Glad og spif Toyota Aygo

IMG_3488

Foto Malene Raith

”Hov? Øhm, åh, nej …” Nok har jeg lavet det her nummer før, (og tydeligvis intet lært) men det er første gang, at jeg ikke lige kan løse problemet.

Kæk har jeg testet børnelåsen, slået den til, min hjerne fra, og sat mig ind på bagsædet for at fotografere kabinen. Smæk.

Normalt, når jeg låser mig selv inde på bagsædet i en bil, ruller jeg blot vinduet ned, stikker amen ud og åbner udefra. Eller maser mig mellem sæderne hen på forsædet.

Ingen af delene er bare muligt i en mikrobil. Vinduerne kan kun klikkes på klem, og det er umuligt, at klemme legemet ind imellem de tætsiddende forsæder.

Og således fanget i et mylder af egne arme og ben på mennesketom gade, kan man blive pænt løsningsorienteret på bagsædet af en orange Toyota Aygo.

IMG_3508

Jeg havde ellers ikke de fjerneste bekymringer, da dagen startede bag rattet på den farverige mikrobil.

Toyota Aygos særprægede design er virkelig groet på mig, efterhånden som flere og flere er dukket op i bybilledet. Hvor jeg i begyndelsen var lidt skeptisk, kan jeg bedre og bedre lide det, specielt, når man går ”all-in” og vælger en to-farvet model som denne.

Ok, man glider måske ikke helt så anonymt gennem trafikken, til gengæld kan man i stedet nyde de mange smil, som den lille farverige sag afstedkommer.

IMG_3497

Der ligger naturligvis en dybere tanke bag det markante kryds på fronten af vognen, det er nemlig en slags eksplosion i fart.

Forestil dig en blød ballon i en åben kasse. Ballonen vokser i størrelse til den sprænges, og fryser du billedet præcis i det øjeblik, vil du se at linjerne, hvor ballonen brydes, danner et X.

Og viola, Aygo!

IMG_3519

Invendig går den orange farve igen på dørene, måtterne og rundt om ventilationskanalerne, men som med det udvendige, kan også det indvendige styles efter smag og behag.

En mikrobil er et let og ukompliceret køretøj, og derfor er der heller ikke en hel masse, som man skal forholde sig til i kabinen.

IMG_3537

Der er et stort ur med speedometer og i midten af det et lille orange display, der viser, brændstof og udetemperatur.

Den gode gammeldags telefon på rattet, er en af mine personlige favoritter, som jeg fluks genkender fra den Citroën C1, som jeg kørte for nylig. Aygos søsterbil, der er bygget på samme platform.

IMG_3526

Omdrejningstælleren sidder på venstre side af uret, og på den højre finder du gearskifteindikatoren, som hjælper dig med at køre optimalt på literen, hvis du har lyst til det.

Naturligvis er der forskel på, hvad der følger med udstyrsniveauerne, og navigation og bakkamera er ikke standard. Men godt ser det ud på den store touchskærm i midten.

IMG_3539

Jeg lægger turen ind igennem København, og så længe jeg bliver i de små af de fem gear, er det en fornøjelse, at smutte ind mellem de andre biler og rundt i trafikken herinde.

Toyota Aygo kræver ikke meget plads for at komme omkring, den parkerer hvor mange andre biler må give op, og er helt igennem optimal til byen.

IMG_3491

Og så sker der noget syret. I et lyskryds i Nordvest møder jeg en anden Aygo.

Den ligner til forveksling, den jeg sidder i, bare med en ung fyr bag rattet. Han smiler lige så bredt som jeg, mens vi laver en lille Aygo-tango forbi hinanden i krydset.

Den slags må kræve en hilsen, så jeg vipper anerkendende hånden op fra rattet.

IMG_3513

Med det på plads fortsætter jeg ud til havnen i frisk tempo, men her bliver jeg også lige mindet om, hvad man ikke har i en lille bil. Tyngde.

Da vejen fletter sammen på grund af vejarbejde, giver jeg plads til en lastbil. Bag mig ruller en containervogn helt op til min bagende, og herinde mellem giganterne, føler jeg mig pænt lille og nemt overset.

Så da vejen bliver tosporet igen, stikker jeg af, alt hvad remmer og tøj kan klare.

IMG_3544

Det lille bagagerum rummer fint de daglige fornødenheder, og den store fladskærm på tilbud i Elgiganten kan skam også være med, hvis du lægger sæderne ned.

De fem døre gør også den kække Toyota Aygo velegnet til at transportere børn i, to styks sidder fint heromme, voksne må forvente at blive lidt krøllede heromme.

IMG_3574

Toyota Aygo er en frisk og glad lille bil til byen. Du kan style den, hvis du vil, vælge kanvastag og fylde godt med udstyr i, eller du kan spare pengene og nyde den kække transport i stedet.

Mikrobilen har fint med kraft til at følge med på motorvejen, men en længere tur til sydens sol kan måske nok blive lidt udmattende. Endda måske allerede inden Hamborg.

IMG_3503

Men i hverdagen fungerer Toyota Aygo super godt for den lille familie, den har pæn brændstoføkonomi, fylder ikke meget langs fortovet, og fin plads til et par skoletasker med medfølgende børn.

Åh, ja, og vælger du at slå børnelåsen til i den ene side, inden du selv går ind på bagsædet, så bed til at der ikke er en anden, der har gjort det i den modsatte.

Det var der heldigvis ikke.

IMG_3505

Toyota Aygo 1.0 x-cite

Pris kr. 143.595,- (incl. al ydre og indre styling, bakkamera, infotainmentsystem og bunkevis af andet ekstraudstyr)

Hestekræfter: 69

Topfart: 160 km/t

Kilometer på literen: 26,3

Toyota Aygo fås fra kr. 89.495,-

Se den lille film fra testkørslen Toyota Aygo i Holland her:

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On