Skarpere ny anden generation BMW X1

IMG_2134

Foto Malene Raith

”Hva’ … skal vi lige stoppe og shoppe lidt oktoberfest kluns?” Jeg kigger fascineret på de mange sirlige bjælkehytter med farvefulde blomsterkasser på facaderne og butikker fulde af lederhosen og Heidi kjoler.

Man skulle da være et skarn, hvis ikke man blev i humør til at flette håret og svinge et par store kolde fadøl indenbords på den nærmeste Biergarten af det her.

Men jeg taler desværre for døve øren. For nok er det en dieseludgave af den helt nye BMW X1, som jeg befinder mig i, men den er bare så støjsvag, at min kollega såmænd er faldet i søvn på passagersædet ved siden af mig.

IMG_2099

Arch, so. Vi befinder os i Sydtyskland tæt på grænsen til Tyrol, hvor BMW har inviteret til testkørsel af deres helt nye BMW X1.

Her er ikke tale om et facelift, men derimod anden generation af den sporty lille SUV, som så dagens lys første gang i 2009.

Siden da har vognen solgt i over 740.000 eksemplarer på verdensplan, hvilket lægger BMW X1 i top tre på BMWs bestseller liste.

IMG_2094

Ved første øjekast skiller anden generation sig ikke synderligt ud fra første. Men BMW X1 er faktisk blevet 15 mm kortere, lidt bredere og lidt højere.

Næseborene (eller nyreformede grill, som BMW selv kalder den) er blevet større og går i linje med de såkaldte ”doubble round” forlygter (fordi der sidder to ringe i), der er nye tågelygter på fronten, og baglygterne er gjort smallere, så de afspejler den underste del af forenden.

IMG_2142

Aerodynamikken er desuden også forbedret blandt andet ved hjælp af en lille spoiler (winglet) på bagenden, og så er hele vognens udtryk blevet mere dynamisk på grund af de muskuløse linjer ved hjulkasserne.

Detaljer, der måske ikke lyder af meget, men de virker.

Den nye BMW X1 ser faktisk mere frisk og spiff ud end forgængeren. Specielt, når du sætter dig ind bag rattet.

IMG_2146

Den kompakte form giver mere rummelighed inde i kabinen, hvor der er kommet mere benplads på bagsædet, og desuden nu kan være, oplyser BMW til pressemødet, et PAX garderobeskab fra Ikea. En sjov oplysning, hvis man ellers er velbevandret i kataloget fra det svenske møbelhus.

Interiøret er helt nyt med detaljer i enten aluminium eller egetræ. Jo, jo, stadig meget genkendeligt BMW med drejeknappen til infotainmentsystemet og de lidt oldschool ure, men det jeg hæfter mig allermest ved, er kørepositionen.

IMG_2127

Jeg sidder allerede højt i mit sæde i den høje BMW X1 og skuer ud over trafikken, men eftersom både rat og instrumenter desuden er placeret lavt, har jeg et exceptionelt godt udsyn.

”Panoramic feeling” kalder BMW det selv, hvor man kigger ned på instrumenterne og har optimalt overblik over vejen, hvor et godt og velfungerende (ekstraudstyr) Head-Up display i forruden (som jo gør netop det, holder dit hoved oppe og øjnene på vejen), samtidig sørger for at holde dig orienteret om alt fra fart til navigation.

IMG_2109

Motorerne i den nye BMW X1 (tre diesel og tre benzin) er alle fra BMWs TwinPower Turbo familie, og kraft mangler de ikke.

”Tror du bondemanden bliver sur nu?” Spørger jeg snedigt, drejer væk fra grusstien og ind over marken. Vognen her har et såkaldt intelligent firehjulstræk, som selv vurderer om, der er brug for kraft på to eller fire hjul, men BMW X1 kan skam også fås med forhjulstræk til dem der ikke kan se ideen i at skære hjørner.

IMG_2139

Men også på både lande- og motorvej er vognen meget stabil i styretøjet, og kører herligt dynamisk, friskt og samtidigt støjfrit.

Komforten er i top og jeg sidder perfekt i det bløde høje sæde og holder øje med steder med fri fart.

Det gode udsyn og vognens kompakte størrelse bliver desuden en lise, som vi rammer eftermiddagstrafikken i München (hvor BMW har hovedkvarter), og nemt åler os af sted mellem lastbiler, motorcykler i et væld af ind- og udfletninger.

IMG_2119

Den nye BMW X1 signalerer aktiv og sporty med sit muskuløse design, men bare rolig. Du behøver ikke selv være det for at nyde komforten, frihøjden og rummeligheden på både for- og bagsæde samt den veloplagte motor.

Faktisk er det helt i orden også at være til Heidi kluns og herlige forfriskende bier vom fass.

Den nye BMW X1 lanceres næste weekend den 24. oktober, se filmen fra testkørslen her:

BMW X1

Pris fra kr. 536.000,- (150 hk diesel med forhjulstræk)

Hestekræfter: 150 – 231

Topfart: Op til 235 km/t

Hurtigste 0 – 100 km/t: 6,5 sekunder

Kilometer på literen: Op til 24,4

 

Author: Malene Raith

Share This Post On