Design og køreglæde i Renault Clio GT-Line

IMG_3503

Foto Malene Raith

”Åh, manner, hvorfor lærer du det aldrig?” Jeg tager mig ærgerligt til hovedet.

Nu gjorde jeg det jo IGEN!

Det er næsten hver gang, jeg tester Renault, at jeg lige når at konstatere, at jeg søreme igen har fået tildelt en tre-dørs vogn. For så kort efter (og pinligt berørt) at opdage, at den alligevel har fem døre.

Dørhåndtaget til bagdøren på Renault Clio er bare (som alle de andre gange) integreret i ruden. En designfeature som jeg oven i købet er stor fan af.

Tsk, tsk, som de siger i tegneserierne.

IMG_3515

Men måske er der alligevel en grund til, at jeg som udgangspunkt tager vognen for en tre-dørs, den blåmetalik Renault Clio har nemlig den spændende tilføjelse: GT-Line.

Og siger du GT til mig, går jeg straks i sportsmode, tager kørehandskerne på og er klar til at efterlade familien hjemme, hvilket gør bagdøre irrelevante.

Men sådan er det nu altså ikke med Renault Clio GT-Line.

IMG_3513

For nok er den super spif at se på, men den lille familie kan sagtens være med uden at blive køresyg.

GT-Line er nemlig en styling, som præger designet med blandt andet ekstra sporty fælge, kofanger med LED lys, og cool sidelister, sidespejle og bagkofanger i dark metal (som giver alupræg).

Smukt.

Også indvendigt er der nydeligt.

IMG_3544

Den store 7” farveskærm har et glimrende multimediesystem, navigationen fungerer godt, og så er jeg blevet afhængig af, at have en start knap i stedet for at bruge nøgle.

Den bliver bare i tasken, også når jeg skal åbne og låse vognen – skønt!

Sidespejlene har indbygget varme, og det er en nydelse nu, hvor de næste måneder byder på fugt og kulde.

Designet er unægtelig fransk, på den anderledes og lidt science fictionagtige måde, og det er jeg altså fan af.

IMG_3540

For nok ved vi alle, at der er bunkevis af ingeniører bag enhver bilmodel, men hos Renault er man ikke i tvivl om, at designerne også har noget at skulle have sagt. Formidable!

Dog ærgrer det sorte plastik på rattet mig. Det har nemlig en skarp kant som virker en smule billigt.

Til gengæld sidder jeg godt, har fin plads og nyder at ræse af sted i den skarpe vogn.

IMG_3528

Renault Clio GT-Line manøvrer frisk og let, den har et fint gearskifte (fem styk) og er sjov at give gas.

Naturligvis skal farten ses i lyset af 90 hestekræfter, som af åbenlyse grunde ikke sender vognen ind i raket kategorien, men til gengæld giver dig valuta for hver en hest.

Nok er det her en minibil, men den har ambitioner, der er større.

IMG_3537

Renault Clio Gt-Line er skæg på landevejen og helt perfekt i byen, hvor man kan sno den ind de fleste steder, og komme væk i en fart, når det bliver grønt.

Kabinens rummelighed er rigtig god på forsæderne, men bagsæderne kan også sagtens have to børn i voksealderen med uden problemer.

IMG_3437

Voksne kan også være her, men jeg vil ikke anbefale det på lange ture.

Det betyder ikke, at man ikke kan køre et smut til Paris i den friske vogn med to store på forsædet og to små på bagsædet, her er fin plads til tasker og pakkenelliker i bagagerummet, og så er Renault Clio GT-Line desuden dejlig støjisoleret.

IMG_3441

Og det gør vognen til en frisk lille mini, en alsidig vogn, som kan køre kækt i byen eller blot almindeligt, have weekendbagagen med eller bare posen fra Netto.

Det fikse og friske design giver den lige prikken over i’et, og det vil Renault tilhængere uden tvivl værdsætte.

IMG_3527

Nok behøver jeg hverken kørehandsker eller at efterlade familien, når jeg skal køre Renault Clio GT-Line, men jeg kan stadig have det mægtig skæg bag rattet og nyde det sporty look og den sporty fornemmelse.

For selvom man er en spade til at finde et dørhåndtag, behøver man ikke at være en spade for at værdsætte godt design.

IMG_3519

Renault Clio GT-Line 0.9 TCe (3 cylindre)

Pris kr. 154.800,-

Hestekræfter: 90

Topfart: 182 km/t

Kilometer på literen: 22,1

 

Author: Malene Raith

Share This Post On