Herregårdsvognen Land Rover Discovery Sport

IMG_0090

Foto Malene Raith

”Hov?! Næh, øhm …” Mine fingre trykker frem og tilbage på knapperne, også på ting, der ikke er knapper, inden jeg må droppe det og køre videre med Grus- programmet slået til.

Først ved næste røde lys har jeg tid nok til at kigge ordentligt efter, og har endelig held med at sætte vognen tilbage i normal.

Med et stolt smil på læberne, træder jeg speederen i bund og flyver kækt videre i den store kompakte SUV Land Rover Discovery Sport.

IMG_0083

Jeg føler mig ellers som en rigtig kender, da jeg åbner den store dør på den flotte vogn, sætter mig op bag rattet og selvsikkert trykker start.

Ikke noget med at lede efter startknappen, denne gang ved jeg nemlig, hvor den er: på instrumentbordet foran mig.

IMG_0225

Sådan der!

Handlingen vækker ikke overraskende hele vognen til live, men at gearskifteren i form af en drejeknap elegant glider op fra midterkonsollen er alligevel nyt. Sejt!

IMG_0178

Jeg sætter mig godt til rette og skuer ud over store kølerhjelm, inden jeg drejer over i Drive og træder på speederen så motoren bruser.

Åh, man sidder suverænt og komfortabelt heroppe i det store lyse lædersæde, og jeg suser mageligt ud fra parkeringspladsen højt hævet over omgivelserne.

IMG_0217

Interiøret er luksuriøst og lækkert, armlæn og midterkonsol fascinerende brede, og instrumentbordet er enkelt uden en masse knapper, som man skal sætte sig ind i.

Altså lige på nær den lille stribe køreprogrammer over gearskifteren, hvor man kan indstille firehjulstrækket.

IMG_0218

Her er et ”Græs, grus og sne” program, ”Mudder og hjulspor,” ”Sand,” ”Eco,” og en ”Special funktioner fra,” som svarer til normal kørsel (det var den, jeg endelig fik klikket mig tilbage på).

Når først man lige får kigget på det (uden at køre ud ad en bugtet vej samtidig), er det super let at skifte fra det ene program til det andet.

Land Rover Discovery Sport har desuden hele 6 USB indgange, så alle i familien kan oplade deres telefoner og tabloider uden at skulle vente på tur. Smart!

Specielt fordi der er plads til rigtig mange i denne vogn, men det vender jeg tilbage til.

IMG_0221

Den nye Land Rover Discovery Sport har også forskellige sikkerhedsfeatures indbygget.

Her er for eksempel skilteaflæser, der kan indstilles til at advare dig, når du overskrider det tilladte, Blind Spot Monitor, som advarer, når en bil kører ind i din blinde vinkel, og så kan vognen såmænd også selv parallelparkere samt køre ud fra parkering igen med blot en lille smule pedalassistance.

IMG_0176

Og så har vognen et automatisk nødbremsesystem samt fodgænger airbag, og det er faktisk rigtig rart, for man kan til tider godt føle sig en smule urørlig heroppe bag rattet. Hvilket man også i høj grad er, men det er de andre omkring en bare ikke.

Men trods den nye teknologi og det høje niveau af komfort er jeg dog ikke i tvivl om, at Land Rover Discovery Sport også er skabt til at blive brugt.

IMG_0134

Måske er det de praktiske gummimåtter, måske manglen på nøddetræ i kabinen, men et par Hunter gummistøvler vil absolut ikke være malplacerede her.

Praktik har nu også altid været en del af Land Rover Discovery, men hvor vognen tidligere var mere kantet i designet, er Discovery Sport nu blevet blød, strømlinet og ja, sporty i sit design.

Det udvider den praktiske vogn til også at have nyt luksuriøst livsstilspræg uden at være utro mod brugbarheden.

IMG_0188

For nok har jeg ikke de mindste problemer eller betænkeligheder ved at køre den nye Land Rover Discovery Sport hen over græsmarker, ud ad smalle grusstier eller off-road helt ud til søen, jeg nyder i høj grad også at cruise af sted i den luksuriøse vogn i byen, hvor den er hurtig nok til, at jeg kan sno mig gennem trafikken.

Dog skal den førnævnte følelse af urørlighed holdes lidt i skak. Nok er vognen ikke den største Land Rover har i sit program, men det gør den absolut ikke lille. Og små frække overhalinger kræver stadig en del plads.

IMG_0195

Den store vogn mangler ikke motorkraft, og glider kvikt ud ad motorvejen (9-trin automatgear), specielt hvis man sætter i Sport, om end de hurtige overhalinger ikke er såå sindssygt hurtige, når man kører det tilladte.

Men det er også ligegyldigt. Vil man have en raket, kan man købe en sportsvogn,

IMG_0234

Bagsæderne er enorme nok til at både børn og voksne sidder godt og komfortabelt heromme, de kan oven i købet kigge lidt længere ud over landskaberne grundet højden, og så kan de oven i købet tage to venner ekstra med hjem, hvis de får lyst til det.

IMG_0237

En tredje sæderække kan nemlig tilvælges, og selvom den nok er for den mere kortbenede, så er sæderne stadig store og behagelige heromme.

Bagagerummets rummelighed varierer naturligvis også efter, hvor mange sæder, der er i brug.

IMG_0146

Masser af plads, når 3. række ligger ned, og noget mindre, hvis de slås op.

Indkøbene kan dog stadig være med, og det er super nemt at folde sæderne ned som op via remmen på bagsiden.

IMG_0141

Den nye Land Rover Discovery Sport er en super alsidig SUV med plads til praktik, brugbarhed og hverdag samt luksus, komfort og fritid.

Du kan bruge den på herregården til at inspicere jorderne med, køre hen over markerne, forcere skoven på vej på jagt eller til at sætte hestetraileren bag på.

Off-road egenskaberne og motorkraften (og gummimåtterne) gør utvivlsomt vognen til et ypperligt arbejdsredskab.

IMG_0166

Men det nye design gør desuden også Land Rover Discovery Sport til en suveræn familiebil med plads til hunden, børnene, legekammeraterne og båden, hvis man har brug for det.

Sammen med den kompakte størrelse rykker det Discovery Sport fra at være en bil til brug på landet, til også at være en bil til forstæderne.

Måske i den mere nedtonede ende af Land Rover familien, men stadig overlegen, elegant og luksuriøs at sidde bag rattet i.

IMG_0157

Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE Luxury

Pris kr. 1.152.000,- (foruden ekstraudstyr som 3. sæderække, panorama soltag, metallak mm. for i alt kr. 112.100,-)

Hestekræfter: 190

Topfart: 188 km/t

Kilometer på literen: 15,9 (for 5+2 med automatgear)

Land Rover Discovery Sport fås fra kr. 703.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On