Berusende Porsche 911 Targa

IMG_7608

Foto Malene Raith

Jeg sætter mig ind, smækker omverdenen ude, og lader duften af læderet fylde næseborene.

Alle lyde udefra forekommer fjerne og afdæmpede herinde, jeg kigger mig tilfreds omkring, lader den ene hånd hvile på den kølige gearknop og den anden på det bløde læderrat. Det er alt for længe siden sidst.

Jeg tager en dyb indånding. Og drejer nøglen.

Motoren reagerer prompte med et hult brøl, der får nakkehårene til at rejse sig og sender kuldegysninger hele vejen ned ad rygsøjlen og ud i mine tæer.

Oh, yeah!

Honey, I’m home …

IMG_7614

Cumulus nimbus. Normalt går jeg ikke super meget op i vejret, men den enorme tordensky over Sverige, der kan ses fra dækket på Helsingør-Helsingborg færgen, ligner unægtelig dårligt nyt.

Nej, jeg er ikke på cykel, men jeg er på vej mod den svenske racerbane Ring Knutstorp for at teste den nye Porsche 911 Targa. Og åben vogn lukkes kun på grund af en eneste ting: regnvejr.

IMG_7665

Navnet Targa refererer til Porsches succes i det legendariske sicilianske langdistance landevejsløb, Targa Florio, men måske mest til det italienske ord Targa, der betyder skjold.

911 Targa blev nemlig introduceret i 1965, som verdens første sikkerheds cabriolet.

Debatten havde dengang kørt hårdt omkring den ringe sikkerhed i åbne biler, og i USA overvejede man helt at forbyde dem.

Porsche valgte at tænke konstruktivt, og Ferdinand Alexander Porsches svar på debatten blev at udstyre 911 med en bred sikkerhedsbøjle, der i forvejen var kendt fra motorsportens verden.

1965-porsche-911-targa_100451771_m

Men der blev også stillet mere festlige krav til for eksempel lækkert hår.

Og således bestod 911 Targa ”the wive´s hairdo test,” der gik ud på, at det Gud-forbyde ikke måtte trække mere på fruernes høje tresserfrisurer, når man tog taget af vognen, end hvis man åbnede et soltag. Også selvom det krævede en mindre orkan at vælte de hairsprayede hårmareridt, der dannede mode dengang.

Den oprindelige 911 Targa havde et lille tag, man kunne fjerne og lægge i garagen, når man skulle køre åben vogn.

På forrige model var sikkerhedsbøjlen så erstattet af et elektrisk glastag, men helt ærligt … det gav bare aldrig samme åbenvogns følelse. Targa blev blot, efter min mening, lavet om til en 911 med stort soltag.

IMG_7643

Men heldigvis er den nye Porsche 911 Targa på smukkeste vis vendt tilbage til rødderne i en moderne, men stadig klassisk elegant, fortolkning.

Og jeg får et lille sug i maven ved synet, som de sidste regndråber fra tordenbygen drypper i mit hår ved ankomsten til Ring Knutstorp.

IMG_7626

For det er bare en super formfuldendt sportsvogn.

Porsche 911 er i forvejen, i mine øjne, den smukkeste af alle sportsvogne. Det fascinerer mig, at formen allerede blev fundet for over 50 år siden (i 1963) og stadig holder et hundrede procent den dag i dag.

For at bruge et slidt udtryk: det er ægte tidsløst design.

Også i den moderne udgave, og navnlig en detalje ved lygterne vækker min opmærksomhed.

IMG_0226

De fire LED-lys i ringen om forlygterne giver mig nemlig associationer til den nye Le Mans racer Porsche 919 Hybrid, og det får naturligvis mit glødende Le Mans hjerte til at juble.

Men så sender regnen mig ind i vognen, og taget forbliver lukket.

IMG_0221

Her sidder jeg så, med bagdelen på et luksuriøst sæde i blød læder, ikke mange centimeter over asfalten, i en sindstilstand i zen.

Her hører jeg til.

Jeg tager den lille bil (nøglen) og stikker ind på venstre side af rattet, drejer og nyder det lille gys, som motorlyden giver mig.

IMG_7669

Rattet er stramt og reagerer promte, speederen er ligeså hård og kontant, og man fornemmer bilen hele vejen rundt med det samme.

Jeg kører ud på landevejen, ud mellem de åbne marker og giver lidt gas. Det giver et vræl og et sus, da jeg trykker speederen i bund, men på intet tidspunkt føles det ude af kontrol.

Ingen slinger, Porschen suger sig tværtimod endnu mere til vejen, jo hurtigere jeg kører. Og bare rolig, bremserne er lige så effektive som motoren.

IMG_7613

Vognen har PDK, Porsche Doppelkupplung, en pænt teknisk dobbelt koblings gearkasse, som vel bedst forklares med, at den både har automatgear og manuelle gear, som man ikke behøver koble ud eller slippe speederen for at skifte.

Det optimerer køreegenskaberne, hvis man for eksempel skal geare ned i et sving.

IMG_0230

Jeg vender vognen i en lille svensk by, og kører glad tilbage mod Ring Knutstorp, hvor solen er begyndt at titte frem. Og så er det af med kludene.

Den nye Porsche 911 Targa har ikke hardtop, men et lille kanvastag, der elegant vippes af ved tryk på en knap, og gemmes under bagruden.

Genialt og smukt tænkt, og med sol på kinderne og vind i håret er de tunge tordenskyer for længst glemt.

Det vil sige … jeg kan godt lukke taget igen, for der er stadig så meget vand på den sorte asfalt, at det vil hvirvle ind i vognen.

911 Targa 4S (som denne hedder) er nok en fryd for øjet, men den er først og fremmest en sportsvogn. Og det kan mærkes på banen.

IMG_7623

4 står for firehjulstræk og S for Sport. Firehjulstrækket gør, at vognen ligger helt fast i kurverne, selv når banen er regnvåd.

Men lidt udskridninger kan man alligevel godt få den til i svingene, men det kræver, at man al slår sikkerhedsudstyret fra.

Det tør jeg naturligvis ikke (og Porsche ville nok heller ikke tillade det), der skal professionelle til, og heldigvis er racerkører Nicolas Kiesa tilfældigvis lige ved hånden.

IMG_7636

Han river os rundt på banen med dertil hørende vræl fra motor, hyl fra dæk og let driften i svingene, mens vi smalltalker om bilen.

Vognen virker end ikke som om, den anstrenger sig, den er skabt til det her, men jeg har til gengæld en puls ude af kontrol, da vi et par omgange senere vender tilbage til pitten.

IMG_7674

Helt ved siden af mig selv, kaster jeg et sidste blik på den fantastiske vogn, der ikke bare har noget nær et perfekt ydre, men også indeholder mærkbar gedigen ingeniørkunst.

Jeg kører tilbage mod færgen med et saligt smil på læberne, adrenalinet pumpende i årene og spændingen stadig snurrende i kroppen.

Porsche 911 Targa 4S har fyldt mine sanser, følelsen er berusende og svær at beskrive.

Som med de fleste andre fantastiske ting her i tilværelsen, efterlader 911 Targa mig med endnu en ubændig trang føjet til min afhængighedsliste: Jeg vil og må have mere!

Se min lille film fra turen her:

Porsche 911 Targa 4S

Pris kr. 2.655.782,-

Hestekræfter: 400

0 – 100 km/t: 4,6 sekunder

Topfart: 294 km/t

Porsche 911 Targa fås fra kr. 2.329.782,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On