Super skarp ny Ford Mondeo

IMG_0803

Foto Malene Raith

”Please, make a u-turn …” lyder det lige pludselig midt på den lille snoede bjergvej.

Den er sikker hver gang. Jeg må enten have for meget kviksølv i mine plomber, eller fået indopereret en alien sender et hemmeligt sted på kroppen i bedste X-files stil.

Et eller andet ved mig får i hvert fald altid GPS-fruentimmerne til at miste overblikket, og pludselig befinder min altid velklædte kollega, Nikolaj Klingenberg fra My-Pleasure.dk, og jeg os i en naturpark langt væk fra alfarvej.

Vi tager en hurtig beslutning og gør det eneste, man kan gøre i en sådan situation … holder ind til siden og begynder at sparke lidt dæk.

IMG_0768

Ikke at nogen af os rigtig er typerne til det, men det giver mulighed for at nyde den smukke nye Ford Mondeo, som vi kører rundt i, udefra.

Vi befinder os somewhere nordvest for Malaga i Spanien, hvor Ford har inviteret til testkørsel af deres længe ventede helt nye Ford Mondeo.

Vognen været undervejs i flere år, og noget af tiden er blandt andet brugt på at teste og gennemtænke det nye og virkelig vellykkede design.

IMG_0790

Netop det talte jeg med Fords designer, Chris Bird, om på Paris Motor Show, men den samtale vender jeg tilbage til.

For lige nu står jeg på en støvet p-plads og kigger på den metallic røde vogn, der bred og bister holder og glimter i solskinnet.

IMG_0773

Linjerne, grillen og LED-lygterne, som iøvrigt oplyser vejen med et spøgelsesblåt lys om natten, gør den super skarp og eksklusiv at se på, og alle fortidens hurtige bemærkninger om kopimaskinesælgere og politibetjente forstummer fuldstændig.

Det her look vender hoveder i beundring.

IMG_0828

Indvendigt er der naturligvis også sket en hel masse, men meget af det nye ser man først, når man starter motoren.

Langt de fleste knapper og kommandoer er nemlig rykket ind i infotainmentsystemet, hvilket efterlader instrumentbordet rent og enkelt, og det giver ro i kabinen.

IMG_0899

Men nye features er der skam nok af: blandt andet et opgraderet parkeringssystem med følere hele vejen rundt om vognen, og en parkeringsassistent, der ikke bare kan parallelparkere bilen, men nu også lave en 90 graders parkering ind i en bås.

Pedestrian Detection holder ikke bare øje med fodgængere, men også deres bevægelsesmønstre i forhold til bilen, Lane Departure Warning ryster i rattet, hvis du er på vej ud af din bane, og vågner du ikke af det, kan Lane Keeping Assist selv rette vognen ind.

For blot at nævne lidt.

IMG_1381

Og så er jeg slet ikke kommet ind på stemmestyringsprogrammet, der kan hjælpe med at skifte musik, ringe op eller finde en tankstation. Bum.

Med måsen i det komfortable sæde og navigationen sat direkte til målet uden svinkeærinder, kører vi tilbage mod Malaga ad de snoede bjergeveje.

IMG_0814

Og det er en nydelse at befinde sig bag rattet.

Den nye Ford Mondeo er en vogn, man bare sætter sig ind i og kører. Den kræver ingen tilvænning eller nærmere gennemgang, det hele giver sig selv, og køreoplevelsen er super smooth.

IMG_0791

Vognen glider hen over den solopvarmede asfalt, styrer legende let og komfortabelt gennem svingene og er utroligt støjsvag.

Også da vi når motorvejen og giver den godt med omdrejninger.

Der er ingen tvivl om, at den nye Ford Mondeo er en bil, som det er meningen, man skal tilbringe mange timer bag rattet i, og derfor er komforten, lige fra sædemassage til effektive motorer, i top.

IMG_0802

Og kører man meget, er brændstoføkonomi naturligvis ekstra vigtigt.

Den nye Ford Mondeo kommer med et nyt stort modelprogram med fem benzin Ecoboost motorer og 9 diesel motorer, som jeg ikke vil uddybe her, men blot nævne, at den 115 hestes dieselmotor kan køre 27,8 kilometer på literen.

IMG_0833

Ford Mondeo er en firmabil.

For langt de fleste mennesker er den et arbejdsredskab, der tages i brug hver dag, og hvor familien kan være med i fritiden. Specielt, hvis man vælger stationcar udgaven.

På bagsæderne er der ud over Isofix også ekstra sikkerhed i form af seleairbags, du kan se, hvordan de virker, på den lille film nederst.

IMG_0829

Men den nye Ford Mondeo er mere end en gedigen vogn, der kan klare tusindvis af kilometer i komfortabel brændstoføkonomisk stil, den er som sagt også blevet elegant og eksklusiv i sit design.

Og jeg er helt vild med det nye udseende, som der naturligvis også er blevet brugt meget tid på at finde.

ford_paris_2014

Chris Bird og en meget artig journalist

”Futuring is very difficult,” forklarede Ford designer Chris Bird mig på Paris Motor Show i efteråret.

”Designere må have en kritisk intuition. For det, der er det nye nu, er måske noget, man ikke kan lide om fem år, og vi har derfor brugt meget energi på at finde et tidløst design, der ikke er påvirket af moden. ”

IMG_1413

”Gode proportioner er meget vigtige sammen med fronten på vognen. Her læner grillen sig nu frem, og det er blandt andet med til at give et indtryk af fart. At den kører, selvom den holder stille.”

IMG_1411

”De tydelige optrukne linjer på motorhjelm og ned langs siderne, giver desuden udtryk af styrke, som hos en atlet, og de aflange smalle forlygter gør samtidig vognen bredere at se på. Selvsikker, underspillet og dynamisk.”

IMG_0837”Logoet er desuden nu rykket op i motorhjelmen, for det skal præsenteres ordentligt og trykkes helt ned i metallet,” afslutter Chris Bird.

Sådan! Selvsikker, underspillet og dynamisk.

Det opsummerer ikke bare designet, men hele følelsen i det nye gedigne flagskib fra Ford.

Den nye Ford Mondeo, som allerede er blevet kåret til Årets Firmabil 2015 i Danmark, har Danmarkspremiere næste weekend den 3. – 4. Januar 2015.

Glæd Jer!

Se Ford Mondeo live i den lille film fra testkørslen i Malaga:

Ford Mondeo

Pris fra kr. 397.600,- for en fem dørs og fra kr. 412.600,- som stationcar

(Beskatningspris fra kr. 288.896,-)

 

Author: Malene Raith

Share This Post On