Frisk og sporty faceliftet ny Audi A1

IMG_1452

Foto Malene Raith

”If possible, please make a u-turn …” Ååh, ja. En klassiker.

Men denne gang kan jeg ikke bebrejde den stakkels GPS-dame for at tabe overblikket i mylderet af tunneler og rundkørsler under de høje huse, der præger det lille fyrstedømme, vi befinder os i.

Og set fra den positive side oplever jeg i stedet ekstra meget af den lille særprægede by med egen Formel 1 bane i gaderne, i fornøjeligt selskab af min kollega fra KuffertogKoerehandsker.dk, Henrik Dreboldt, og en sporty ny Audi A1.

IMG_1431

Det er naturligvis Monaco, der er tale om, og her har Audi inviteret til testkørsel af deres nye faceliftede Audi A1.

Og junior Audien egner sig rigtig godt her. Altså til bykørsel. Både på grund af størrelsen, men også på grund af dens friske nye 3 cylindrede motor, der gør den nem at åle gennem trafikken.

IMG_1425

At den nye Audi A1 ønsker at henvende sig til den yngre del af bilpublikummet, understreges af de mange nye stylingsmuligheder, den kommer med. Nårh, ja, og af Audi selv på dagens pressemøde.

”Individualisering, det er det, de unge vil have,” forklarer de med alvorlig mine.

IMG_1459

Og de mener det. Den nye Audi A1 kan nemlig fås med flere design kits, der for eksempel kan gøre den ekstra sporty at se på eller give vognen et off road look, foruden en masse forskellige farve- og materiale kombinationer til udvendige skørter, spoilere og tagbue, og indvendige syninger, lister og sæder m.m.

Ikke mindre en million forskellige kombinationer kan vognen, ifølge Audi, fås i, men så, tror jeg også, at alle dingenoter er talt med.

IMG_1444

Faceliftet er mere diskret, Audi A1 har fået en lidt bredere grill,  for-, tåge- og baglygter er lidt fladere, hvilket lige gør den lidt mere skarp at se på, og så er der naturligvis også stylingsmuligheder til interiøret.

Her kan man lege med farver omkring blæsere, sæder og midterkonsol, hvis man får lyst.

IMG_1479

Man sidder dejligt bag det store rat, kabinen er både gedigen og nydelig, infotainmentsystemet let at bruge med Audi Connect, der i øvrigt tilslutter telefonen til vognens radioantenne, for at forbedre lyden.

Ah, rart. Ikke mere dåselyd, når man taler og kører.

IMG_1477

Vi får GPS damen på rette spor igen, og den lille improviserede Tour de Monaco slutter, som vi kører ud af byen og op i de bagved liggende bjerge.

Den lille Audi lystrer frisk gennem hårnålesvingene op og ned ad bjergene, den mangler på intet tidspunkt motorkraft til at trække sig op ad de stejle stigninger, og eneste udfordring er såmænd bare, at holde passagerer på bagsædet fri for køresyge.

IMG_1454

Nårh, ja, og tungen lige i munden, som jeg kører ind i sigtekornet fra en fransk bjergjæger, der har øje på de søde små Bambier, der pludselig hopper ud foran vognen og kækt ned ad vejen.

Jeg giver den lidt mere gas, dyrene forsvinder helskindede ind i skoven, og vognen ligger super godt fast på vejen, som vi når dalen og forlader bjergene igen.

IMG_1451

Den nye 3 cylindrede 1.4 turbodieselmotor (der er også en ny 1.0 3 cylindret turbobenzinmotor, som kommer til Danmark til maj) fungerer rigtig godt, og så kan jeg ikke undlade at bemærke, hvor støjsvag den er, selv da vi kommer ud på motorvejen og for fuld fart kører gennem tunnelerne tilbage mod Monaco.

IMG_1437

Brændstoføkonomien er desuden forbedret med op til 10 procent, afhængig af motortype naturligvis, og hvor det ydre design måske mere lægger op til købers egne stylingsevner, er der uden tvivl sket anderledes store forandringer under motorhjelmen på nye Audi A1.

IMG_1422

Jo, jo, her er selvfølgelig også fin plads til kufferter og indkøb i bagagerummet, bagsædepladsen er glimrende og rigtig god til børn.

Som sagt ser Audi selv den nye Audi A1, som en vogn til det yngre Audi publikum samt unge familier, og til sidstnævnte kan jeg varmt anbefale at gå efter A1 Sportsback.

Fem døre fungerer bare bedre med børn.

IMG_1434

Den nye faceliftede Audi A1 kan stå mere eller mindre ud i trafikken alt efter egen smag og stil, men uanset fartstriber eller ej, er det en fornøjelse at rulle gennem trafikken i den fikse junior Audi.

De nye motorer har gjort den endnu mere sporty at sidde bag rattet i, hvor den både er en frisk oplevelse på motorvejen og en herlig sporty vogn at snige sig gennem byen i, når GPS-fruen taber ævred begravet i tunnelerne i Monaco.

Ny Audi A1

Kommer til Danmark fra marts 2015, prisen er endnu ukendt.

Cylindre 3 og 4

Hestekræfter fra 90 til 192

Brændstoføkonomi fra 23,3 til 29,4 literen

Author: Malene Raith

Share This Post On