Kæk og glad Citroën C1 Airscape

IMG_2577

Foto Malene Raith

“Hov, jeg kan jo lige … Aah, skønt!” Vinter i Danmark foregår for lukkede vinduer og døre, og derfor kan man godt komme til at overse muligheden for at lukke lyset ind, når pludselig den byder sig.

Heldigvis kommer jeg i tanke om den særlige feature, så for fuld blæser ruller jeg taget tilbage på den lille Citroën C1 Airscape og bliver øjeblikket efter ramt af vintersolens lune stråler.

Åh, mere af det, tak.

IMG_2624

Det er ellers en strid blæsende dag i dag med en windchill, der river i næse og øjne, som jeg fotograferer den lille mikrobil, men inde bag rattet med åbent tag kan vinden ikke nå mig, og med sol på kind smutter jeg kækt tilbage ud i trafikken.

Og her bemærker jeg nok en ting.

IMG_2585

Jeg kommer pænt hurtigt op i fart!

82 hestekræfter i en let lille vogn er faktisk rigtig friskt, i bytrafikken behøver jeg ikke mere for at være først over krydset eller smutte ind i ledige huller, og den lille Citroën C1 kører overraskende rapt side om side med de store vogne uden at lyde overanstrengt.

IMG_2605

Jo, jo, alting med måde, naturligvis, men det er altså fedt ikke at behøve at have mindreværdskomplekser, blot fordi man ligger nederst i bilhierarkiet størrelsesmæssigt.

Citroën C1s kække ydre design er på en gang tro mod de fleste andre søskende i Citroën familien og samtidig helt sit eget, hvilket kommer endnu mere til udtryk, hvis man vælger at style sin C1 med farver eller, som for eksempel på denne, mønster på stolpen mellem vinduerne.

Desuden kan man på den åbne Airscape vælge mellem tre farver kaleche.

IMG_2619

I kabinen går detaljer fra det ydre design igen på de behagelige sæder, instrumentbord og omkring den lange gearstang mangler der heller ikke kolorit, det kan selvfølgelig vælges til eller fra efter smag.

Men der er flere sjove detaljer herinde. For eksempel uret på touchskærmen i midten. Nok er det digitalt, men tallene vælter forover som minutterne går, præcis som på en gammeldags clockradio.

IMG_2611

Urene, eller rettere uret, er helt simpelt et speedometer, brændstofforbruget vises i det lille display i midten, og ikke, som jeg helt forvirret først troede, på den lille måler til venstre.

Det er nemlig omdrejningstælleren.

IMG_2613

På rattet kan man styre radioen, og så er der desuden det her sjove oldschool symbol til den eventuelt tilsluttede telefon.

Jeg har talt i dem, men kender de unge mon egentlig sådan et apparat?

IMG_2614

Som jeg kører ud på motorvejen, lukker jeg taget igen og giver den lille Citroën C1 Airscape lidt flere omdrejninger.

Nok engang følger bilen fint med trafikken, og så længe jeg holder mig indenfor fartgrænserne, bemærker jeg ikke, at jeg befinder mig i en mikrobil.

IMG_2597

Den er frisk og glad, og ikke til at slå ud af sin optimistiske kurs.

Indkøbene, værtindebuketten og hundefoderet kan uden problemer være med i bagagerummet, der, som det jo er med mikrobiler, lige kan rumme det vigtigste til en dagligdag for en lille familie.

IMG_2434

Der er desuden ikke nogen hattehylde i Citroën C1, som man skal klappe op, og det finder jeg dejligt bekvemt, da jeg altid glemmer at klappe den ned, og først opdager det, når jeg skal orientere mig i bakspejlet.

IMG_2640

To børn kan sagtens være med på bagsædet, hvorimod voksne kun bør gives korte lift, men det er også helt ok.

For har man brug for at transportere et halvt fodboldhold med udstyr, også selvom det er juniorligaen, er det ikke en mikrobil, man skal kigge på.

IMG_2590

Citroën C1 er en glad lille bybil til hverdagen, der har plads til det nødvendige, er nem at parkere og smutte gennem trafikken i, og lige får lidt mere power og stil i Airscape udgaven med den store motor.

Og det er en herlig følelse, at kunne give lidt gas på motorvejen, selvom man befinder sig en mikrobil, og efterfølgende åbne taget i byen og lukke himlen, fuglesangen og det gryende forår ind.

Jep. Mere af det, tak.

IMG_2574

Citroën C1 Airscape

Pris fra kr. 99.990,-

Hestekræfter: 82

Topfart: 170 km/t

Kilometer på literen: 23,3

Citroën C1 fås fra kr. 79.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On