Rå køreglæde i skarpt suit: Toyota GT86 TRD

IMG_1516

Foto Malene Raith

”Det bliver fyrre kroner …”

Jeg kan ikke rigtig se ham, men stemmen bevidner, at han er deroppe et sted. Jeg kaster to mønter op på disken. Selvom jeg har lange arme, kan jeg bare ikke rigtig overskue at bruge Dankort terminalen hernedefra.

Manden blotter en hvid tandrække i et bredt grin, da han øjeblikket efter langer kaffen ned til mig.

Jeg smiler tilbage, velvidende, at det ikke er mig, han smiler til, og giver så den perlemorshvide Toyota GT86 TRD en smule ekstra pedal på vej ud af McDrive.

IMG_1514

”Hold da op, hvad er det for en bil, du kører i?”

”Flot vogn, hvad hedder sådan en?”

Man kan lige så godt indstille sig på det. Kører man rundt i en Toyota GT86 TRD, kommer man automatisk i kontakt med sine omgivelser, og lyssky væsener og indelukkede personer bør derfor nok søge mere anonyme køretøjer.

IMG_1520

For TRD står for Toyota Racing Development, hvilket betyder, at Toyota GT86 i denne udgave er blevet racerstylet med blandt andet bredere dæk, letmetalsfælge, skørter, fire styks auspuff og en stenhård undervogn.

Motoren (boxermotor udviklet af Subaru) har de dog ikke pillet ved, det er den samme som i den GT86, jeg kørte i vinter (og som du kan læse om HER), men det er skam også vildt nok.

IMG_1529

Og med sit cool TRD outfit, synes jeg faktisk, at Toyota GT86 har fået den påklædning, den fortjener.

Vognen ser ganske enkelt super godt ud, specielt i hvid, som giver kontrast til den sorte grill og de sorte fælge, og Toyota GT86 TRD ligner endelig det, en Toyota GT86 er: en flabet vogn klar til ræs.

IMG_1800

Og fanger man ikke, at denne her bil er bygget til fart, når man kigger på den, går det nok op for en, når man sætter sig ind i den.

Eller ned i den. For selvfølgelig sidder man med måsen ti centimeter over jorden i et hårdt læder racersæde med røde syninger, der matcher det store læderrat, og fødderne plantet på racerpedaler.

Her er klimaanlæg, sædevarme og kopholdere, men så slutter hyggen også.

IMG_1783

Urene er kontante uden distraherende oplysninger.

Omdrejningstælleren er i centrum, ikke speedometeret, for Toyota GT86 elsker at få omdrejninger, og så kan man i øvrigt også se her, når VSC (svarer til ESC) er slået fra. Det gøres dog kun på bane og er ikke tilrådeligt i vådt vintervejr på motorvejen.

Sidst, men ikke mindst, står den store (affyrings-) startknap i øjnene.

IMG_1787

Jeg holder vejret, som jeg trykker på den, men kan et øjeblik efter ånde lettet op igen.

Toyotaen har en let dyb brummende lyd, når man starter den, men hverken vræl eller brøl. Bare rolig, det kommer …

For pludselig erindrer jeg, hvorledes jeg kørte Toyota GT86 pænt og nydeligt sidste gang. Det kan man nemlig, hvis man vil, for morskaben kommer først, når man kører den helt ud i de små gear.

IMG_1508

Halleluja (det er jo jul), så vågner både brøl og omdrejningstæller. Og det er meget dybt og ondt, det brøl, når bare man bliver ved med at træde på speederen og ikke skifte gear. Den er så køreglad denne her vogn, at speedometernålen ser helt trist og doven ud ved 130 km/t.

Den vil have mere, mere, mere og gerne en snoet tør landevej, hvor man for alvor kan ræse gennem svingene.

Gearstangen er lille og gearskiftene korte og hårde, hvilket er herligt aggressivt, speederen er kontant, og jeg trykkes tilbage i sædet, som vognen accelererer med vræl og brøl.

Åh, livet er skønt, men skal leves med begge hænder på rattet.

IMG_1531

Da jeg på et tidspunkt holder for rødt, begynder regnen at falde tungt. Eller måske bare at falde, men herinde lyder det som små sten.

For selvfølgelig er taget ikke isoleret, al støj udefra kan høres, hvilket igen understreger, at man virkelig kommer i kontakt med sine omgivelser i gaderaceren.

Også da jeg søger ly i en p-kælder. Malet gulv og brede våde dæk får den baghjulstrukne Toyota GT86 TRD til at slå ud med bagenden, hver gang jeg drejer på rattet, og med hvinende dæk og 20 km/t drifter jeg grinende rundt herinde. Nøjh, det er upassende … og sindssygt sjovt.

Nogen kigger vredt. Andre smiler.

IMG_1628

Man kan sagtens lave juleshopping i en Toyota GT86 TRD, her er faktisk overraskende god plads til store gaver, så længe de ikke købes i Ikea, til gengæld kan man ikke have familien med.

Bagsædet er nærmest ikke eksisterende.

IMG_1796

Heromme kan man i stedet placere flere gaver, sin taske eller et stort brød, så længe det er bogstaveligt talt, men voksne er no go. Også selvom der sidder en pygmæ bag rattet.

Børn kan til nød være med, og kan de lide biler, fart og dybe brøl, tilgiver de hurtigt den ringe plads.

Upraktisk? Totalt.

Fantastisk? Oh, yes!!

IMG_1806

Toyota GT86 TRD er en rå og upoleret gaderacer. Den er skabt til at blive udfordret på fart og køreegenskaber, er optimeret til det, og det er her, man får fuld valuta for pengene.

Den kan som sagt også køres som en almindelig, om end noget ukomfortabel vogn, og af samme grund nok ikke af folk med løse hofteskåle eller tænder.

For den hårde undervogn sender hver en revne i asfalten op gennem kroppen, og selvom man sagtens kan liste den hen over mindre vejbump, er det ikke en super anvendelig hverdagsvogn. Og glem pendling.

IMG_1505

 

Halvandet barn kan til nød køres i skole/børnehave, man kan købe julegaver til tilsvarende og brumme lidt rundt i bytrafikken. Men så skylder man også vognen at slippe snoren og sætte den fri på en bane.

Den sporty, potente og cool TRD styling, synes jeg, klæder Toyota GT86 fuld ud, måske er den ikke længere super anonym i trafikken, til gengæld har den fået det skræddersyede suit, den fortjener.

Nok siger man, at den, der lever stille, lever godt.

Men den, der kører Toyota GT86 TRD, har det meget sjovere.

IMG_1543

Toyota GT86 TRD (2.0 4 cyl.)

Pris kr. 643.871,-

Hestekræfter: 200

Topfart: 226 km/t

Kilometer på literen: 12,8

Toyota GT86 fås fra kr. 539.995,-

Author: Malene Raith

Share This Post On