Le Mans 2014 lyn guide

Endelig oprandt dagen, og selvom man ikke befinder sig i det vestfranske, er 24 timers Le Mans absolut ikke kedeligt.

Hermed en lille guide til de vigtigste ting, du bør vide hjemme på sofaen, så du rigtig kan nyde det fantastiske løb.

Mangler der noget, nogen spørgsmål, så skriv dem i kontaktfeltet, der bliver fulgt op ASAP.

7693_large_11671-1

24 Heures du Mans 2014

Der stiller 54 vogne til start i årets Le Mans, se listen med dem og deres startposition HER

Bilerne køres af min. 2 kørere og max. 3, der skiftes til at køre i maximalt 4 timer ad gangen. Hver kører må maximalt køre 14 af de i alt 24 timer.

De fire klasser:

LMP1 – Le Mans Prototype 1. Den “fineste” og i hvertfald dyreste klasse indenfor prototype vogne (specialbyggede biler til formålet), her finder man hovedsaglig fabriksteams fra bilproducenter som for eksempel Audi, Porsche og Toyota m.fl. Her finder vi selvfølgelig Tom Kristensen i Audi for Audi Sport Team Joest.

Klassen er yderligere delt op i Light og Hybrid (altså dem, der også kører på strøm) biler, og her er en del specifikke krav til både vægt og motor, som de skal leve op til.

LMP2 – Le Mans Prototype 2. Den “lille” prototype klasse, der mest består ofte af private teams, det være sig rigmænd og firmaer i for eksempel Lamborghinier og Ferrarier.

Der er krav til en maximal pris på vognene, som de ikke må overstige, og desuden er reglen den, at der mindst skal være en amatør blandt førerne af vognen.

LM GTE PRO – Le Mans GT Endurance (udholdenhed) PRO. GT er klassen for serieproducerede biler, sportsvogne eller “gaderacere”, og er den oprindelige klasse som Le Mans blev kørt i.

GT PRO klassen er domineret af bilproducenternes fabriksteams, de professionelle racerkørere, og her finder vi naturligvis Jan Magnussen i Corvette  for Corvette Racing.

LM GTE AM – Le Mans GTE (E= Endurance) AM. Jep, rigtig gættet, “amatørklassen”, hvilket altså ikke behøver betyde, at kørerne ikke er dygtige. Bilerne kan være ejet af rigmænd, og det er i denne klasse vi finder Hollywood stjerner fra Poul Newman over et bjerg af diverse franske kendisser og til Patrick “McDreamy” Dempsey.

I GT  AM klassen skal bilerne mindst være et år gamle, altså de må ikke være nye, for at holde omkostningerne nede.

corvette

Dem skal vi holde med – danskere bag rattet i år:

Vogn nummer 1: Tom Kristensen befinder sig naturligvis sin Audi R18 e-tron Quattro med nummer 1 på siden (det fineste nummer man kan få, han vandt jo løbet sidste år) i LMP1 klassen.

Vogn nummer 73: Jan Magnussen er som altid i sin Chevrolet Corvette C7 i LM GT PRO klassen.

Vogn nummer 95: En dejlig danskervogn, Aston Martin Vantage V8, hvor tre danskere: Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson og Nicki Thiim, kører for Aston Martin Racing i LM GTE AM klassen.

Vogn nummer 98: Ligeledes en Aston Martin Vantage V8, hvor Christoffer Nygaard sidder bag rattet for Aston Martin Racing i LM GTE AM klassen.

Vigtig info for damerne! I vogn nummer 77 i LM GTE AM klassen finder vi Patrick Mc Dreamy Dempsey (den labre hjernekirurg (for de findes?) fra læge-tvserien “Greys Anatomy”) i Porsche 911 RSR for Dempsey Racing – uhlala 🙂

2014_TOYOTA_TS040_01_low

Giganternes kamp

Der er lagt op til et utroligt spændende race i år i LMP1 klassen, fordi de altdominerende Audier får kamp til stregen af hybridracerne Toyota TS040 og de spritnye Porsche 919. Toyota har taget pole position (den forreste plads) efterfulgt af Porscherne og endnu en Toyota, Audierne starter først fra 5. 6. og 7. position.

Hvad er afgørende?

Selvom 24 timer lyder af meget, så ligger bilerne tæt i de forskellige klasser, og de vigtigste ting, der tæller, er derfor brændsstoføkonomi, der kan spare tid i pitten, kørernes evner til både at lave hurtige omgange og holde vognen væk fra ulykker, samt måske det mest afgørende: Kan bilen holde til at have sømmet i bund i 24 timer?!

Uventede faktorer: De knap så øvede kørere laver til tider fejl, der sprænger desuden dæk i ny og næ, og sker uventede ting, når hurtige og vildt hurtige racerbiler kører rundt på samme bane med både professionelle og amatører bag rattet. Regnvejr er desuden en historie for sig selv, for så skal der vælges om man vil køre på de langsommere sikre regndæk eller blive på de hurtige glatte slics, der klistrer sig til en tør bane, men til gengæld meget let kan snurre bilen rundt på en våd bane.

Altsammen noget, der er med til at gøre Le Mans så vanvittigt spændende, fordi der kan gå noget galt helt frem til sidste minut. Og det gør der. I 2010 for eksempel dominerede Peugeot det hele i LMP1 klassen, Audi kunne ikke bare nå dem, indtil Peugeoterne begyndte at gå i stykker, hvorefter Audi kørte over målstregen som vindere på 1. 2. og 3. pladsen.

5.2

24 Heures du Mans 2014 starter kl. 15 i dag, og vinderen er den vogn, der har kørt længst kl. 15 søndag eftermiddag på den 13,629 km lange bane.

Det var en hurtig lille overfladisk gennemgang, håber, du er blevet lidt klogere …

Du kan følge Le Mans Live på TV2, på Euro Sport og på Le Mans TV HER

Der venter et fantastisk døgn forude!

Author: Malene Raith

Share This Post On