagt i benlås i en svensk fartrazzia.

For Fiat 500X kan skam sagtens flytte sig og på disse kanter koster det boxen at køre blot 1 kilometer i timen for hurtigt.

IMG_4300

Bortset fra lidt vindstøj er Fiat 500X dejligt støjsvag, altså hvis jeg undlader at tælle lyden fra diverse sikkerhedsudstyr (i sikkerhedspakken til kr. 15.000,-) som brummer, hvis jeg slingrer lidt i banen, advarer, hvis jeg kommer for tæt eller har nogen i den blinde vinkel med.

Også på de snoede landeveje er køreegenskaberne en nydelse, den glider smukt og mageligt igennem de ni trin i automategearet, og ligger rigtigt godt i svingene uden på noget tidspunkt at være hverken for blød eller for hård.

IMG_4309

Bagved mig sidder min søn og nyder forholdene, for det er nemlig endnu en ting som Fiat 500X kan. Den har plads til familien på bagsædet.

Frihøjden gør adgangen let og mindre børn nemme at placere i børnesæder deromme.

Også bagagerummet har plads til alt, hvad en almindelig familie nu må have brug for, hvad enten det er skoletasker og indkøb i hverdagen eller tasker og kufferter til ferien.

IMG_0057

Fiat 500X lægger sig på den måde lige midt imellem en Fiat 500, der appelerer til en yngre målgruppe, byboere og folk uden små børn, og Fiat 500 L, der appelerer er til den voksne familie med mange børn.

Den er stor og praktisk nok til at rumme en almindelig hverdag, komfortabel nok til en lang weekendtur op i Sverige og lille nok til at flette rundt i bytrafik med.

IMG_4284

Læg dertil det småbistre design, den gode motor og sjove terrængående køreegenskaber, og du har en flot vogn, der både er til sjov, til hverdag og til fridag.

Eller sagt på en anden måde:

“Den Fiat 500 der, kan man jo bruge til noget!” som havnearbejderen begejstret udbryder, da vi lægger fra kajen i Helsingborg på vej hjem.

Og mere præcist kan det faktisk ikke siges.

Fiat 500X 1.4 MAIR Cross 4X4 (4 cyl.)

Pris kr. 400.000 (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 170

Topfart: 200 km/t

Kilometer på literen: 14,9

Fiat 500X fås fra kr. 199.990,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On