Køreglæde og råt design i Audi A4 Allroad

IMG_3666

Foto Malene Raith

”Åh, det er jo en Allroad,” konstaterer en af veninderne med et saligt smil, som jeg stiger ud af den store sorte vogn.

”Hold da op, du er da en rigtig Audi-kender?!” svarer jeg overrasket, men hun ænser mig ikke:

”Jeg har altid været vild med Allroad …”

IMG_3702

Det imponerer mig hver gang, kvinder har styr på deres biler.

Specielt når det gælder Audis efterhånden store modelprogram, der for ikke-kendere må virke noget uoverskueligt at holde styr på.

Men Audi A4 Allroad Quattro glider lige ind på lystavlen, og det er der flere gode grunde til.

IMG_3676

Kølergrillen i krom er nemlig lige en tand mere bister med beskyttelseskanten nedenunder, og sammen med off road skærmene over hjulkasserne og sideskørterne i aluminiumslook er Audi A4 Allroad Quattro ekstra sporty og bøffet at se på.

Lidt mindre diskret og lidt mere personlighed, yes, I like!

IMG_3689

Men selvfølgelig er der en dybere mening med designet på Audi A4 Allroad Quattro end bare sejt udseende.

Vognen er en slags SUV udgave af en Avant (Audis ord for stationcar), den har permanent firehjulstræk (Quattro), øget frihøjde samt bundskjold, der gør den i stand til at køre gennem mere udfordrende terræn (jep, Allroad) end blot den sorte asfalt.

IMG_3765

Komforten bag rattet er i top, jeg sidder rigtigt behageligt i sædet, og specielt nyder jeg, at kunne slå lårstøtten ud, som jeg kører en længere tur hen over både Store- og Lillebælts bro.

Interiøret er gedigent og enkelt, det indeholder som udgangspunkt ikke de vilde features, men de kan tilkøbes, urene er lette at overskue, og også klimaanlægget giver sig selv.

IMG_3775

Infotainmentsystemet med den store farveskærm i midten styres fra midterkonsollen og er både logisk og brugervenligt.

Telefonen tilsluttes let via bluetooth, men når man slår det til uden, at der er USB-stik i vognen, holder telefonen bare ikke strøm særligt længe.

Hmm. I 2015 er det altså lidt yt at skulle lade mobilen op via cigarettænderen.

IMG_3673

Nuvel. Nu undgår jeg faktisk også helst at tale i telefon, når jeg kører, og jeg nyder i stedet, hvor super dejligt Audi A4 Allroad Quattro kører.

For noget af det allerførste jeg bemærker, faktisk allerede fra jeg kører om hjørnet fra forhandleren, er, hvor roligt den store vogn klarer svingene.

Den ligger helt stabilt på asfalten, og næsten ligegyldigt hvor meget jeg end træder på speederen, er der ingen slinger i valsen.

IMG_3708

Den suger sig til vejen, køreegenskaberne er i top, og vognen cruiser lækkert af sted gennem de 7 S tronic automatgear på motorvejen, som jeg i øvrigt kan vælge at skifte manuelt med et vip til højre på gearskifteren.

Det er en rigtig komfortabel vogn at køre langt i, man fornemmer, at der ligger en gedigen motor under hjelmen, og det sågar med en rigtig fin brændstoføkonomi for en firehjulstrækker.

Men også i byen og på udfordrende underlag gør den det ubeklageligt.

IMG_3693

Selvom jeg ved, at Audi A4 Allroad Quattro er bygget til det, kan jeg ikke lade være med at have hjertet lidt i halsen, da jeg begiver mig off road på byggepladsen.

”Man kan vel altid få en af lastbilerne her til at trække sig fri,” tænker jeg beroligende, men helt ubegrundet. Vognen kører naturligvis sikkert hen over hullerne i vejen, det løse grus og de små murbrokker, og så længe jeg bevarer et roligt tempo, kan jeg glemme alt om at praje truckere.

IMG_3780

Nu er det jo en stationcar, eller Avant, eller øh, Allroad, altså en vogn med masser af plads til både voksne, børn og andet bagage.

En del af Komfortpakken (ekstraudstyr), som denne Audi A4 Allroad Quattro er udstyret med er den automatiske bagklap.

Oh! Ja, man kan sagtes leve uden, men jeg er ved at være lidt afhængigt af det lækre i en bagklap, der selv åbner og lukker. Det virker bare ovenpå.

IMG_3778

Men det gør en Audi A4 Allroad Quattro jo også, altså virker ovenpå, og på den måde fuldender bagklappen indtrykket.

For det bistre og sporty look klæder vognen. Off road detaljerne får den til at stå ud i mængden på en rå og flabet måde, som fuldt lever op til de behagelige køreegenskaber og den gode komfort, man har i bilen.

IMG_3704

Audi A4 Allroad Quattro er måske ikke helt så diskret, som andre Audier ellers kan være, den er heller ikke outreret, blot appellerende skarp i sit design, der både er brugbart og praktisk skulle man komme på ujævne veje ved sommerhuset, på havnen eller på byggepladsen.

Og nårh, ja, så er kvinderne også vilde med den beasty Allroad. (Vi er i hvert fald to).

IMG_3672

Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Pris kr. 820.416,- (inkl. ekstraudstyr som for eksempel Aluminiumspakke, businesspakken og navigationspakken)

Hestekræfter: 190

Topfart: 215

Kilometer på literen: 17,9

Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI fås fra kr. 722.057,-

Author: Malene Raith

Share This Post On