Plads til det hele i Mitsubishi Space Star

IMG_2265

Foto Malene Raith

”Hov? Måske jeg skal …?” Jeg retter på gearskifteren, men den er god nok. Den hvide vogn har automatgear og er skam i Drive.

For fulde omdrejninger med 20 kilometer i timen kører jeg ud på vejen lettere desorienteret. Kan jeg på en eller anden måde have sat den fast i 1. ?

De andre omkring mig kan også høre det, men som jeg kommer op i fart, falder omdrejningerne til ro, og så er det, det går det op for mig …

Den lille Mitsubishi Space Star har jo slet ikke gear.

IMG_2262

Men faktisk bare et, kaldt CVT-gear (også kaldt milliongear).

CVT står for Constant Variable Transmission, og går i korte træk ud på, at gearkassen i stedet for tandhjul, har to kegleformede remhjul med en rem imellem, som kører op eller ned ad keglerne, når man accelererer, eller vognen får brug for mere kraft (f.eks. op ad bakke).

Når man har nået den ønskede fart, standser ”omdrejningslyden,” og remmen bliver, hvor den er på keglerne, til motoren igen får brug for kraft.

Glidende og behageligt med en anderledes lyd. Er man ikke til den slags, kan Mitsubishi Space Star også fås med 5 manuelle gear.

IMG_2276

Mitsubishi Space Star er en B-segment bil.

Altså nummeret større end en mikrobil, og selvom den ser meget lille ud, som den står der i sneen, kan man sagtens både se og fornemme den større plads indvendigt.

IMG_2287

Her er ikke en million knapper eller vilde design detaljer, men pladsen bag rattet er fin, og jeg sidder glimrende behageligt bag det store rat, der kan justeres op og ned.

Vognen er nøglefri, og jeg elsker at kunne trykke start med nøglen begravet i tasken.

IMG_2285

Urene giver sådan set sig selv med et lille display i midten, hvor jeg kan følge mit brændstof, og se hvor miljøvenligt jeg kører på den lille grønne Eco måler i højre side.

Mitsubishi Space Star har desuden Start/Stop, advarer om frost med et snefnug i displayet, rart på denne årstid, og mens jeg er ved herlige vinterfeatures, kan sædevarmen stilles på enten meget eller lidt.

IMG_2291

Radioen styres let fra rattet, og for fuld musik og omdrejninger, kører jeg ud ad vejen.

CVT-gearet kræver en smule tilvænning, men når man har gjort det, finder man ud af, at det faktisk er et rigtig rart automatgear.

IMG_2269

Og som jeg fortsætter ud ad motorvejen, bemærker jeg straks, hvor lydløs Mitsubishi Space Star er ved jævn fart her. Der er stort set ingen lyd fra motoren, kun lidt vindstøj.

Vognen er fint rap, og kører samtidig stadig pænt langt på literen.

IMG_2273

Men byen er bilen nu bedst til, hvor Mitsubishi Space Star er let at parkere og flette rundt i trafikken herinde.

Og kører man forbi skolen eller børnehaven kan man sætte to børn på bagsædet uden problemer. Selv med en lang mor bag rattet.

IMG_2296

Faktisk sidder også voksne godt heromme, om end en tur til Sydfrankrig måske kan blive en udfordring.

Bagagerummet er endnu et område, som jeg bemærker, bare lige er det mere rummeligt.

IMG_2293

Her er både plads til de daglige indkøb og til at gå amok i et godt tilbud på køkkenruller og vaskepulver, uden at man behøver at lægge varer ind på bagsædet.

Men vil man absolut have en sneskovl med hjem, kan splitbagsædet lægges ned, så man uden problemer kan slå vejen forbi Silvan og shoppe vintergrej.

IMG_2258

I det hele taget er Mitsubishi Space Star en god og rummelig bybil til den lille familie.

Den er ikke en pralhals, men blot en behagelig lille vogn fuld af udstyr til hverdagens store og små gøremål, med plads til det væsentlige og lidt mere til.

IMG_2268

Mitsubishi Space Star 1.2 Intense CVT

Pris kr. 159.995,-

Hestekræfter: 80

Topfart: 173

Kilometer på literen: 22,7

Mitsubishi Space Star fås fra 89.700,-

Author: Malene Raith

Share This Post On