Seat Mii Ecofuel giver den gas

IMG_1126

Foto Malene Raith

”Halløj igen,” smiler jeg lettere dybfrossen og starter den lille vogn.

Udenfor sender en stiv kuling de iskolde regndråber ind på ruden, men hverken de eller vinden kan nå mig nu herinde bag rattet i den herligt varme kabine med sædevarmen tændt på fuldt blus. Ah!

Jeg genkender rigtig meget i vognen fra en glad køretur i sommer, hvor jeg også kørte Seat Mii, og så alligevel …?

Noget er anderledes.

IMG_1130

Jeg ved også godt, hvad det er, selvom man ikke lige bemærker det først.

Den nye Seat Mii har nemlig en benzinhybrid motor, som både kan køre på komprimeret gas (CNG) og benzin, hvilket har givet den tilnavnet: Ecofuel.

Og faktisk bilder jeg lige nu mig selv ind, at motoren er en lille smule mere støjsvag.

Nårh, ja, og så ser brændstofmåleren i instrumentbordet lidt anderledes ud.

IMG_1161

Den lille mikrobil er udstyret med to CNG-tanke, som komprimerer naturgassen, og giver den en rækkevidde på 380 kilometer.

Seat Mii Ecofuel kører altså primært på gas, men skulle man være så uheldig at løbe tør, har den desuden en benzintank med en rækkevidde på yderligere 220 kilometer.

Altså 600 kilometer i alt (man er vel fiks til hovedregning) – ikke dårligt!

IMG_1140

Men ud over sit forbrug, hvilket jeg vender tilbage til om lidt, ligner Seat Mii Ecofuel en helt almindelig Seat Mii.

Nok en mikrobil, men med fin plads bag rattet til 185 cm.

IMG_1150

Fem gear, sædevarme, radio og et enkelt instrumentbord, her er hvad man har brug for, foruden den lille touchskærm i forruden med navigation og kørecomputer.

Pladsen i kabinen er glimrende på forsædet, men bagsædet henvender sig mest til børn, hvilket de to gange Isofix også understreger.

IMG_1170

Jeg kan dog også sagtens være med heromme på mindre afmålte ture.

Bagagerummet har desuden fin plads til daglige indkøb, og så kan man vel ikke bede om mere i en mikrobil.

IMG_1162

Eller kan man?

For den lille Seat Mii Ecofuel kører dejligt.

Den lille firkantede vogn kan smutte ud og ind gennem bytrafikken, samt parkeres hvor mange andre biler må give op, og så bliver man altså i ekstra godt humør af at følge sit brændstofforbrug på kørecomputeren.

IMG_1123

Jeg er normalt ikke den, der rammer det mest super miljøvenlige gennemsnit i en bil. Men i Seat Mii Ecofuel kan jeg ikke andet.

Mit snit ender derfor på imponerende 33 kilometer på literen (eller rettere pr. kilo som det hedder, når det er gas).

Faktisk på vej ned ad en, nuvel, meget stejl, bakke, oplever jeg et øjeblik at køre helt op til 100 kilometer pr. kilo. Vildt.

IMG_1133

Ud over at Seat Mii Ecofuel altså har et yderst fornuftigt brændstofforbrug, forurener den også mindre.

Helt grøn er den dog ikke, Seat Mii Ecofuel udleder stadig CO2 bare i mindre mængder end en benzinbil.

Og eftersom benzintanken kun rummer ti liter (og gastanken 11 kilo), kan man nøjes med at bruge benzinen til at køre til den nærmeste af de ti gas tankstationer, der pt. er i Danmark. Gas tankes iøvrigt lige så let og hurtigt som benzin.

Rygtet siger, at der er flere stationer på vej, og det er der desuden også af gashybriderne. Flere store bilmærker har allerede introduceret gasbiler på det danske marked, og Seat selv har endnu en af slagsen på vej til Danmark, nemlig en Seat Leon.

Og så bliver der for alvor penge at spare for pendlerne, men det er en anden historie.

IMG_1138

Seat Mii Ecofuel CNG (5 døre)

Pris kr. 112.900,-

Hestekræfter: 68

Topfart: 164 km/t

Kilometer pr. kilo gas: 34,5

Der er i øvrigt kampagnepris på den almindelige Seat Mii Style 5 dørs, der resten af 2014 kan erhverves for kr. 84.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On