Stiletter og vandresko i BMW Active Tourer

IMG_0252

Foto Malene Raith

”Næh?! Hvad Søren har vi her?” Jeg kigger glad på den aflange knap, inden jeg forventningsfuldt giver den et lille vip opad.

Oh, jo. Det kan godt være, at jeg syntes, at vognen havde meget godt fat i asfalten som udgangspunkt. Men det var blot komfortabel kørsel.

Nu bliver styretøjet lige lidt strammere, speederen endnu mere responsiv og kørslen bare endnu sjovere.

Halleluja, det er skønt at køre BMW.

IMG_0296

Det er ellers en større udgave, jeg befinder mig i. Måske ikke så meget motormæssigt, som pladsmæssigt.

Den nye BMW Active Tourer er nemlig en MPV (Multi Purpose Vehicle), også selvom jeg personligt synes, at den er crossoveragtig i sin form. Det skyldes nok at MPV lyder lidt fodformet i mine ører, og det er bilen slet ikke.

Men ikke desto mindre er den altså en MPV (ses blandt andet i højden og den lille trekantede rude på siden ved forruden), en praktisk bil for børnefamilier og andre med et, som navnet mere end antyder, aktivt liv.

IMG_0279

Ikke nok med det … BMW Active Tourer er også forhjulstrukken!

Yes, det forventer man sig ellers ikke af en BMW, men inden du hidser dig op, så tag lige en dyb indånding. Det er nemlig ikke noget problem i denne her type bil.

Forhjulstræk har den fordel, at det er billigere at producere. Nok giver baghjulstræk nogle andre (sjove) køreegenskaber, men dem har du slet ikke brug for, når du kører i en så rummelig vogn som BMW Active Tourer.

Derfor er det fint ikke at bruge penge på det.

IMG_0256

Og vognen er skam stadig umiskendeligt en BMW.

Det erfarer jeg fluks, som jeg starter den, og lige skal bruge et øjeblik på at tæmme en velvillige speeder og stram kobling, men det vender jeg tilbage til.

For først og fremmest lægger jeg mærke til den gode plads, der er i kabinen.

IMG_0320

Nok synes jeg jo som sagt ikke, at vognen ligner en decideret MPV, men som jeg sætter mig behageligt til rette højt bag rattet, er jeg dog ikke tvivl. Den store rude foran mig og den megen plads over mit hoved understreger det.

Armlænet er dejlig bredt, og med armen her er det dejlig let at betjene infotainmentsystemet med drejeknappen i midterkonsollen. Al sammen standard.

IMG_0311

Tillige med kollisionsadvarsel og bremseassistent. Herligt ved kø- og bykørsel.

Jeg trykker start, sætter i gear, hvorefter en advarselslyd fortæller mig, at der er noget, jeg har glemt.

Sikkerhedssele, tjek. Døre, tjek, åh … den elektriske p-bremse løsnes med et tryk og kækt hopper jeg i gang. Jo, jo. Jeg skal jo altså liige tæmme det dersens koblingspunkt.

IMG_0308

Det bliver dog pænt hurtigt indarbejdet i fødderne, og netop som jeg nyder den kontante måde, som BMW Active Tourer kører på (igen umiskendeligt BMW), er det, at jeg får øje på knappen.

Og vipper vognen i Sport.

IMG_0316

Vognen accelererer nu endnu hurtigere, og den store BMW Active Tourer stryger af sted hen ad asfalten, mens jeg trykkes let tilbage i sædet på behageligste vis.

Komfort og køreegenskaber er i top, motoren virker som den aldrig anstrenger sig, og selvom denne udgave er en diesel, forsvinder al motorstøj, når man cruiser ud af motorvejen.

IMG_0266

Jeg kan også vippe knappen nedad. Så kommer jeg tilbage i Komfort, som er glimrende til bykørsel og al mulig andet kørsel, hvor man ikke har brug for lige at lave en hurtig overhaling.

Og et vip mere sender mig, eller vognen, i Eco mode. Igen ikke lige det, man tænker mest på i en BMW, men praktisk for BMW Active Tourer kan faktisk køre 22,7 kilometer på literen. Ganske pænt for en stor vogn.

IMG_0328

Rummeligheden i vognen kommer ikke kun forsædepassagererne til gode, sønnen sidder skønt på bagsædet, men også voksne kan glimrende være med heromme.

Og bagagerummet, som her er udstyret med den dejlige automatisk bagklap (har du kr. 9.873,- i overskud, vil du ikke blive ked af det ekstraudstyr), er selvfølgelig super rummeligt, men også HURRA indrettet med poseholdere til de dage, hvor du ikke har brug for at fylde tre fyldte indkøbsvogne herind.

IMG_0327

BMW Active Tourer er en rigtig behagelig, stilet og rummelig vogn, med plads til familien, fritiden og ferien.

Den er praktisk og fornuftig, men samtidig også rigelig fuld af køreglæde og sjov.

IMG_0275

Nok har den forhjulstræk, men det gør ikke spor i denne vogn, der først og fremmest er en BMW, som man kender den med komfort i topklasse, en gedigen motor samt en speeder, der reagerer let og prompte.

Nu bare med meget mere plads til at bære både stiletter og vandresko efter behov.

IMG_0292

BMW 220d Active Tourer med Advantage-pakke

Pris kr. 490.300,- (denne version havde desuden for kr. 115.453,- ekstra udstyr som blandt andet 17” letvægtsfælge, LED forlygter med kurvelys, elbagklap, tagræling m.m.)

Hestekræfter: 190

Topfart: 227

0 – 100 på 7,6 sekunder

Kilometer på literen: 22,7

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On