Ikon vender tilbage til sommer Fiat 124 Spider

Selvom det er en måned siden, at det blev offentliggjort, fortjener denne historie alligevel at blive bragt med lidt forsinkelse. For Fiat vil nemlig bringe nyt liv i et smukt  bilikon, som ikke ligner en Fiat 500, nemlig den helt nye Fiat 124 Spider, der blev præsenteret på Los Angeles Auto Show i sidste måned.

124Spider front

Det er med dyb respekt for designklassikeren fra 1966, at den populære Spider igen kommer på asfalt, og i kombination med kraft fra den stærke turbomotor, en avanceret undervogn og den nyeste teknologi bliver det en kompakt, let og yderst sportspræget topersoners roadster.

Interiøret er designet med fokus på komfort for både fører og passager, og kabinen er indrettet som et racerbilscockpit.

124 int

Under motorhjelmen ligger en firecylinders 1,4 liters MultiAir turbomotor med 140 hestekræfter og baghjulstræk. Som helhed er bilen designet med henblik på lav tyngde og optimal vægtfordeling, og styretøjet er let og reagerer hurtigt og direkte.

Kølergrillen med sekskantet gitter, langsgående forhøjningner på motorhjelmen og de skarpe horisontale baglygter er desuden klare referencer til det gamle ikon.

124Spider bag

Fiat 124 Spider er en klassisk roadster med letbetjent kaleche og vind i håret, den ligger lavt og har klassiske smukke linjer og velafbalancerede proportioner mellem kabine og motorhjelm.

Spideren er designet på Fiats Centro Stile i Torino og er på flere punkter en moderne genfortolkning af den oprindelige model, som betragtes som en af ​​Fiats smukkeste biler gennem tiden.

Den første Fiat 124 Spider debuterede i november 1966 på biludstillingen i Torino og blev udviklet på basis af Fiats populære bil i mellemklassen 124 sedan. Designhuset Pininfarina, en mangeårig partner for Fiat, blev valgt til at designe Fiat 124 Spider, og fra introduktionen blev Fiat 124 Spider udelukkende tilbudt med Fiats TwinCam-motor med dobbelt overliggende knastaksler.

Klassisk 124 Spider

Fra 1975 blev Fiat 124 Spider kun produceret til det amerikanske marked. I 1979 blev bilen omdøbt til Spider 2000 med henvisning til sin nye 1995cc motor, stadig med dobbelt overliggende knastaksler. Sidst i 1981 overtog Pininfarina hele produktionsapparatet, og man genoptog i den forbindelse salget af 124 Spider i Europa.

Pininfarinas 124 Spider udgaver blev i USA solgt som Pininfarina Spider Azzurra og i Europa som Pininfarina Spidereuropa. Den amerikanske Pininfarina Spider Azzurra var standardudstyret med læder, stereoanlæg med kassettebåndsafspiller og elruder.

Efter næsten 200.000 vogne stoppede produktionen i 1985. Modellens 19-årige levetid er blandt de absolut længste for en lille sportsvogn og overgås kun af Alfa Romeo Spider. Mere end 170.000 124 Spider blev solgt i USA fra 1968 til 1985. I dag er der stadig 8.000 eksemplarer registreret i USA.

Fiat 124 Spider blev efterfølgende et ikon, og designet var så vellykket, at bilen aldrig blev faceliftet i sin 19-årige levetid. Den betragtes stadig som en af ​​Pininfarina største kommercielle successer, der altså med sin verdenspremiere på Los Angeles Auto Show 2015 nu bliver genoplivet.

Fiat 124 Spider får dansk premiere til næste sommer – vi glæder os!

124Spide profil

Author: Malene Raith

Share This Post On