Glad og gennemført familiebil

IMG_6177

Foto Malene Raith

”Næh, den har sædeorm,” konstaterer jeg grinende, trykker på knappen og afventer spændt, hvad der sker.

Et øjeblik efter føles det som om, at mit sæde begynder at trække vejret. Cool!

IMG_6160

Jeg har netop sat mig bag rattet i den nye Citroën C4 Picasso, en fin rød vogn med et ganske unikt design, der gør den til helt sin egen i trafikken.

Men det er kun den halve historie. For når man sætter sig ind i vognen, åbner der sig en hel science fiction verden fuld af gadgets og gennemtænkte løsninger til både føreren af bilen og alle passagererne.

IMG_6197

Alle der har siddet i en C4 Picasso vil sikkert give mig ret i, at det første man bemærker, er den enorme forrude.

Jeg sidder i en stor glasboble med perfekt udsyn til alle sider og højt op i himlen. Og netop som solen begynder at genere øjnene, opdager jeg, at solskærmene i forruden kan ikke bare vippes, de kan også rulles ned, så de dækker en større del af ruden.

IMG_6187

Der er en lille smule ”Månebase Alfa” over det, lidt som at befinde sig i en månevogn, og teknologien er også helt med.

Urene og information om kørslen er placeret på en skærm i midten af instrumentbordet, og det lækre digitale display gør blandt andet, at omdrejningstælleren kan forsvinde og i stedet vise bagenden af bilen, når jeg sætter i bak.

IMG_6191

Jeg bemærker også fluks det ekstra lille spejl i forruden, som kan drejes om mod bagsædet, og klapper i hænderne i begejstring.

Et sådant manglede jeg nemlig big time, da min søn var baby og pludselig blev stille på bagsædet. Hver gang måtte jeg ind til siden og ud af bilen, og hver gang sad han enten og filosoferede eller sov.

IMG_6164

Måske en detalje, men virkelig brugbart, når man har helt små børn.

Og i C4 Picasso er virkelig tænkt på det hele.

Jeg sætter nøglen i, trykker start og sidder dejligt højt, som jeg ruller ud i myldretiden.

IMG_6149

Det er en rar og komfortabel bil, der følger frisk med trafikken uden at være en vild raket, og da jeg krydser en stiplet linje uden at vise af, beder den mig på høfligste vis om at opføre mig ordentligt ved at rykke let i sikkerhedsselen.

IMG_6124

Venligt, men bestemt, og en adfærd, der bliver mere hård, hvis ulykken ude, for så strammer selen helt til.

Jeg smiler og retter ind. Alle de her gadgets, her er også aktiv fartpilot og automatisk op- og nedblænding af det lange lys, varmer mit nørdede hjerte, og sædeormen er prikken over i’et.

IMG_6188

For det er selvfølgelig ikke en orm, men massage, som man kan få på forsæderne, perfekt for pendlerne, hvilket den pæne brændstoføkonomi i øvrigt også er.

”Det er ikke så tit, der bliver tænkt på passageren på forsædet,” konstaterer min mand tilfreds, folder benstøtten helt ud og læner sig komfortabelt tilbage.

IMG_6215

Selvfølgelig gælder alle goderne ikke kun for forsædepassagererne.

Da sønnen kommer ind i bilen, sidder han skam også godt med masser af plads til sine pt. korte ben.

IMG_6174

For C4 Picasso er en familiebil fra snude til bagagerum, og som det naturligste i verden folder sønnen fluks det lille bord ud i ryglænet, folder hænderne og kigger lidt.

Så får han øje på knappen og tænder lyset over bordet. Endnu en super cool detalje.

IMG_6214

De tre individuelle bagsæder med ISOFIX gør vognen til en fem personers, og med ditto fem stjerner i Euro NCAP kan man roligt medbringe børneflokken.

IMG_6209

Bilen synes egentlig ikke så stor udefra og med al den rummelighed i kabinen, bliver jeg positivt overrasket over, hvor meget plads, der alligevel er i bagagerummet.

IMG_6122

Til både indkøb og gode sager.

Og det kan sågar udnyttes yderligere, når hattehylden kommer af og sæderne lægges ned.

IMG_6201

C4 Picasso er simpelthen udnyttelse af pladsen for alle pengene, men allerbedst kan jeg lide den enorme forrude, de to skærme, den nederste er en touchskærm til styring af blandt andet radio, ventilation og navigation, og al det andet super cool high tech.

IMG_6132

Familiebiler kan let forsvinde i usexet praktik, men i C4 Picasso er der så mange sjove gennemtænkte detaljer, at praktik faktisk bliver helt sexet.

Min mand, der ellers er til sportsvogne, blev forført af C4s charme, komfort og særprægede design, den glade vogn med den enorme forrude er nemlig ikke bare sin helt egen, den er også for alle.

IMG_6180

Citroën C4 Picasso eHDi 115 Intensive

Pris kr. 336.990,-

Hestekræfter: 114

Topfart: 189

Kilometer på literen: 25,0

C4 Picasso fås fra kr. 259.990,-

 

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On