Magnussen ok efter uheld, men …

Jan Magnussen med sin Corvette #63 har desværre måtte kaste håndklædet i ringen og er ude af dette års Le Mans efter et grimt uheld under kvalifikationen i går.

En mekanisk fejl sendte vognen af banen ved Porschekurverne, og den blev så voldsomt beskadiget, at mekanikerne ikke kan nå at få den færdig, inden starten på det 83. Le Mans går i morgen kl. 15.

– En mekanisk fejl gjorde, at jeg mistede kontrollen over bilen, og det skete desværre i et af banens hurtigste ving, lød det fra en ærgerlig Jan Magnussen.

– Det er naturligvis en kæmpe skuffelse, som er svær at sluge lige nu. Hele teamet har gjort en kæmpe indsats for at få bilerne klar til årets største løb, og desværre vil kun én af dem komme til start.

2015-06-10-janmag-pm-lemans-05-1024x681

Foto Nikolaj Karlshøj

Torsdag blev også dagen – faktisk ved midnat – hvor timeglasset rendte ud for Formula Racings muligheder for at komme med på banen vest for Paris på et afbud.

Formula Racing med den danske ejer Johnny Laursen bag rattet, foruden danske Mikkel Mac og italienske Rizzoli, var ellers med til testdagen den 31. maj, fordi de lå nummer to på reservelisten og i princippet kunne nå at få en plads i 24-timers løbet, hvis andre trak sig.

11334098_908041752594073_5099929924978069196_o

Men vi må ikke fortvivle, for der er stadig masser af dygtige danskere med til Le Mans 2015, hvor vi blandt andet kan heppe på danskervognen Aston Martin Vantage #95.

Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen kommer i år på banen for Aston Martin Racing i GTE-Pro klassen, samme prestigefulde GT-klasse, som Jan Magnussen kører i.

Marco Sørensen er teamets Le Mans rookie, det er nemlig hans allerførste Le Mans, så det skal blive spændende at følge ham på banen lørdag og søndag.

Her finder vi også den danske håbefulde kører Michael Christensen i Porsche #91.

Og endnu en dansker er med i GT-klassen, nemlig Kristian Poulsen, som kører i Corvette #50.

GT-klasserne, som kort fortalt er gaderacere (nok ombyggede, men i pricippet vogne, som du kan gå ud at købe hos en forhandler), består af GTE-Pro for fabriksteam, og GTE-Am, som er “amatørklassen” – for privatejede teams.

Der er blandt andet økonomien til forskel – og et væld af regler. Fabriksteams har adgang til et bjerg mekanikkere og reservedele, det har de private ikke, da racing er en vanvittig dyr sport, selv for millionærer, derfor ville det være usportsligt at lægge dem i samme klasse.

IMG_0148

Le Mans pressemøde på Bellahøj i sidste uge. Fra venstre: Kristian Poulsen, Mikkel Mac, Jan Magnussen, Michael Christensen, Christoffer Nygaard og Nicki Thiim – Foto Jens Peter Lange

Og mens vi taler om dem, altså millionærerne, så deltager også den amerikansk bosiddende (og ifølge rygtet meget sympatiske) dansker, David Heinemeier Hansson i LMP2 klassen med sin Ligier JS P2 Honda racer #30.

LMP-klassen, som er prototypevogne (specialbyggede vogne til formålet) er ligesom GT-klassen, delt i to, LMP2 er mest for de privatejede teams, hvorimod løbets absolut dyreste klasse LMP1 er for fabriksteams.

Her finder vi Le Mans racere fra Toyota, Nissan (Nismo), og selvfølgelig Audi, som Tom Kristensen med sine mange sejre, har været med til at gøre til en verdens succes, for selvom vi her taler vilde beløb, så er det en fantastisk platform for et bilmærke at blive set og brande sig selv. Foruden at afprøve ny teknologi, der måske havner i din egen indkørsel om nogle år.

Så jo! Vi kommer til at mangle Big Mag og Tom K., men det bliver stadig super spændende at følge alle danskere i racerbilerne, der kører med speederen i bund fra lørdag kl. 15 til søndag kl. 15.

Le Mans sendes direkte på TV2 og Eurosport.

porsche-le-mans-lap

 

 

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On