Stor italiener Fiat 500X

IMG_0039

Foto Malene Raith

”Nårh, okay?!” Jeg kigger overrasket på den store vogn, som netop er drejet over den fuldt optrukne linje på vejen i forsøg på at overhale mig.

Det er såmænd ikke fordi, at den røde Fiat 500X, som jeg befinder mig i, ikke kan flytte sig, men 110 km/t på en hullet landevej med 80 km/t fartgrænse er åbenbart bare ikke godt nok for den lokale bus, som høvler forbi og forsvinder over næste bakke.

Jeg ryster lidt på hovedet, men kan ikke lade være med at smile. Only in Italy, eh?!

IMG_0042

Det mediteranske temperament er nemlig ikke til at tage fejl af her i Syditalien, nærmere betegnet byen Melfi, hvor Fiat har inviteret til testkørsel af deres helt nye Fiat 500X.

Og man skulle næsten tro, at Fiat har hyret buschaufføren til at skabe den helt rette stemning. For Fiat 500X handler i høj grad om italiensk stolthed og sjæl, og området, vi befinder os i, er da heller ikke tilfældigt valgt.

Nok har Fiat koncernen til huse i Torino i Norditalien (hvor den nye vogn er udviklet), men Fiat 500X bliver bygget hernede på en nyistandsat super moderne fabrik med 8000 ansatte.

Fabrikken er meget vigtig for hele regionen (den historie kan du læse lige HER), og forventningerne til den nye model ikke til at tage fejl af.

IMG_0069

Fiat 500X er en såkaldt crossover, en slags forstørret vogn, der ikke helt er en SUV, men derhen ad, og storebror til den populære og vældig italiano Fiat 500 (eller cinquecento. Sig det lige højt … det lyder så meget mere cool på italiensk).

Det er en mere familie- og fritidsvenlig vogn, der kan bruges til lidt mere end bare kæk transport i italiensk design.

IMG_0033

Vognen har lidt mere frihøjde, som gør, at man dels kan køre en smule off-road, specielt i Cross udgaven, og dels sidder højere og skuer ud over trafikken – og i dette tilfælde hullerne i vejen.

Der er behageligt komfortabelt og god plads bag det store rat, farveskærmen med navigation er fint placeret i forruden, og resten af instrumentbord, klimaanlæg og midterkonsol er lige til at gå til.

IMG_0067

Fiat 500X kan fås med forskellige sikkerhedssystemer som for eksempel vognbaneassistent, der advarer, hvis du er ved at slingre over i en anden vognbane, og blind spot detection, der holder øje med og advarer dig om dine blinde vinkler. Al sammen styres på rattet.

I midterkonsollen er der desuden en herlig drejeknap, der kan sætte vognen i enten sport eller gøre firehjulstrækket permanent, hvis det vel at mærke er en Cross udgave.

IMG_0048

Og det er den røde Fiat 500X, som jeg har udvalgt mig.

Cross udgaven af Fiat 500X er lige lidt mere bister og terrængående i sit design med off-road kølergrillen i front og beskyttelseskanten på bagenden.

Firehjulstrækket, som tidligere på dagen hjalp mig ud til kysten ad små stenede grusstier, gør vognen lidt mere sporty og eventyrslysten end sin beige tvillingebror (herunder), der til gengæld signalerer mere livstilsbil med sit City-look.

IMG_0074

Firehjulstrækket på Fiat 500X Cross skifter selv mellem at trække på to og fire hjul afhængig af underlaget, og det hjælper blandt andet på brændstoføkonomien, som jeg igen rammer asfaltvej.

Den røde bil mangler ikke kraft på motorvejen langs kysten, den kører snildt 130 km/t og mere (både 140 hk benzinudgaven og 120 hk dieseludgaven), uden at man lægger specielt mærke til det.

IMG_0050

Og som jeg kører ind mellem frugt- og olivenlunde ad landevejen, hvor ingen kører under 100 km/t, går det super let derudad gennem de seks manuelle gear.

Fiat 500X har samme friskhed, som man kender fra Fiat 500, bare med mere muskelkraft, og helt i den italienske ånd ræser jeg udenom de langsomme lastbiler og store landbrugsmaskiner.

IMG_0036

Det hjælper selvfølgelig også, at jeg har drejet over i Sportmode, som gør rattet mere stramt og speederen herligt hurtigere i optrækket.

Til gengæld er Sportsmode lidt overkill, da jeg svinger vognen ind gennem et solskinsfyldt torv i en nydelig lille landsby, så jeg skynder mig derfor at dreje tilbage i Normal, inden mine vilde omdrejninger får jaget flokkene af turister og duer på flugt.

IMG_0051

Fiat 500X manøvrerer fortrinligt rundt herinde ad de smalle gader, og selvom vognen er lidt større og fyldigere, er den stadig overskuelig og nem fornemme hjørnerne på.

Størrelsen giver naturligvis mere plads i kabinen, og de fem døre let adgang til bagsædet, hvor to børn eller voksne snildt kan være med.

Men også i bagagerummet er der blevet mere plads.

IMG_0057

Køb bare ind til hele ugen, det kan være her, og mangler du lige en reol fra Ikea, kan du også få den med, hvis du lægger sæderne ned.

Alsammen er med til at gøre Fiat 500X til en fiks og praktisk bil, som du kan bruge i din hektiske hverdag som børnefamilie, eller, i Cross udgaven, smække cyklerne på taget af og ræse helt ud under træerne i skoven med i fritiden.

IMG_0054

Uanset om du er til City-look eller lidt mere off-road aktivt-fritidsliv-look, så gør du det under alle omstændigheder i umiskendelig Fiat 500 design, nu bare større med et X og en stil, som i den grad står for masser af italiensk sjæl, temperament og charme.

Se min lille film fra testkørslen her:

 

Fiat 500X

Pris fra kr. 199.990,-

Hestekræfter: 110 – 140

Topfart: 180 – 190 km/t

Kilometer på literen: Op til 24,4 (diesel)

 

Fiat 500X Cross

Pris fra kr. 320.000,-

Hestekræfter: 140 – 170

Topfart: 190 – 200 km/t

Kilometer på literen: Op til 20,4 (diesel)

Author: Malene Raith

Share This Post On