Ilter sportsvogn med sjæl Alfa Romeo Giulietta QV

IMG_2660

Foto Malene Raith

“Er du glad for din Alfa Romeo?” Ægteparret ved siden af mig i flyet har spottet billederne af den røde Alfa Romeo Giulietta på min computer og læner sig nu interesserede frem.

“Øhm, ja, nu er det jo ikke helt min …” begynder jeg, og så falder vi i snak. Det viser sig, at de selv er passionerede Alfa Romeo ejere, der tidligere har haft en Bertone, som senere blev skiftet ud med en Alfa Romeo 155.

“Den har vi nu haft i 19 år …” fortæller de ivrigt med slet skjult stolthed.

Og det rammer hovedet på sømmet.

IMG_2673

For Alfa Romeo handler i høj grad om passion og sjæl.

Og det er da også den ene grund til, at jeg har smil på læben, da jeg henter nøglerne til den morgenkolde røde Alfa Romeo Giulietta. For jeg kan godt lide den ånd, der altid er over Alfa Romeo.

Den anden er, at vognen har to vigtige bogstaver tilføjet: QV.

IMG_2720

Quadrifoglio Verde, italiensk for firekløver, det lille grønne lykkesymbol som har fulgt Alfa Romeo siden 1923, er nemlig lig med fart over feltet.

Ikke, at man kan skyde Alfa Romeo i skoene, at deres biler mangler temperament, men med QV på siden bliver vognen bare endnu mere ilter og bister, og den røde Giulietta foran mig er da heller ingen undtagelse med sine 240 hestekræfter.

Si. 240.

IMG_2699

Jeg ved godt, at jeg skriver det hver gang, men jeg elsker Alfa Romeos sans for detaljer i deres interiørdesign.

Alfa Romeo Giulietta QV er udstyret med herligt halvhårde, men ikke ukomfortable, cool sportssæder i alcantara med Alfa Romeo logo og den grønne lykkefarve går igen i syninger på sæder og omkring gearskifteren.

IMG_2713

Og skulle man glemme, men tro mig, det gør man ikke i den her, at man befinder sig i en QV, kan man også nyde synet af det lille firekløver mellem urene i instrumentbordet.

Her finder du også kørecomputeren, hvor du kan følge dit forbrug, blive advaret om frost, og følge p-sensorernes udslag lige nedenunder italiano urene med Benzina og Aqua.

IMG_2672

Naturligvis er Alfa Romeo Giulietta QV også udstyret med den herlige DNA knap i midterkonsollen, som giver mulighed for at vælge mellem de tre forskellige køremodes: Dynamic, Normal og Allweather.

Normal nok er bedst egnet til byen, men jeg vipper alligevel op i Dynamic, alene fordi jeg kan, og sætter i Drive.

Vognen har TCT automatgear (Twin Clutch Transmission), som er et dobbeltkoblingsgear, der, uden at det skal blive for langhåret, optimerer gearskiftet.

IMG_2706

Det får man fuld glæde af på en racerbane, men lige nu er jeg blot på vej ud ad Ringvejen.

Og jeg er allerede i højt humør. For den røde Giulietta har den herligste brummende lyd, og kommer med små hidsige drøn og pop fra turboen, når jeg slipper gassen, selvom jeg bare kører 80 km/t.

IMG_2682

Og det elsker jeg. Vognen er livlig, larmende og temperamentsfuld, specielt her i Dynamic.

Men selvom der gemmer sig et hurtigt bæst under motorhjelmen, er vognen altså nem nok at tøjle i bytrafikken. Det er kun, hvis man lige vil lave en hurtig overhaling, at man mærker, og hører, iveren fra maskinen.

IMG_2679

Ude på motorvejen er det en anden sag.

Her får Alfa Romeo Giulietta QV nemlig lige en dimension mere. 0 – 100 på 6 sekunder kunne man sige, ikke er for sjov, men det er det faktisk, mega sjovt, og den mørke lyd fra motoren er nu endnu mere dyb, hul og flabet, som jeg flyver ud ad asfalten.

IMG_2696

Der er skam små paddleshift på det store læderrat, så jeg selv kan skifte gear, men automatgearet fungerer så godt, at jeg ikke kan gøre det bedre.

Følelsen er fantastisk, og specielt i svingene er det sjovt at give gas.

“Nu skal du bare se … holder du fast?” siger jeg til sønnike på bagsædet, og træder speederen i bund i motorvejssneglen.

IMG_2651

Den lille dreng hviner i fryd i svinget og klukker af grin, som vi efterfølgende drejer fra og kører ind i byen.

Nuvel, den slags koster lidt på brændstofbudgettet, men hvad gør man ikke for at glæde sine passagerer?

IMG_2641

Alfa Romeo Giulietta QV fungerer glimrende som familiebil, her er fint plads til to børn på bagsædet, og nem adgang fordi det er en fem dørs, foruden et pænt og rummeligt bagagerum.

Den hurtige og super underholdende vogn har Alfa sjæl fra yderst til inderst med sin halvhårde undervogn, temperamentsfulde motor og sporty interiør.

IMG_2653

Det er selvfølgelig en smagssag, om man er til larmende motorer og store armbevægelser, men har man en lille smule sydlandsk blod i årerne, er Alfa Romeo Giulietta QV italiensk, når det er allerbedst: fuld af stil, attitude og masser af fart.

At jeg så skal bikse lidt med nøglen ind imellem for at få den ud af tændingen, er en del af charmen, som jeg snildt kan leve med.

For som jeg talte med ægteparret i flyet om, er nogen måske mere til leverposteg, mens andre er vilde med antipasti.

IMG_2664

Alfa Romeo Giulietta QV

Pris kr. 506.000,- (excl. ekstraudstyr som blandt andet xenonlys og 18”alufælge)

Hestekræfter: 240

Topfart: 244 km/t

Kilometer på literen: 14,3

Alfa Romeo uden QV fås fra kr. 269.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On