Sjov og ballade i Golf GTI

IMG_7172

Foto Malene Raith

”Så I også fotovognen?” Jeg smiler nervøst til mine kolleger, der netop også har krydset Lillebæltsbroen på vej mod Kolding.

Sandheden er nemlig, at jeg faktisk kun så den ud ad øjenkrogen, og derfor nu gerne vil have bekræftet, at der måske bare var tale om en almindelig varevogn.

Men …

”Ja,” er der desværre en, der svarer.

IMG_7167

Jeg er ellers super forventningsfuld, da jeg tidligere på dagen sætter mig ind på det ternede halvhårde sæde, smækker døren og drejer nøglen.

Det her har jeg set frem til, siden jeg fik lov til at drøne den perlemorshvide VW Golf GTI et par gange rundt på Jyllandsringen ved Årets Bil i efteråret.

Nu er vi endelig alene for første gang.

IMG_7189

Vognen med de 230 hestekræfter ligner måske for det utrænede øje en almindelig Golf.

Men det øvede bemærker fluks de røde bremsekalibre, den røde streg fra kølergrillen hen over lygterne, lamellerne med LED lys på fronten og de tre magiske bogstaver: GTI.

IMG_7198

Det betyder nemlig, at der er lagt i kakkelovnen under motorhjelmen, og i det her hvide tilfælde gemmer der sig hele 230 hestekræfter derinde.

He, he …

IMG_7178

Interiøret er gedigent med blandt andet sportspedaler, multifunktionslæderrat, touchscreen og bluetooth.

Vognen har desuden regnsensor og Park Pilot, som VW kalder det, bedre kendt som parkeringssensorer, og de seks manuelle gear skiftes med en gearknop formet som en golfbold.

IMG_7212

Men selvom det hele føles lækkert, så toppes forventningerne igen af detaljerne.

Som for eksempel de tre glade bogstaver, der også står på rattet med de røde syninger.

IMG_7203

Foruden et speedometer der går til 280 og indbygget laptimer.

Hvis dét ikke vækker din indre racerkører, behøver du nok ikke læse videre. For os andre, giver det smil om mund.

IMG_7202

For selvfølgelig har jeg ikke glemt, hvor øjeblikkelig sjovt, det var, at køre VW Golf GTI på Jyllandsringen, og allerede fra jeg sætter i første gear, er fornemmelsen tilbage.

Man kan køre bilen almindeligt, eller man kan køre den ud i gearene og flytte sig i en fart. Åh, jeg elsker det.

IMG_7175

Da jeg forlader parkeringspladsen, behøver jeg derfor ikke meget plads i trafikken for at kunne komme ud. Bilen er så hurtig i optrækket, at jeg lynhurtigt kan smutte ud i et lille hul og væk uden at være til gene for andre.

Vognen styrer lækkert, smidigt og ukompliceret, det er ikke en vogn, man lige skal lære at kende, vi er venner, fra jeg drejer nøglen.

IMG_7194

Og jeg er vild med, at jeg lige kan geare ned og ræse væk fra uopmærksomme bilister eller farlige situationer så let som ingenting. Ud over det sportige, giver det nemlig også en fornemmelse af tryghed.

Sneglen ned til motorvejen forceres i høj fart. Vognen ligger suget til asfalten og jeg flyver videre ud på Ring 3 i retning Storebæltsbroen. Kolding here I come!

IMG_7184

Jeg sidder rigtig godt bag rattet til en lang køretur, men skulle jeg have sønnen med ville det foregå på forsædet.

Denne udgave er jo en 3-dørs, og selvom der er to gange ISOFIX på bagsædet, er jeg for lang til at kravle ind og spænde ham fast deromme. Desuden elsker han at sidde på forsædet.

IMG_7218

Der er rigtig god plads i bagagerummet, og VW Golf GTI er, ud over sine fantastiske køreegenskaber, også en familiebil, som kan bruges i dagligdagen. For den behøver ikke være hård i undervognen, den kan indstilles til komfort, og man behøver ikke køre hurtigt hele tiden … vel?

Jeg nød hele køreturen Store- og Lillebælt tur/retur, jeg fik ræset, ignoreret de bilister, der ville køre om kap, og jeg fik sågar kørt økonomisk. Ved konstant fart fik jeg nemlig bilen til at køre over 18 kilometer på literen. Lige til jeg blev overhalet af en Skoda, som jeg blev nødt til at sætte efter.

Men så var der jo liiige den dersens fotovogn …

”Bare rolig, den virkede ikke,” fortsætter min kollega.

Pyyh. Køreglæde kan koste. Bare ikke i dag. Behøver jeg nævne, at det var på hjemturen, jeg kørte sparekørsel?

IMG_7232

VW Golf GTI Performance 2.0 TSI

Pris uden ekstraudstyr kr. 481.678,-

Hestekræfter: 230

Topfart: 250

Kilometer på literen: 16,7

Golf GTI fås fra kr. 461.674,-

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On