Mini SUV til storbyen Jeep Renegade

IMG_2789

Foto Malene Raith

”To cheeseburgere, og det er det hele,” siger jeg kækt og ruller vognen videre gennem McDrive.

Jeg elsker, når jeg sidder i højde med skranken og kan se medarbejderne i øjnene, men der er skam også en anden grund til, at jeg i dag har mere end vanlig trang til et par hurtige burgere.

For nok bliver den produceret i Italien, men den lille offroader Jeep Renegade signalerer unægtelig amerikansk bøf alligevel.

IMG_2804

Den flabede kantede køler med det brede lodrette gitter, der omslutter de stirrende lygter er nemlig ikke til at tage fejl af.

Nok er Jeep Renegade ikke bare den nye lillebror i Jeep familien, den er sågar et oversøisk familiemedlem (Jeepo Renegato?), men slægtskabet er ikke til at tage fejl af og det amerikanske DNA ikke til diskussion.

IMG_2839

For der er intet italiano over vognen, som den står her i sommersolen i Danmark. Nok er hjørnerne afrundede og bløde, retro baglygterne markante med det hvide kryds, som bliver orange, når du blinker, men det firkantede design med enten vandrette eller lodrette flader (forruden), der intet godt gør for aerodynamikken, er fuldstændig tro mod det terrængående amerikanske mærke (som jo, hvis du ikke havde fanget det, er ejet af Fiat).

Jeep har, som de fleste nok ved, sine rødder i et militært køretøj tilbage fra Anden Verdenskrig. Det står såmænd skrevet i instrumentbordet, og rå køreoplevelse er en del af mærkets sjæl, selv i en mere nutidig og komfortabel vogn som Jeep Renegade.

IMG_2969

For selvom den høje kabine indeholder moderne funktioner som vognbaneassistent (advarer, når du er på vej ud af banen), Forward Collision Warning (når du kommer for tæt på), elektrisk håndbremse, klimaanlæg, baksensor, og en touchskærm, som kan udstyres med både bakkamera og navigation, så er det hele alligevel simpelt og nedtonet på no bullshit (pardon my french) måden.

På en gang moderne og forenklet, ligesom urene nok er gjort rå på lad-os-så-køre-gennem-det-mudder måden, men stadig har et opdateret moderne display, der viser brændsstofforbrug m.m. Og det er lidt sjovt. Det med mudderet.

IMG_2842

Specielt fordi vognen jeg befinder mig i, Jeep Renegade Limited, ikke har firehjulstræk. Bare rolig, du kan sagtens få en Jeep Renegade, der kan trække dig gennem det hele, den vender jeg tilbage til.

For når der står Jeep på snuden af vognen, er køreoplevelsen aktiv og sporty. Selvom jeg kun har træk på forhjulene, mangler den ikke kraft, som jeg ruller af sted i mit komfortable sæde med god udsigt over kølerhjelm og øvrig trafik.

IMG_2820

Vognen har seks friske manuelle gear, affjedringen er halvhård og sammen med den gode frihøjde og min lidt ret-op-og-ned høje placering bag rattet forstærker det hele offroad fornemmelsen.

Selv her på blød sort asfalt. Og det gør vognen sjov og charmerende at håndtere også i byen, hvor man godt kan føle sig lidt cool og rå i den.

Men det er som sagt ikke fordi, at Jeep Renegade ikke også kan klare jobbet i terrænet.

Der skal man så bare med fordel hoppe bag rattet i Jeep Renegade Trailhawk.

IMG_2963

For den har nemlig firehjulstræk samt indstillingsmuligheder af det, så man kan køre gennem forhindringerne afhængig af de forskellige slags underlag.

Jeep Renegade Trailhawk (den armygrønne) har lige lidt flere hestekræfter at gøre det tunge arbejde med, en ni-trins automatisk gearkasse, og så er det en diesel, der jo ofte signalerer arbejdshest.

IMG_2943IMG_2811

Hvilket den vel egentlig er. En rigtig slider, der med sin øgede frihøjde, og derfor lidt mere slanke frem for kantede design, trofast kan trække vogn og fører gennem mudder, vand og grus.

Det kan jeg jo godt lide.

IMG_2981

At dieselbrumme af sted og vide, at jeg bare kan drøne vognen ind over marken, hvis jeg får lyst til det. Det giver mig frihedsfølelse og signalerer aktiv livsstil.

Så havde jeg pengene eller sågar behovet for en lille firehjulstrækker, der kan høvle gennem mudderet, gruset og hjørnebukke i terrænet, ville jeg klart gå efter den gæve Jeep Renegade Trailhawk.

IMG_2938

Men så igen, hvor tit har jeg lige brug for firehjulstræk?

Jo, jo, jeg er fan af SE aktiv ud, uden at jeg behøver at være det, men mine daglige behov for transport, komfort, plads på bagsæde og plads til indkøb i bagagerum (bare kyl det hele ind), foruden nårh, ja, image, er faktisk rigeligt opfyldt, uden at jeg behøver et fordyrende firehjulstræk.

IMG_2712

Derfor er Jeep Renegade Limited det fornuftige valg til mig, som godt kan lide en urban offroader, der er lige dele sjov og tilpas anderledes til at stå ud i hverdagen i asfaltjunglen.

Uanset hvad man vælger, sjov eller behov, er der under alle omstændigheder dømt amerikansk bøf i Jeep Renegade. Med kærlig hilsen fra Italien.

IMG_2829

Jeep Renegade 1.4 MAIR Limited

Pris kr. 335.000,-

Hestekræfter: 140

Topfart: 194 km/t

Kilometer på literen: 16,7

 

Jeep Renegade 2.0 MJT AT9 Trailhawk

Pris kr. 455.000,-

Hestekræfter: 170

Topfart: 201 km/t

Kilometer på literen: 16,9

Jeep Renegade fås fra kr. 285.000,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On