Foto Malene Raith
”Bare på beløbet,” svarer jeg og rækker ned efter Dankort terminalen.
Normalt rækker jeg op, men i dag er jeg kørt efter kaffe i en enorm amerikaner, som jeg, for lige at komme i øjenhøjde med ekspedienten, har hævet.
Fornemmelsen er fantastisk heroppe, og mit smil er, ligesom alt ved den bistre Jeep Grand Cherokee, stort og bredt.
Og jeg kan lide vognen fra det øjeblik, den bliver kørt frem foran mig.
Nu er jeg så generelt glad for store vogne, og den brede front med den bidske grill, den gyldne farve og de glimtende kromlister og fælge sender derfor fluks endorfiner ud i mit blod.
Dammit, det bæst ser godt ud.
Men nu tilbringer man jo altså det meste af tiden bag rattet, og jeg er derfor lidt spændt på, om det ydre står mål med det indre.
Jeg åbner den store dør, sætter mig op (og det er altid rart, når man er 185 cm) og til rette i det mørkebrune lædersædet med hvide syninger.
Det kan indstilles perfekt, blandt andet kan lændestøtten pustes op, og havde det været en varm dag, kunne sædet sågar køle.
Jeg tænder for sædevarmen i stedet, og lukker lyset ind gennem det enorme panoramasoltag.
Navigation (der f.eks. fortæller, hvis motorvejen er spærret) styres let på den store touchskærm over midterkonsollen, hvor også klimaanlæg, telefon, infotainment og alt mulig andet gemmer sig.
På rattet kan funktioner som fartpilot og adaptiv fartpilot (der indstilles med fart og den afstand, jeg ønsker til forankørende) meget nemt indstilles.
På det cool farvedisplay mellem urene kan jeg så se alle mulige informationer om bilen og dens kørsel, samt advarsler ved for tæt kørsel m.m. Det vender jeg tilbage til.
Rat og instrumentbord er, trods de mange indeholdte features, enkelt og eksklusivt med elegante detaljer, der understreger præget af luksus.
Og på midterkonsollen styres det væsentligste ved denne vogn: offroad egenskaberne, der blandt andet kan hæve og sænke vognen.
For selvom jeg ingen problemer har med at ”nøjes” med at køre denne vogn rundt på asfalt, så kan den naturligvis gøre sig fantastisk i terrænet.
Det ligger nemlig i dens DNA.
Det amerikanske firehjulstrækker ikon går tilbage til 1941, hvor det militære køretøj, ifølge en af teorierne, gik under betegnelsen GP, “General Purpose,” der i daglig tale lyder som Jeep.
Efter Anden Verdenskrig fik den så tilnavnet Freds-Jeep’en. Den kunne nemlig hjælpe brandvæsen, skovbrug, industri, militær og politi, og “den lille vogn, der var med til at bryde Europas lænker,” blev udråbt til ægte helt.
Siden er der løbet meget vand under broen, og i 2010 blev bilerne trukket ud af det finanskrise ramte danske marked og sidste Jeep officielt solgt i Danmark.
Men i 2014, efter flere år, hvor danskerne i den grad har downsized, er Jeep endelig tilbage i landet, og det er jeg glad for.
Jeg sætter i Drive (for naturligvis køres dette luksusdyr på letteste vis, men har paddleshift til dem, der selv vil skifte gear) og buldrer af sted.
Ah, det er skønt at beskue trafikken hen over den store gyldne front, jeg sidder super komfortabelt, bilen glider dejligt hen ad asfalten, støjniveauet er behageligt, og vognen er, trods sin store størrelse, meget nem at fornemme og overskue.
Og kan man ikke få øje på cyklisten i de store sidespejle, så advarer en biplyd såmænd om de tohjulede ved højresving. Genialt!
En vild advarsel får jeg også, da en kvinde foran mig i lyskrydset hakker bremsen og beslutter at dreje til højre i venstre bane.
BRAKE, står der med rødt i displayet mellem urene, og alt bipper og hyler, men jeg får køligt trukket udenom (med hornet i bund, naturligvis).
Heroppe fra ser man heldigvis alt …
Det giver næsten sig selv, at børn har masser af plads på bagsædet i en Jeep Grand Cherokee, det har voksne skam også, men denne vogn er udstyret med en ekstra gadget, der sikrer ro på bagsædet.
Skærmene er godt nok (som det eneste i øvrigt) ekstraudstyr, men skal man en tur sydpå med familien, kan man blandt andet slutte en computer eller Playstation til. Smart.
Min søn har dog nok i mange af de andre features på vognen, som både er praktiske og sjove for en lille pilfinger såsom nøglefri lås og elektrisk bagklap.
”Mor, jeg skal trykke,” er beskeden og pludselig er det meget vigtigt for ham, at lægge sin miniature Fjäll Räv i bagagerummet.
Heromme er der naturligvis plads hele børnehavens Fjeldræve, (foruden pædagogernes), hvis det er.
Jeep Grand Cherokee er en luksus SUV, en skøn flyder, med et eksklusivt interiør fyldt med nyeste teknologi og udstyr, samt et brutalt og bistert eksteriør, som vækker opsigt uden at være flashy.
Den triller uden problemer en tur på stranden, hen over marken, gennem sneen, you name it, men den kan også bare transportere dig og hele din familie rundt i byen, på landet og motorvejen på komfortabel vis.
Og får du behov for at komme i øjenhøjde med ekspedienten på din lokale McDonalds, klarer den naturligvis også det.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit
Pris kr. 1.384.780,-
Hestekræfter: 250
Topfart: 202
Kilometer på literen: 13,3
Jeep Grand Cherokee fås fra kr. 1.101.780,-