Feel good med Opel Mokka

IMG_6765

Foto Malene Raith

”Er der noget, du er i tvivl om?” Den rare mand fra Opel trækker håndbremsen og stiger ud af firehjulstrækkeren.

”Næh, ellers tak,” svarer jeg kækt, hopper ind bag rattet i den røde Opel Mokka og forsøger at nedtone mit smil, som jeg vinker farvel og kører ud i solskinnet.

IMG_6742

Opel kalder selv Mokka for en kompakt SUV.

Kompakt betyder i denne sammenhæng mindre, og måske var det også dens crossover look (blanding mellem stationcar og SUV), der tidligere og ud fra billeder, havde snydt mig til at tro, at en Opel Mokka var mindre.

Nu er jeg glædeligt overrasket over størrelsen.

IMG_6781

For jeg kan bare godt lide at sidde højt, have højt til loftet og plads omkring mig. Ud over, at det gør ind og udstigning lettere, er det naturligvis også nemmere at overskue trafikken.

Og det giver tryghed.

IMG_6790

Som jeg kører ud ad motortrafikvejen, breder en behagelig fornemmelse sig i kroppen. Jeg føler mig rigtig godt tilpas her bag rattet.

Måske er det fordi, der ikke rigtig er nogen tilvænning til vognen og dens seks gear, ingen rod med kobling eller bixen rundt efter knapper, det hele giver ligesom sig selv.

IMG_6771

Eller måske er det fordi, sædet er stramt og lækkert og kan indstilles, så jeg sidder noget nær perfekt.

Lårstøtte er genialt, når man er lang eller skal køre lange ture.

IMG_6773

Både navigation og bakkamera er ekstraudstyr

Det kan også være summen af det hele.

Den røde Mokka følger med i trafikken uden problemer, og er pænt kvik af en stor vogn at være.

Firehjulstrækket gør den stabil på vejen, men også i stand til at trække for eksempel en hestetrailer ned ad en grussti, hvis man har det behov.

IMG_6743

En decideret offroader, som man kan drøne over marken i, er den dog ikke.

Men det gør heller ikke noget for mig, da jeg kun har en hund, der ligner en hest, og ingen campingvogn.

IMG_6757

Den komfortable kørsel med autopilot på motorvejen, bliver dog afbrudt af at køre ind i byen.

Her er trafikken noget mere kedsommelig, så jeg trykker på Eco knappen.

IMG_6747

Man kan jo lige så godt være lidt sparsommelig med brændstoffet, når man nu ikke kommer nogen vegne, og så er det dejligt med en vogn, der kan adapte og i stedet køre pænt på literen.

IMG_6754

”Mor … MOOOR! Du skal låse …!” Kommer det kommanderende fra bagsædet.

Bevares. Jeg har lige hentet min 3-årige motorsagkyndige, og han har for længst luret, at knappen til centrallåsen sidder i døren ved førersædet.

IMG_6809

”Sådan,” roser han overbærende, da han hører klikket fra dørene.

Han sidder rigtig fint deromme, som den lille diktator, han er, men også to voksne mennesker kan være her uden problemer.

IMG_6712

Opel Mokka er selvfølgelig først og fremmest en praktisk bil, og der er masser af plads til både indkøb og elektrisk legetøjs motorcykel i bagagerummet, uden at man behøver så meget som at tænke på at lægge sæderne ned.

IMG_6759

Den er lille nok til både at have god brændstoføkonomi og kunne parkeres i byen uden problemer.

Samtidig er Opel Mokka stor nok til at klare anhængertræk og kørsel på grusveje i god SUV stil, fragte børn med skole- og sportstasker rundt i nærmiljøet, og super komfortabel til længere køreture med ferieoppakning.

IMG_6762

Og specielt det sidste, komforten, er noget, jeg bemærker fra første øjeblik.

Om man kalder Opel Mokka en smart livsstils SUV (Mokka er det nye, Latte er sooo last decade) eller en lille praktisk arbejdshest, må være smag og behov. Men frem for alt vil jeg kalde den en feel good vogn.

Simpelthen fordi kørekomforten bare er i top.

IMG_6802

Opel Mokka 1,4 T 4X4 Cosmo

Pris uden ekstraudstyr kr. 340.900,- (denne med ekstraudstyr kr. 393.700,-)

Hestekræfter: 140

Topfart: 190

Kilometer på literen: 15,6

Opel Mokka fås fra kr. 219.900,-

Author: Malene Raith

Share This Post On