Endnu bedre miljø med Citroën C3 og C4

IMG_0741

Foto Malene Raith

“Næh, se, en UFO …!” Udbryder jeg glad og vender det lille display på mit kamera, så kollegaen også kan se det.

“Gud ja,” svarer han uimponeret. Det ligner unægtelig et uidentificeret flyvende objekt på billedet, men det er nok mest fordi, jeg er blevet lidt grebet af space-fornemmelsen fra den Citroën C4, som jeg er ved at fotografere.

I virkeligheden ved vi jo begge godt, at den grå plet på den blå himmel er en grib.

IMG_0755

Vi befinder os i det Sydfranske Provence, hvor Citroën har inviteret til testkørsel af deres nye miljøvenlige og effektive motorer, to benzin og to diesel, som allerede nu sidder i både Citroën C3 og C4.

I september i år træder nye miljøkrav i kraft, de såkaldte Euro 6-normer, som skærper kravene til bilernes udledning, herunder specielt af kvælstofoxider (NOx).

Og jeg skal prøve at forklare det så enkelt som muligt.

Normerne startede i 1992 med Euro 1, og siden er det gået støt fremad med at skærpe kravene til de nye biler. Det har bl.a. betydet, at partikelfiltre blev obligatorisk sammen med Euro 5.

IMG_0746

Der har været meget fokus på dieselmotorerne og deres udledning af partikler og andre emissioner. En af udfordringerne har været, at man for at komme dem så meget til livs, som muligt, tidligere har været nødt til at skære på motorernes effektivitet.

For det har været svært at lave en CO2 venlig dieselmotor, der samtidig også holdt antallet af de meget skadelige NOx partikler nede. De to ting er nemlig modsatrettede.

Men nu har PSA, selskabet bag Peugeot og Citroën, udviklet en ny generation effektive dieselmotorer, de såkaldte BlueHDi, der skærer på CO2 udledningen og ved hjælp af et additiv, som hedder Adblue (det er blåt og noget skulle det vel hedde), samtidig reducerer antallet af NOx partikler.

IMG_0754

AdBlue har i øvrigt været anvendt til lastbiler en del år. Det er faktisk et urinstof (oui, vi kan næsten køre på tis!), som binder de skadelige NOx partikler, og dermed sørger for, at de bliver snuppet i partikelfilteret, og derfor ikke udledes i miljøet.

Adblue bliver automatisk påfyldt, når man tager sin bil til service. Men kører man rigtig mange km om året og risikerer at løbe tør inden næste service, tænder en advarselslampe i rigtig god tid inden (første gang 2.400 km inden), så man mindes om det. Man kan så selv købe en til to liter på tankstationerne, prisen skulle være omkring 1 Euro literen, og derefter at køre vognen videre til service.

Og nej. Glem at lade som ingenting for at spare på udgiften. Når der ikke er mere AdBlue i tanken, kan bilen nemlig ganske enkelt ikke starte.

Smart!

Det giver ikke bare mulighed for miljøvenlige motorer, men også effektive sjove og hurtige dieselbiler.

Og det er den her Citroën C4, som vi kører ud ad landevejen med i Provence. Den kører rapt, komfortabelt og lækkert, og det bedste: op til 30,3 kilometer på literen i BlueHDi 100 S&S udgaven!

Vupti. Det er ret flot af en stor, velkørende og gennemtænkt familiebil med plads til det hele. Så nu er det ikke kun det sciencefiction-agtige design med den enorme forrude, de karakteristiske forlygter og anderledes interiør, der er klar til fremtiden, det er motorens hensyn til miljøet også.

Ikke sært, hvis man bliver en lille smule inspireret til at se flyvende tallerkener.

IMG_0740

Author: Malene Raith

Share This Post On