God stil i hverdagen

IMG_5393

Foto Malene Raith

Jeg går ned mellem rækkerne af hvide og sorte biler, og smiler tilfreds, da jeg opdager, at det er den orange Honda Civic Tourer, der reagerer på min nøgle.

For jeg kan så godt lide, at der er farve på en vogn, og navnlig biler med specielt design som denne gør sig rigtig godt i orange med sorte lister og skærme, der understreger form og linjer.

IMG_5385

Og det er skønt, at alle bilproducenter ikke følger samme trend.

Nogle minimerer overalt og stiler efter et rent og komprimeret design, mens andre går efter masser af udstyr, knapper og displays.

Honda Civic Tourer hører til sidstnævnte.

IMG_5585

Da jeg åbner døren, lægger jeg dog ikke så meget mærke til det, jeg er nemlig stadig optaget af vognens flotte former.

For det er jo faktisk en stationcar det her, men pakket ind i et nytænkt sporty look, som får den til at synes mindre end den er.

IMG_5573

Og derfor er det først, da jeg starter motoren, at jeg bemærker alle skærmene på instrumentbordet, der nu lyser op i muntre farver. Halløj!?

Funktionerne er delt op, og det digitale speedometer er ikke mellem urene, men derimod længere fremme i den meget store og flade forrude, så det er nemmere at holde øje med farten uden at flytte blikket fra trafikken. Meget behageligt.

IMG_5577

Ved siden af er endnu et display med kørecomputer og bakkamera. Overskueligt og lige til, og alt er orienteret mod føreren af bilen.

Navigation og radio er på endnu en skærm over midterkonsollen.

IMG_5578

Jeg indstiller rattet, så det ikke skygger for skærmene, og trykker glad på den indbydende økoknap på venstre side af rattet, hvilket får de små pile på speedometeret til at skifte farve fra blå til grøn.

Jeg skal nemlig direkte ud i bytrafik, så der er ingen grund til at tampe speederen.

IMG_5386

Sædet bliver også indstillet, 185 cm sidder perfekt, men da jeg skal lave mit første højresving, får jeg en advarsel.

En cyklist slingrer af sted i den blinde vinkel, og det gør lyset i højre sidespejl mig opmærksom på.

IMG_5390

Vognen advarer mig også, hvis jeg kører over stiplede linjer uden at vise af, kommer for tæt på forankørende, eller er ved at køre ind foran en anden bil.

Testbilen har desuden en lille knap med en sikkerhedsnål på. Synes jeg det ligner. Men det er det ikke. Det er en støddæmper, for vognen er udstyret med ADS, et aktivt støddæmpersystem, som gør, at jeg selv kan vælge mellem Komfort, Normal og Dynamic.

IMG_5605

Støddæmper eller sikkerhedsnål? Knappen sidder i hvert fald lige bag gearstangen …

Som jeg glider gennem trafikken, manøvrerer vognen godt og let, og den er også herligt rap, da jeg når motorvejen.

Jeg giver lidt gas, men selvom jeg nu har slået økoknappen fra igen, er det nærmest umuligt, at få vognen til at bruge brændstof.

IMG_5399

Altså nærmest …

Den har i hvert fald en imponerende god brændstoføkonomi, og det altså selvom Honda Civic Tourer er en stor og rummelig vogn.

IMG_5379

For en stationcar handler jo unægtelig også om rummelighed, og dont worry, i Honda Civic Tourer er der mere end rigeligt med plads.

Det er den oplagde børnefamilievogn med god plads på bagsædet til både børn og voksne, og naturligvis sidder sønnike super fint.

IMG_5564

Men med det enorme bagagerum, der er i den nye Honda Civic Tourer, er der også plads til barnevogn, løbecykel og picnickurv.

Og har man brug for mere endnu, kan de såkaldte Magic Seats lægges ned.

IMG_5415

I det hele taget er Honda Civic Tourer en fornøjelse at køre i, de gode køregenskaber og flotte brændstoføkonomi gør den velegnet som familiependlerbil, bagagerummet har plads til det hele, og det er en vogn som man, det er jo ved at være ferietid, sagtens kan køre hele familien sydpå i.

IMG_5383

Det flotte og anderledes design gør desuden vognen frisk og sporty at se på, specielt altså hvis man vælger den i for eksempel orange, og de forskellige displays i interiøret gør alle funktioner overskuelige og brugervenlige.

Og jeg er vild med fornemmelsen af, at befinde mig i en bil, der tør skille sig ud fra mængden, og Honda Civic Tourer er et glimrende eksempel på, at det ikke behøver være så kedeligt det hele, blot fordi hverdagen kræver lidt mere praktik.

IMG_5547

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport

Pris kr. 325.000,-

Hestekræfter: 120

Topfart: 195 km/t

Kilometer på literen: 26,3

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC S fås fra kr. 260.000,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On