Forklædt som familievogn Seat Leon ST Cupra

IMG_1849

”Det der er ikke en bil, man ser hver dag!” To fyre er netop stoppet op på parkeringspladsen og begyndt at gå rundt om vognen.

”Nope,” svarer jeg kækt og tænker, at de må have spottet målflaget og tiden fra Nürburgring, som står på bagklappen.

Men det har de ikke. De synes sådan set bare, at den sølvmetal Seat Leon ST Cupra, ser eksklusiv ud i designet, som den står der og glimter i solskinnet.

Oh, boy, de skulle bare vide … Og så går jeg i gang med at fortælle, hvad det i virkeligheden er for en vogn, de står og beundrer.

IMG_1876

For den nydelige og uskyldigt udseende familievogn gemmer såmænd på hele 280 hestekræfter under motorhjelmen og køreegenskaber som en rigtig sportsvogn.

Seat Leon ST Cupra blev officielt lanceret på Geneve Motor Show tidligere i år, og er den hurtigste stationcar, der nogensinde har kørt på Nürburgrings nordsløjfe.

IMG_1845

Med en tid på 7:58,12 slog vognen ikke bare samtlige stationcars, men var også hurtigere end sportsvogne som Alfa Romeo 4C (OMG!), Aston Martin DBS og Audi R8 V8.

Men lad nu være med at gå hjem og fortæl det til lillemor (ja, ja, eller lillefar), hvis hun, modsat dig, ikke er så glad for fart.

For Seat Leon ST Cupra kan skam også bare sættes i ”komfort mode”, når familien er med.

IMG_2028

Og så fungerer vognen fuldstændig, som en almindelig, behagelig og gedigen familiebil.

Tjo, måske lidt dyrere end de gængse, men så kan du jo altid sige, at den for eksempel har multikollisionsbremse, touch farveskærm, varme i sidespejlene og multifunktionslæderrat.

Og undlade at nævne, at den også har røde bremsekalibre med Cupra logo, 19” letmetal fælge, Cupra køremode med adaptiv undervogn, at sæderne er alcantara sportssæder (de er super praktiske, Skat!), og hvis du kan holde snitterne fra kørecomputeren mellem urene, er der nok heller ingen, der bemærker, at den blandt andet rummer en laptimer.

IMG_2021

Denne udgave har desuden panoramasoltag, p-sensor, navigation og adaptiv fartpilot, al sammen ekstraudstyr, som er med til at forklæde vognen som familiebil.

Men vær ikke i tvivl, Seat Leon ST Cupra er så absolut en vogn for de fartglade.

Det finder man lynhurtigt ud af, så snart man sætter familien af og vognen i Cupra, vipper gearskifteren over i Sport og drøner ud ad motorvejen.

IMG_1867

Jeg er vild med det!

Sammen med det effektive paddleshift på rattet, får jeg ægte racerkørerfornemmelse, som jeg trykkes tilbage i sædet og selvom noget af den vrede turbomotorlyd kun bliver forstærket i kabinen, og altså ikke lyder lige så voldsomt udenfor, så er det nok til, at jeg føler mig fæl.

IMG_1835

Familiebilen er væk, som jeg sidder her bag rattet, og Seat Leon ST Cupra føles slet ikke som ST, men bare som en Cupra. Fuld af kraft, acceleration og suget til vejen i svingene. Juhu!

Men det er jo en stationcar og nok også det, den mest skal bruges mest til.

IMG_2018

Derfor har Seat Leon ST Cupra naturligvis al den praktik, som man forventer sig af en stationcar med split bagsæder til de særligt store ting og rigelig med plads til hverdagsindkøb som sand til sandkassen.

Og bagsædet har rigeligt plads til børn som voksne.

IMG_1892

Seat Leon ST Cupra er Seats topmodel, som nok mere forventes at profilere mærkets friske sportspræg end toppe salgslisterne.

Og det synes, jeg er lidt synd. For den rummer jo det hele. Lige fra god komfort, rigelig plads og snus fornuft, til vred acceleration, heftig larm og ballade.

IMG_1861

I denne her bil udelukker det ene ikke det andet, oven i købet pakket ind i et diskret design, der ikke råber på opmærksomhed.

At folk så stopper op og beundrer bilen alligevel, kan man jo ikke blive sur over.

Slet ikke, når man så får mulighed for at imponere dem med en rekord fra Nürburgring.

Se min lille film fra den første testkørsel på Castelloli Circuit i Spanien og læs mere fra den tur HER:

Seat Leon ST Cupra

Pris fra kr. 451.400,-

Hestekræfter: 280

0 – 100 på 6 sekunder

Topfart: 250 (begrænset)

Kilometer på literen: 15,2 (blandet kørsel)

Seat Leon ST (almindelig stationcar uden Cupra) fås fra kr. 199.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On