WRC Dag 2: En god dag for Hyundai

IMG_8966

Foto Malene Raith

Klokken er 9.40, og vi er netop ankommet til Arena Panzerplatte, 3. etape af WRC (World Rally Championship).

Der er allerede godt gang i ølskænkeriet, pølsestegning og merchandisesalget i teltene på pladsen, der er ved at være fyldt op.

Denne etape er meget publikumsvenlig, fordi der er flere gode udsigtspunkter, og her, hvor vi står, er der sågar både kommentator, der remser mellemtider op og en storskærm, man kan følge med på.

IMG_9033

Man kan vælge enten at betale indgang ved de etaper, man har lyst til at se, eller købe et rallypas til 69 Euro, der giver adgang til alle tre dages 17 etaper inklusiv serviceparken, teltbyen, hvor værkstederne og alle teams holder til.

Parkering koster desuden 1 Euro.

Hele ruten er markeret med stopskilte eller afspærringer, der viser publikum, hvor de må opholde sig, da rally jo har et vist faremoment i sig også for tilskuerne.

Der er med mellemrum lavet overskæringer, hvor folk kan krydse vejen, så man kan bevæge sig frit fra punkt til punkt.

Overskæringerne er bemandede af marshals i gule veste, der får besked, når en bil er på vej, hvorefter de blæser i en lille hidsig fløjte og lukker adgangen.

IMG_8981

 

Skoven ekkoer derfor ikke bare af vrælende motorlyd, men også af advarende fløjt, som kommer nærmere efterhånden som bilerne flyver gennem etapen.

Vi er blevet inviteret til WRC i Tyskland af Hyundai, der i år er med igen efter ti års fravær og for første gang i den store klasse.

WRC er nemlig delt op i klasser: WRC, den store klasse med fabriksteams fra bilproducenter som for eksempel Ford, Volkswagen, Citroën og Hyundai.

Efter dem kører WRC2, som er lidt a la GT2, hvor også private teams deltager, og endelig er der WRC3, der er for to hjulstrukne vogne.

IMG_8927

Hyundai deltager med to vogne i klassementet samt en tredie, der bare kører med for at få erfaringer.

Vognene er ombyggede Hyundai I20, der stadig har samme karosseri som gadeudgaven, blot med lidt modifikationer her og der, og samme motorblok.

Men så heller ikke mere. De vilde maskiner med hvinende motorer, der i øvrigt har en stor lang håndbremse midt i vognen, da det er den mest effektive måde at klare et sving på, kan køre 0 – 100 på blot 3,5 sekunder.

IMG_8957

Når vognene forlader serviceparken om morgenen, er køreren og co-driveren alene om at klare udfordringerne med bilen gennem dagens første 3 – 4 etaper.

De må reparere og skifte al det, de vil, så længe de selv gør det og har det med i vognen, men eftersom det er et race mod uret, handler det om at runde etaperne hurtigst muligt uden noget går galt.

En servicevogn har kørt ruten i forvejen og taget noter, som er blevet videregivet til de to rallykørere i bilen. De har ikke selv set vejen.

De får så et starttidspunkt, som de skal overholde på hver etape, og for tidlig eller for sen start giver tidsstraf.

IMG_8893

De skal også selv bevæge sig rundt mellem etaperne, og det foregår på offentlig vej med trafikpropper, fartkontrol og andre herligheder.

Man kan derfor møde rallybilerne på vejen, som de kører fra sted til sted.

Midt på dagen er der så service igen, vognene får nu 30 minutters værkstedstid, hvor mekanikerne knokler for at udbedre eventuelle skader. Herefter køres eftermiddagens etaper, inden bilerne så kører over i værkstedet igen.

IMG_8904

Messebyen, service området med alle de deltagende teams og deres værksteder er placeret i Trier, hvor publikum tilbringer aftenen med at nyde (endnu) en kold øl og kigge på de forskellige vogne.

Bilerne må blive repareret på af mekanikerteamet i præcis 45 minutter om aftenen, hvorefter de køres væk til næste dag.

Det er ind til videre gået rigtig godt for Hyundai her i Tyskland, de nærmer sig stødt en podieplacering, som der naturligvis kommer en opdatering på her på bloggen senere i dag.

Men intet er afgjort, før alle er kommet gennem søndagens sidste etape, her er top ti placeringerne efter andendagen i WRC Tyskland:

1. VW

2. Citroën

3. Hyundai

4. Hyundai

5. VW

6. Ford

7. Ford

8. Citroën

9. Ford

10. Ford

IMG_8961

Author: Malene Raith

Share This Post On