Frisk, flot og fyldig Peugeot 308 SW

IMG_2157

Foto Malene Raith

”Er du frisk?” tænker jeg og kigger udfordrende i bakspejlet på den rappe vogn bag mig.

Som vi passerer vejarbejdet og fartgrænsen ophæves, vipper jeg hurtigt et trin ned i gear og træder på speederen.

Den hvide Peugeot 308 SW brummer dybt og vredt, som den accelererer, og selvom bilen bag mig holder sig til, når han mig ikke, før jeg igen slipper gassen.

Hæh. Den slags havde han nok ikke forventet af en familievogn, hvad?

IMG_2185

Jeg er ikke alene om at synes det. Den nye Peugeot 308 er nemlig meget gennemført og vellykket lige fra ydre design hen over kabinen og ned i motoren.

Vognen blev da også Car of the Year i Europa 2014, interiøret alene (det såkaldte i-Cockpit) har vundet adskillige designpriser, og det forstår man godt, lige så snart man sætter sig bag rattet.

IMG_2207

Væk er de fleste knapper, og størstedelen af funktionerne er integreret i infotainmentsystemet i midten, som er logisk og nemt at bruge.

Det gør instrumentbordet skarpt, enkelt og cool at se på og en fornøjelse at betjene.

Den hvide Peugeot 308 SW, jeg befinder mig i, er desuden udstyret med Driver Sport Pack, og er man til en ekstra frisk køreoplevelse, er det her lige varen.

IMG_2202

For så får vognen den dejlige sportsknap lige under gearskifteren, som gør urene røde (bemærk i øvrigt detaljen med omdrejningstæller og speedemeter, der går hver sin vej), når den aktiveres, speederen bliver mere stram og responsiv, og motoren dybere og mere vred.

Jeg elsker den slags! Også selvom jeg ved, at lyden blot bliver forstærket i kabinen, og ikke kan høres udenfor.

IMG_2170

Bilen har desuden en 6 trins automatgearkasse, som fungerer super godt, men jeg kan nu alligevel ikke lade være med at bruge paddleshift, når jeg skal give gas ned ad ramperne og ud på motorvejen.

Det er super skægt, og giver mig en snert af sportsvogn.

IMG_2192

Men også uden at aktivere sportsknappen kører Peugeot 308 SW rigtig godt. Jeg sidder komfortabelt bag rattet, styretøjet er gedigent og behageligt, og motoren frisk.

Fartpiloten, som sidder på venstre side af rattet, har i øvrigt en rigtig fed feature – man kan nemlig vippe en menu frem på touchskærmen, som foreslår forskellige fartbegrænsninger, hvorefter man blot trykker på skærmen på ønskede fart, og vupti, regulerer vognen hastigheden ind.

Smart! Og slut med bøder ved vejarbejde.

IMG_2196

Vognen føles på intet tidspunkt tung og stor, selvom den altså kan rumme hele familien, hvad dertil hører og så lidt mere.

Der fås en masse praktisk udstyr til bagagerummet, som optimerer udnyttelsen af den megen plads, uanset om man skal have et lille beskedent indkøb med, eller hele menageriet til sommerferien sydpå.

IMG_2214

Og det er bare endnu en af de ting, der understreger følelsen af, at der virkelig er tænkt over alt i den nye Peugeot 308 SW.

Lige fra det elegante design fra front til bagende, som er skarpt og sporty, til den innovative kabine, der på en gang er smuk og funktionel.

IMG_2175

Jeg er altså stor fan af, at ingeniører og designere samarbejder om at skabe en vogn af høj kvalitet, som ikke bare føles godt, men også er en fryd for øjet.

Og det er lykkedes med den friske og elegante Peugeot 308 (både med og uden SW), som ikke er en sportsvogn, men alligevel – med den gode knap – kan give dig en kvik oplevelse, som ligger lidt ud over, hvad man forventer sig af en stor familievogn.

IMG_2167

Peugeot 308 SW Allure (højeste udstyr) 1.2

(Det prisvindende i-Cockpit er ikke standard på laveste udstyrstrin)

Pris: 340.990,- (foruden ekstraudstyr som Driver Sport Pack til kr. 10.000,- Alcantara indtræk mm.)

Hestekræfter: 130

Topfart: 204 km/t

Kilometer på literen: 20,4

Peugeot 308 SW fås fra kr. 229.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On