Skarp og sporty ny Ford Focus

IMG_9982

Foto Malene Raith

”Hvad øhm, er du helt tryg ved det her?” Spørger jeg min kollega, mens jeg får øjenkontakt med en lille brun ged ude i vejkanten.

Han kigger skeptisk på den støvede grusvej, hvor hullerne bliver større og større i takt med, at vejen bliver smallere.

Nok er det en testkørsel, det her, men at afprøve off road habilitet i en Ford Focus er på en eller anden måde alligevel lidt overkill.

Vi tjekker GPS’en, vejkortet og derefter solen.

Jep, den er god nok. Vi er kørt heelt forkert.

IMG_0004

Selvom vi af ukendte grunde nu er på vej mod Portugal, er det altså Malaga i Spanien, som Ford har inviteret til testkørsel i af den nye Ford Focus.

Den populære vogn har været gennem et større facelift, og jeg kan lige så godt afsløre med det samme, at det er et rigtig vellykket et af slagsen.

IMG_0205IMG_9997

Grill, lygter, ja, hele fronten er ny og ren i sit design, vognen er blevet lavere og bredere, og Ford emblemet er desuden nu flyttet op og støbt ind i metallet på motorhjelmen. Der vil det sidde fremover på de nye Ford modeller.

Linjerne er blevet meget mere skarpe og mere markante, hvilket er med til at give den nye Ford Focus et strømlinet og elegant look. En anden god detalje er, at nu er muligt at placere nummerpladen, så den ikke ødelægger grillen.

Den slags er jeg fan af.

IMG_0200IMG_0016

For- og baglygter er blevet smallere, og det er blandt andet med til at give vognen et dynamisk udtryk.

Det talte jeg med Fords designer Chris Bird om på Paris Motor Show, og det kan du læse meget mere om, når historien om den nye Ford Mondeo kommer på bloggen i nær fremtid.

IMG_9973

Godt ser line-uppet i hvert fald ud, som tager i mod os i solskinnet i Malaga Lufthavn, og min kollega og jeg stryger direkte ind i en Ford Focus fem-dørs sedan. Som jeg forvirrer mig lidt ved egentlig at være en hatchback.

Om man kalder den det ene eller det andet, ændrer ikke ved, at her er i rigelig plads til min kuffert og et par af kollegernes, hvis det skulle være, i bagagerummet.

IMG_9975

Og indvendigt i kabinen er der også sket en hel del. Antallet af knapper er blevet reduceret, hvilket har gjort instrumentbordet blevet meget mere rent, overskueligt og enkelt, og bare roligt, det betyder ikke, at her er færre funktioner.

Faktisk er 18 nye forbedrede køreteknologier nu mulige i den nye Ford Focus.

IMG_0011

For eksempel Pre-Collision Assist, som jeg oplever på nært hold på vej gennem bytrafikken i Malaga, hvor vognen pludselig advarer mig om, at den forankørende er bremset.

Jeg har skam foden på bremsen, men havde jeg været lidt langsommere, var vognen såmænd bremset af sig selv.

IMG_9984

Her er Adaptive Cruise Control, et fartpilot system, som specielt pendlere har stor gavn af, hvor man selv sætter den afstand, man vil holde til forankørende, hvorefter vognen selv tilpasser farten.

Et kamera på fronten holder desuden øje med fartskilte, at jeg holder banen og holder mig i den, og så kan den faceliftede Ford Focus desuden ikke bare parallelparkere selv, den kan nu også selv køre ind i en bås.

Den slags skal man lige vænne sig til, men det funger! Se hvordan på filmen nederst i historien.

IMG_9989

Vi stryger for fuld fart ud ad motorvejen helt uden at tænke over, at det er eftermiddag, og vi har solen i øjnene, selvom den planlagde rute går mod øst.

Vognen kører frisk og super smooth, gearene glider let, køregenskaberne er i top og støjniveauet i bund, så vi læner os tilbage og nyder turen, der på sær vis bliver længere og længere.

IMG_9993

Først da vi stopper op i det smukke område på den hullede og pænt støvede grusvej, begynder vi at fatte mistanke.

Udtrykket i øjnene på den lille bjergged siger mig, at ingen af kollegerne er passeret her forbi, så vi sløjfer ruten på GPS’en og laver en ny.

Og vupti! I stik modsat retning finder vi motorvejen, Ford folkene og alle de andre nypolerede Focus, der helt uden problemer er nået frem før os.

IMG_9980

Den nye Ford Focus har fået mere personlighed med sit cool opdaterede design, der ikke bare har givet den et frisk og sporty udseende, men også et mere elegant og moderne interiør spækket med nyeste teknik.

Det er en vogn, som man snildt kan tilbringe mange timer i, mens man fornøjes over de gode køregenskaber, det behagelige lave støjniveau og de forbedrede motorer.

IMG_0008

Og skulle man komme en lille smule uden for kortet, klarer den også alternative turistruter gennem smalle gyder, stejle jordveje og mindre grusstier på frisk og komfortabel vis.

Den nye Ford Focus er allerede ude hos forhandlerne nu, se den her i min lille film fra testkørslen og detouren i Malaga …

Ny Ford Focus

Pris fra kr. 209.980,- (5-dørs Sedan 1.0 Ecoboost med 100 hestekræfter og 23,3 kilometer på literen)

Og fra kr. 231.990,- (Stationcar 1.0 Ecoboost med 100 hestekræfter og 20,8 kilometer på literen)

Begge i udstyrsniveau Trend.

 

Author: Malene Raith

Share This Post On