Praktisk og komfortabel kæmpe, Volvo V70

IMG_1986

Foto Malene Raith

Sådan der!

Hvor heldig er man lige, at militærhelikopteren passerer hen over krigsskibet, der flyder forbi i baggrunden, mens man er ved at fotografere en enorm Volvo i Københavns Havn?

Jeg retter fluks kameraet mod skuet, klar til at snappe det vildeste bilbillede og så …. går zoomen amok og nægter at stille skarpt. Fedt.

Øjeblikket passerer på få sekunder, larmen fra rotorbladene forsvinder og efterlader mig alene igen i solskinnet med den store glimtende Volvo V70.

IMG_1996

Det er nu heller ikke værst.

For den mørkeblå (med den smukke betegnelse ”Caspian Blue”) Volvo V70 er ikke bare en flot og rummelig stationcar, den er også dejlig luksuriøs at sidde bag rattet i.

Det får man allerede et hint om, som man åbner døren.

IMG_2090

Det indbydende lyse interiør er et smukt skue, der straks sætter gang i hele følelsesspekteret, som jeg kigger ind for første gang.

Et indre bifald går amok over hvor top klasse elegant de beige lædersæder, måtter og midterkonsol ser ud, smilet bliver bredere og bredere til pludselig husmoderen kommer på banen.

IMG_2000

Hun ser nemlig helt psyko-agtigt tilsølede vinterstøvler i herrestørrelse træde på måtternes sarte farve, og et barn, der har boltret sig i børnehavens sandkasse hoppe ind på bagsædet.

Smilet bliver stift et øjeblik, men så vinder fornuften heldigvis.

For skønhed kræver jo altid lidt ekstra, og i dette tilfælde kan man jo bare skifte måtterne ud i ny og næ.

IMG_2114

Og tilværelsen er bare lysere herinde i den optimistiske kabine, selv på en januar regnvejrsdag så mørk at navigationen går på aftenbelysning midt på dagen.

Det store dejlige rat med varme tøer hurtigt frosne fingre op, og selvom det er ekstraudstyr, er det bare fantastisk lækkert på denne årstid.

IMG_2083

Men ekstraudstyr er generelt ikke en mangelvare i Volvo V70, svenskerne er jo eksperter i hightech sikkerhedsudstyr, der blandt meget andet kan holde vognen i banen, parkere bilen, og så er her selvfølgelig også bakkamera, som er super anbefalelsesværdigt med den enorme afstand, der er fra chauffør til bagende på Volvo V70.

Al sammen elegant integreret i det enkle og brugervenlige instrumentbord.

IMG_2123

Bemærk i øvrigt at toppen af instrumentbordet som det eneste, er sort, så sollys ikke får det til at reflektere i forruden.

Til gengæld er der andre ting, der blinker i ruden foran mig.

Nøglen er sat på plads under startknappen, og jeg ruller lystigt hen ad vejen med parkerede biler på begge sider, da først en række gule lys viser sig i forruden.

IMG_1990

Herefter bliver rækken rød, og der lyder en advarende lyd a la Simon (et elektronisk huskespil med lys og lyd fra 1980’erne).

Det er selvfølgelig for meget fart og for tæt kørsel, der udløser advarslen, hvilket måske er under kontrol her på en villavej, men en anderledes afgørende faktor i stangtrafik, hvis man vil undgå sammenstød.

IMG_2006

Jeg sidder super komfortabelt, mens Volvo V70 glider gennem automatgearets otte trin, der slet ikke lader sig mærke med vognens størrelse.

Den har masser af motorkraft på den overlegne måde, som tillader hurtige overhalinger med en rigtig lækker acceleration, der ikke stresser motoren, men blot udløser en let brummen.

IMG_2012

Super mageligt og super luksuriøst.

Ja, ja, men koster det ikke på brændstofforbruget, spørger du måske.

Njøh. Volvo V70, der har et bagagerum på størrelse med en daginstitution i Københavns indre by, kører kun en smule kortere på literen end en mikrobil, og det er ret godt gået.

Start/Stop kan slås fra, hvilket jeg vælger at gøre, når jeg hurtigt skal smutte gennem et hul i bytrafikken. For servoen slår nemlig også fra, og rattet derfor låst til motoren er startet igen.

IMG_2013

”Du har ikke sele på mor!” Kommer det fra sladrehanken bag ved mig, der allerede har luret seleindikatoren ved bakspejlet, og han er ikke modtagelig for forklaringer om, at vi faktisk har parkeret vognen.

Han sidder herligt omme på det lyse bagsæde med rene hænder og sko, faktisk så godt, at han helt spontant slår ud med armene:

”Hvor er her dejligt højt til taget!”

IMG_2103

Og det udbrud opsummerer størrelsen på Volvo V70 meget godt.

For der er på alle måder højt til loftet i den store stationcar. Det gælder for den høfligt hurtige motor, det indbydende interiør og så naturligvis shoppingcenteret af et bagagerum.

IMG_1997

Og selvom militæret et kort øjeblik sværmede om vognen ude for enden af Københavns Havn, så føles Volvo V70, størrelsen til trods, ikke som en kampvogn i trafikken, men som en komfortabel direktionsvogn både i byen og på motorvejen.

IMG_1993

Volvo V70 D4 Momentum

Pris kr. 661.900,- (foruden ekstraudstyr for 185.600,- ekstraudstyr såsom læderkabine, letmetalsfælge, sikkerhedspakke, teknikpakke mm.)

Hestekræfter: 181

Topfart: 220 km/t

Kilometer på literen: 22,2

Volvo V70 fås fra kr. 529.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On