Ny intelligent Subaru Outback

IMG_3553

Foto Malene Raith

“Bing …” jeg får en besked i displayet, der gør mig opmærksom på, at den forankørende er i bevægelse. Altså med andre ord: vågn op, der er grønt!

Jeg trykker på knappen på rattet, der slår den adaptive fartkontrol til igen, og følger nu helt af mig selv efter den forankørende vogn. Den slags features er ikke bare nemme at vænne sig til, man kan blive helt afhængig af dem i myldretidstrafikken.

Men det er nu en anden og mere grænseoverskridende standardfunktion på den helt nye Subaru Outback, som jeg er ude  at afprøve. Den hedder Eyesight og er et aktivt sikkerhedssystem, der automatisk bremser bilen, hvis ikke man selv gør det.

IMG_3561

Helt korrekt hedder systemet Eyesight III, men det er første gang, at Subaru har sat det i biler til det europæiske marked, og Eyesight er som sagt standard på den helt nye Subaru Outback, der har premiere i weekenden herhjemme.

Det er egentlig ikke meningen, at man skal bruge funktionen. Eyesight skal betragtes som en nødbremse, en sikkerhedsfunktion, der kan forhindre ulykker, hvis man, Gud forbyde det, er lidt uopmærksom, når man kører bil, eller der opstår en uventet situation.

IMG_3558

Eyesight er et colour stereo kamera, (som består af to kameraer, der sidder oppe i forruden af vognen), som ser ting og reagerer hurtigt på dem. Informationen fra de to kameraer lægges sammen til et billede, som giver et samlet overblik om omgivelserne omkring vognen.

Det holder øje med trafikken, altså køretøjer, cyklister og fodgængere, og det uanset om de er i bevægelse og står stille.

Kører man frem mod noget, blinker displayet, herefter lyder der en advarende tone, og reagerer man stadig ikke, nødbremser vognen til den står stille ca. 40 cm fra forhindringen ved en fart på op til 50 km/t.

IMG_3568

Jeg prøver det selv, og kører frem med 45 km/t mod en stor plade. Jeg har fået at vide, at jeg helt skal slippe pedalerne, så det gør jeg, da jeg når rette fart, og holder vejret.

Det lyser og larmer, og jeg når lige at overveje, om jeg alligevel ikke skal vække min bremsefod til live igen, da vognen selv tager farten af og stopper helt op.

Ikke på en voldsom piskesmældsmåde, men på en etapevis behagelig omend stålfast facon. Sejt!

IMG_3548

Det fungerer rigtig godt, tillige med den Adaptive Cruise Control, som jeg klart allerede er afhængig af, men det er bare nogle af højdepunkterne ved den helt nye 5. generation Subaru Outback.

Der er nyt design fra inderst til yderst på Subarus store flagskib til det aktive udendørsfolk, som altså lander i butikkerne her i weekenden den 21. – 22. marts, men al det fortæller jeg mere om i testkørslen senere.

Du kan se, hvordan Eyesight fungerer i det lille klip fra testdagen herunder:

Author: Malene Raith

Share This Post On