Familieraketten Seat Leon ST Cupra

IMG_2807

Foto Malene Raith

”Wuhuu … og øhm, glup!?” Det er utroligt sjovt at give en vogn med mange hestekræfter fuld gas på en racerbane, og endnu vildere, når man bagefter tager en runde med sin kollega, der virkelig ved, hvordan man styrer en hurtig bil gennem svingene.

Men en anden gang skulle jeg måske lade være med at spise frokost først.

Jeg spænder mig lidt hårdere fast i sædet, ignorerer det begyndende ubehag og koncentrerer mig i stedet om at få mest muligt ud af omgangene på banen i Seats hurtigste stationcar til dato: Seat Leon ST Cupra.

IMG_2802

Vi befinder os på den lukkede bane, Castelloli Circuit, lidt udenfor Barcelona, Spanien, hvor Seat har inviteret til testkørsel af den nye familieracer Seat Leon ST Cupra.

Og ja, racer og familie i samme ord, kan måske virke lidt skizofrent, men ikke desto mindre er det lige præcis det, vognen er.

IMG_2783

Det går, ifølge Seat, fremad for bilmærket i Europa.

Salget i Portugal fordoblede for eksempel i 2014, og på verdensplan har Seat Leon udgaverne fået vind sejlene.

Det har skabt nye jobs, 800 sidste år samt 350 alene i januar 2015, så smilene er store hos Seat.

IMG_2811

Seat Leon ST Cupra er den helt nye topmodel, og den kan i den grad, med sine 280 hestekræfter, sende familien flyvende ud ad autobahnen.

Forventningerne er derfor også i top, da jeg om morgenen, begiver mig ud til vognen og sætter mig til rette i alcantara sportssæderne.

IMG_2823

Men hestekræfterne må vente lidt, for med navigationen sat på den store farveskærm går turen i første omgang gennem morgentrafikken i Barcelona.

Heldigvis kan Seat Leon ST Cupra uden problemer køres som en almindelig familiebil, der ikke behøver lave hjulspind, hver gang det bliver grønt.

IMG_2820

Den rummelige stationcar glider let og uden problemer gennem byen uden at omgivelserne får mistanke om, hvilken bombe den i virkeligheden er.

Kun rigtige kendere spotter Cupraflaget på front og bagende, der afslører at vognen ikke er helt så fredelig, som den ser ud.

IMG_2808

Og på motorvejen skifter jeg ham.

Her er det endelig på sin plads at lade vognen strække lidt mere ud og ændre køreindstillingen fra shopping til sjov, altså fra Comfort til enten Sport eller Cupra.

IMG_2798

Det gør styretøjet mere sportsligt og stramt, speederen mere fintfølende, undervognen dynamisk, og ikke mindst: giver vognen en vred vrælen.

Åh, dejligt!

Også selvom jeg ved, at lyden fra turbomotoren bliver ekstra forstærket i kabinen og ikke helt lyder på samme måde udenfor.

IMG_2792

Den store bil ligger super skarpt på vejen, et lille vip med foden, og vupti, vognen rykker fra den øvrige trafik, men så er der heller ikke grund til at køre hurtigere her.

Resten skal testes på banen.

IMG_2794

”Øhm, de andre er kørt …?!” påpeger jeg anspændt og lettere nervøs.

Et par mænd er ved at rigge kameraer til inde i min vogn, og jeg er nødt til at vente på, at de lukker dørene, inden jeg kan give gas efter kollegerne, der nu flyver ud på racerbanen efter den grå førervogn.

IMG_3536

Så smækkes dørene, og jeg halser af sted for at fange kortegen af vilde motorjournalister fra rundt omkring på kloden.

Jeg når dem aldrig.

Med hovedet helt oppe i forruden og et fast 14.45 greb om rattet, giver jeg al den gas, jeg tør, gennem skarpe sving, ned ad langsider og ud ad S-kurver, men jeg når kun at få flygtige glimt af en bagende, der drejer om hjørnet.

På intet tidspunkt hviner dækkene, bagenden slår heller ikke ud, for vognen ligger som klistret til vejen (hvilket den også lidt var, da dækkene var pænt varme efter at have kørt folk rundt i to timer.)

IMG_2815

Jeg kommer naturligvis i pitt som den sidste, men det er ikke bilens skyld. Mine evner som racerkører er stadig på ble stadiet og i erkendelse af dette, tager jeg en ny tur på banen som passager hos en meget habil kollega.

Og genser næsten min frokost, som Seat Leon ST Cupra nu flås rundt på Castelloli Circuit, denne gang med mere udslag og hvinende dæk, og udslag i svingene (ESP deaktiveret).

På intet tidspunkt føler jeg, at jeg befinder mig i en familiebil. Det her er ræs, som ræs skal køres.

IMG_2770

Det ændrer bare ikke ved, at Seat Leon ST Cupra også er en familiebil.

Det store bagagerum har plads til hele oppakningen og mere til, bagsædet rummer uden problemer tre passagerer, og når man sidder i køen i morgentrafikken og smånynner, føles vognen som en dejlig komfortabel hverdagsbil.

IMG_2800

Skizofren brugte jeg i starten af historien, men praktisk er en meget bedre betegnelse.

For i den nye Seat Leon ST Cupra er spekteret meget bredere end i andre vogne, og du er fri til at være lige den, du føler dig i dag uanset om det er spejder eller racerkører i hverdagen og til festen.

Seat Leon ST Cupra lander i Danmark her i marts måned, du kan se highlights fra testkørslen i Spanien i min lille film her:

Seat Leon ST Cupra (fås med DSG eller manuelle gear)

Pris fra kr. 436.400,-

Hestekræfter: 280

Topfart: begrænset til 250 km/t

0 – 100 km/t på 6 sekunder

Kilometer på literen: op til 15,2 (blandet kørsel)

Author: Malene Raith

Share This Post On