Særpræget Nismo med til Le Mans

Foto Malene Raith

Så er det endelig blevet tid igen. Til 24 timers racerbiler, drama og fantastisk stemning på den 13,6 kilometer lange bane ved Le Mans, Frankrig (ja, det vidste du vel godt).

Når det går løs i weekenden, vil det desværre være uden Mr. Le Mans, Tom Kristensen (og det vidste du også), men bare rolig, der er rigeligt med danskere at heppe på i år. Og måske bliver der endnu flere, hvis Formula Racing har held med at komme ind på et afbud, men mere om det senere på ugen.

For ud over danske racerkørere og et enormt opbud af danske motorfans, byder Le Mans på spændende racervogne, som modsat Formel 1, slet ikke ligner hinanden.

IMG_3166

For eksempel stiller Nissan Motorsport (Nismo) op med hele tre styk af denne meget anderledes hybridracer, Nissan GT-R LM Nismo, der skal konkurrere i den prestigefulde LMP1 klasse.

Vognen skiller sig ikke blot ud i sit design, men også i sin konstruktion. For Le Mans handler ikke kun om at vinde, det er en perfekt platform at blive “brandet” på (spørg bare Audi), samt afprøve ny teknologi under ekstreme forhold.

Det har jeg talt med Darren Cox om, globalansvarlig for salg og marketing, Nismo.

“Nismo har været et brand i 30 år, men det er mest folk i Japan og gamere, der kender det. Vi har aldrig kørt en global kampagne, og hvis man vil lave en “brand statement,” må man udleve den. Altså køre race,” forklarer han.

IMG_3159

“GT-R LM Nismo er en vogn, hvor vi rykker grænserne, og det vil vi gerne vise hele verden. Le Mans er langdistance race, hvor reglerne er så åbne, at det tillader, at alle bilerne kan være forskellige. Her handler det i høj grad om innovation, og det er det fantastiske ved 24-timers løbet.”

Og hvad gør man så?

“Vi sagde: hvad kan vi gøre? Vi er nødt til at gribe tingene an på vores egen måde, ikke kopiere andre eller deres erfaringer, så vi har sat motoren foran og lavet en forhjulstrukket V6 racer. Herefter lancerede vi vognen i en reklame til Superball, bare for at vise at vi gør tingene anderledes.”

IMG_3165

Tom Kristensen kiggede forbi ved Geneve Motor Show og hilste på Darren Cox. Det var dog ikke muligt for den naive journalist at rokke ved hans professionalisme: adspurgt hvad han synes om den nye Nismo Le Mans racer, svarer han neutralt: “Det er i hvert fald nok den mest særprægede …”

“Ind til videre har vi haft en chassisfejl, men ingen på motoren. Hybridsiden er den lidt mere udfordrende, alle hybridbiler har problemer, men vi krydser fingre. Ind til videre er målet, at GT-R LM Nismo når over målstregen.”

For Nismo har nemlig en langsigtet plan og flere skud i bøssen, og optismismen lyser da også ud af Darren Cox.

“Vi har bundet os for to år, så vi kan nå at lære en hel masse i år, men vi forventer nu ingen katastrofer. Nok regner vi ikke med at vinde, men vi vil vise vores værd og har faktisk allerede næste års plan klar nu,” afslutter han tilfreds og tilføjer:

“Det hjælper selvfølgelig også at have tre biler på banen, for så er der ikke rigtig nogen der bemærker, hvis en enkelt går ud.”

Der er altså en spændende filosofi bag de nok mest særprægede LMP1 racerbiler ved dette års Le Mans, som absolut bliver spændende at følge i weekenden.

Vi glæder os allerede, ikke?

IMG_3169

Author: Malene Raith

Share This Post On